Een integrale aanpak van risicomanagement: herkennen jullie deze trend ook?

  • 8 June 2018
  • 2 reacties
  • 604 Bekeken

Reputatie 7
Risico’s vaststellen op alle niveaus, over alle domeinen en vanuit alle disciplines.
Integraal risicomanagement geldt als voorwaarde voor efficiëntie en effectiviteit.
De voornaamste trend die we zien is dat risicomanagement steeds breder getrokken wordt. Waar organisaties eerder vooral operationeel keken naar losse domeinen – en daarmee tamelijk reactief werkten – zijn veel bedrijven nu bezig om het organisatie breed in te richten en pro actiever te werken.

Constateren jullie deze trend ook binnen jullie organisatie?




Klik hier om meer te lezen over dit onderwerp.

2 reacties

Beste Hiewwaiy

Wij zien deze trend zeker ook!
Binnen de ReinierHaga groep (Hagaziekenhuis; Reinier de Graaf gasthuis; LangeLand Ziekenhuis) wordt momenteel gewerkt aan een groepsbrede implementatie van integraal risicomanagement. Naast het organisatiebreed en integraal managen van risico's per ziekenhuis, ligt de uitdaging er voor ons om dit ook nog eens om dit door te vertalen naar een groepsbrede aanpak, waarbij de groepsraad inzicht heeft in en kan sturen op de grootste risico's voor de drie gezamenlijke huizen.
Dit brengt mij meteen tot de volgende vraag...
Is het al mogelijk een "Risk visual" te genereren vanuit iRisk ? Liefst zou ik dan ook zien of een risico (na evaluatie) stijgend of dalend is in de visual en wat de risicorespons op het risico is
Zelf ben ik via exports uit iRisk aan het knutsellen in Excel (zie bijlage). Dit geeft wel een leuk grafisch inzicht en is zeer bruikbaar, maar is toch nog veel handwerk. Natuurlijk moet infoland dit vast en zeker efficiënter kunnen inrichten 🙂 Kan je hier meer info over geven?


Groet,
Sander

Reputatie 7
Hoi Sander,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb even het een en ander nagevraagd bij onze afdeling product development.
En ik heb goed nieuws. Bij de volgende major update wordt er een risico heat map geïntroduceerd:

'' Deze uitbreiding van het bestaande management informatie dashboard in iProva geeft snel direct inzicht in risico’s en beantwoordt vragen als: ‘waar zitten de hoge risico’s binnen mijn business unit’? De heatmap is interactief; je kunt doorklikken om verder te filteren en om details van risico’s te bekijken''

Je kunt de volledige informatie hier terugvinden. Hopelijk gaat dit je op weg helpen!

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring