De systeemfilters kunnen meldingen van verschillende meldingstypen bevatten. Je kunt daarom alleen systeemvelden en globale velden toevoegen als kolom.
Kan je ook een onderwerpenboom als kolom toevoegen aan een systeemfilter?
Hoi
Hoi
- Ga naar meldingen
- -klik op een systeemfilter
- Klik op het "kolommen toevoegen”-icoon rechts in de rij met de kolomnamen (groen omkaderd):
Als je een uniform overzicht wil bieden, dan raad ik je aan om het onderdeel "Publieke filters” in Dashboard - Dynamische diagrammen over meldingen maken | Infoland Community nader te bekijken. Die optie leidt dan tot meer overzichtmogelijkheden, zie het oranje kader in bovenstaande schermafdruk.
Hoi
Hallo
Je geeft aan:
Met name in het filter niet gefilterd blijkt dat sommige medewerkers daar ineens informatie zien, die ze niet zouden moeten kunnen zien.
Kun je aangeven welk soort informatie ze te veel zien?
“Niet gefilterd” is een systeemfilter die alle meldingen weergeeft. Daar kan een beheerder niets aan aanpassen. Alleen de gebruiker zelf kan er kolommen aan toevoegen.
Hallo
Je geeft aan:
Met name in het filter niet gefilterd blijkt dat sommige medewerkers daar ineens informatie zien, die ze niet zouden moeten kunnen zien.
Kun je aangeven welk soort informatie ze te veel zien?
“Niet gefilterd” is een systeemfilter die alle meldingen weergeeft. Daar kan een beheerder niets aan aanpassen. Alleen de gebruiker zelf kan er kolommen aan toevoegen.
Beste Cindy,
Ik denk dat mijn probleem hetzelfde is, en pik dus even in op jouw vorige antwoord.
Wij hebben een groep medewerkers die incidenten behandelen binnen hetzelfde incidenttype. Zij hebben allemaal de rol van coördinator in dit type. Ze krijgen enkel meldingen toegewezen die binnen hun expertise vallen, maar kunnen nu via de systeemfilter “niet gefilterd” wel alle meldingen inzien en exporteren, ook diegene waar zij in principe niets mee te maken hebben.
Klopt het dat ik niet zelf kan beheren wie adhv de systeemfilters meldingen kan inkijken, of kan beperken wat ze hierin te zien krijgen?
Bij de rol “overige betrokkene” staat een bijschrift dat deze rol gemaakt werd voor gebruikers die wel toegang moeten hebben tot specifieke meldingen maar niet allemaal. Is dit de enige rol waarbij men niet automatisch inzicht krijgt tot alle meldingen binnen een meldingstype via de systeemfilters?
Hoe werd dit gedefinieerd voor de rol van Melder?
Alvast vriendelijk bedankt,
Inge
Als ik het goed begrijp hebben alle coördinatoren rechten op alle expertises. Dit kan opgelost worden door de rechtenstructuur op expertise in te richten. Men heeft daarvoor een zogeheten onderwerpenboom bij nodig. Zie Onderwerpenboom - bepaal rechten voor meldingen per 'onderwerp' | Infoland Community voor een introductie op het aanmaken van een onderwerpenboom.
Het toepassen en gebruik van een onderwerpenboom stelt men via twee tabbladen bij een meldingstype in:
- Het tabblad Onderwerpen - hier geef je aan of en zo ja, welke onderwerpenboom je wil gebruiken
- Rechten: per lijstwaarde in de onderwerpenboom geef je aan wie er coördinatorrechten heeft
Als je onderwerpenboom is ingericht op expertise, dan kun je per expertise de juiste coördinator instellen. Als de coördinatoren dan geen andere rechten hebben op de meldingen van andere expertises (denk aan lezer), dan kunnen zij de andere meldingen niet meer zien.
A propos, er is 1 uitzondering: je mag wel de meldingen zien die je zelf hebt aangemeld bij een andere expertise.
Kortom: door een juiste rechtenverdeling op basis van expertise is het mogelijk om de inhoud van meldingen onzichtbaar te maken. Het is echter niet mogelijk om het bestaan van velden (vragen in de formulieren) onzichtbaar te maken, zie hieronder.
Ik snap de vraag nog niet volledig en doe daarom een voorzet ter verduidelijking.
In principe mogen medewerkers alle globale velden die in meldingen ingevuld worden als kolom opnemen in een systeemfilter. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook mogen zien wat er is ingevuld op dat veld.
Dat is afhankelijk van de rechten en rollen op die informatie.
Ik ben daarom benieuwd:
- is hier sprake van zichtbaarheid van invulmogelijkheden, maar zonder daadwerkelijk de antwoorden op die invulmogelijkheid in te zien? Dit is zoals het werkt.
- Of kunnen medewerkers kolommen toevoegen en vervolgens inhoud zien die niet voor hen bedoeld is?
In het tweede geval raad ik aan om de exacte inrichting van het meldingstype na te kijken - op basis van rechten en instellingen is het mogelijk dit beter af te schermen, zie o.a.:
- FLOW: Leesrechten voor vertrouwelijke velden | Infoland Community
- Hoe bepaal je wie wat mag doen en/of zien bij een melding? | Infoland Community
Reageer
Word lid van de Infoland Community
Heb je al een account? Log in
Welkom!
Nog geen lid van de community? Maak hier een account aan
Inloggen met sociaal netwerk
Inloggen met Facebook Inloggen met LinkedInEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.