Q&A

Waarom kan ik aan systeemfilters niet alle velden als kolom toevoegen?

  • 31 January 2020
  • 8 reacties
  • 184 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2441 reacties

De systeemfilters kunnen meldingen van verschillende meldingstypen bevatten. Je kunt daarom alleen systeemvelden en globale velden toevoegen als kolom.


8 reacties

Badge +1

Kan je ook een onderwerpenboom als kolom toevoegen aan een systeemfilter?

Hoi @IlseJanssen, je kunt de onderwerpenboom dan niet toevoegen. Je kunt namelijk ook meldingstypen hebben die een andere of geen onderwerpenboom gebruiken.

Badge

Hoi, 

 

Waar kunnen wij instellingen in de systeemfilters aanpassen?  

 

Reputatie 5
Badge +5

Hoi @Margot Goorts je kunt de systeemfilters zoals "Melding aan mij toegewezen” alleen voor jezelf wijzigen: 

  • Ga naar meldingen
  • -klik op een systeemfilter
  • Klik op het "kolommen toevoegen”-icoon rechts in de rij met de kolomnamen (groen omkaderd):
     

     

Als je een uniform overzicht wil bieden, dan raad ik je aan om het onderdeel "Publieke filters” in Dashboard - Dynamische diagrammen over meldingen maken | Infoland Community nader te bekijken. Die optie leidt dan tot meer overzichtmogelijkheden, zie het oranje kader in bovenstaande schermafdruk.

Badge

Hoi @Chaim Leunissen , als ik het goed begrijp kunnen we dat niet voor al onze medewerkers doen? Met name in het filter niet gefilterd blijkt dat sommige medewerkers daar ineens informatie zien, die ze niet zouden moeten kunnen zien. 

Hallo@Margot Goorts 


Je geeft aan: 
Met name in het filter niet gefilterd blijkt dat sommige medewerkers daar ineens informatie zien, die ze niet zouden moeten kunnen zien. 

Kun je aangeven welk soort informatie ze te veel zien?


“Niet gefilterd” is een systeemfilter die alle meldingen weergeeft. Daar kan een beheerder niets aan aanpassen. Alleen de gebruiker zelf kan er kolommen aan toevoegen.

 

Badge

Hallo@Margot Goorts 


Je geeft aan: 
Met name in het filter niet gefilterd blijkt dat sommige medewerkers daar ineens informatie zien, die ze niet zouden moeten kunnen zien. 

Kun je aangeven welk soort informatie ze te veel zien?


“Niet gefilterd” is een systeemfilter die alle meldingen weergeeft. Daar kan een beheerder niets aan aanpassen. Alleen de gebruiker zelf kan er kolommen aan toevoegen.

 

Beste Cindy,

Ik denk dat mijn probleem hetzelfde is, en pik dus even in op jouw vorige antwoord.

Wij hebben een groep medewerkers die incidenten behandelen binnen hetzelfde incidenttype. Zij hebben allemaal de rol van coördinator in dit type. Ze krijgen enkel meldingen toegewezen die binnen hun expertise vallen, maar kunnen nu via de systeemfilter “niet gefilterd” wel alle meldingen inzien en exporteren, ook diegene waar zij in principe niets mee te maken hebben.

Klopt het dat ik niet zelf kan beheren wie adhv de systeemfilters meldingen kan inkijken, of kan beperken wat ze hierin te zien krijgen?

Bij de rol “overige betrokkene” staat een bijschrift dat deze rol gemaakt werd voor gebruikers die wel toegang moeten hebben tot specifieke meldingen maar niet allemaal. Is dit de enige rol waarbij men niet automatisch inzicht krijgt tot alle meldingen binnen een meldingstype via de systeemfilters?

Hoe werd dit gedefinieerd voor de rol van Melder?

 

Alvast vriendelijk bedankt,

Inge

 

Reputatie 5
Badge +5

@Inge De Coninck 

Als ik het goed begrijp hebben alle coördinatoren rechten op alle expertises. Dit kan opgelost worden door de rechtenstructuur op expertise in te richten. Men heeft daarvoor een zogeheten onderwerpenboom bij nodig. Zie Onderwerpenboom - bepaal rechten voor meldingen per 'onderwerp' | Infoland Community voor een introductie op het aanmaken van een onderwerpenboom.

Het toepassen en gebruik van een onderwerpenboom stelt men via twee tabbladen bij een meldingstype in:

  1. Het tabblad Onderwerpen - hier geef je aan of en zo ja, welke onderwerpenboom je wil gebruiken
  2. Rechten: per lijstwaarde in de onderwerpenboom geef je aan wie er coördinatorrechten heeft

Als je onderwerpenboom is ingericht op expertise, dan kun je per expertise de juiste coördinator instellen. Als de coördinatoren dan geen andere rechten hebben op de meldingen van andere expertises (denk aan lezer), dan kunnen zij de andere meldingen niet meer zien.

A propos, er is 1 uitzondering: je mag wel de meldingen zien die je zelf hebt aangemeld bij een andere expertise.

Kortom: door een juiste rechtenverdeling op basis van expertise is het mogelijk om de inhoud van meldingen onzichtbaar te maken. Het is echter niet mogelijk om het bestaan van velden (vragen in de formulieren) onzichtbaar te maken, zie hieronder.
 


@Margot Goorts 

Ik snap de vraag nog niet volledig en doe daarom een voorzet ter verduidelijking.

In principe mogen medewerkers alle globale velden die in meldingen ingevuld worden als kolom opnemen in een systeemfilter. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook mogen zien wat er is ingevuld op dat veld.
Dat is afhankelijk van de rechten en rollen op die informatie.

Ik ben daarom benieuwd:

  • is hier sprake van zichtbaarheid van invulmogelijkheden, maar zonder daadwerkelijk de antwoorden op die invulmogelijkheid in te zien? Dit is zoals het werkt.
  • Of kunnen medewerkers kolommen toevoegen en vervolgens inhoud zien die niet voor hen bedoeld is?

In het tweede geval raad ik aan om de exacte inrichting van het meldingstype na te kijken - op basis van rechten en instellingen is het mogelijk dit beter af te schermen, zie o.a.:

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring