Sterretjes of knoppen als antwoordmogelijkheid

• 21 mei 2021
  • 0 reacties
  • 7 Bekeken

Reputatie 3
Badge +7

Goedemiddag,

Hopelijk wordt dit bericht nog gelezen, als reactie op een post van meer dan een jaar geleden, maar ik heb hier toch nog een vraag over. Waarom is er gekozen voor of sterretjes of knoppen? Als je een score wil geven van meer dan 5 of 6 antwoorden staan deze keuzeknoppen allemaal onder elkaar, wat grafisch niet heel aantrekkelijk is. Ook daar geldt dat het “geheel mee eens” antwoord niet altijd het meest wenselijke antwoord is, waardoor vijf of zes sterren niet intuïtief aanvoelt. Dan zou je eigenlijk de vraag anders moeten verwoorden, maar voor een extern (al dan niet) gevalideerd instrument kan dat natuurlijk niet. En een instrument aanpassen zodat de vragenlijst in een systeem past, is ook niet echt de bedoeling, volgens mij. Het systeem moet volgend (kunnen) zijn. Zou het niet mogelijk zijn om ook nog te kunnen kiezen uit sterretjes of bolletjes? Of een schaal waarin men door een “schuifknop” het antwoord kan invoeren? Het gaat er mij vooral om dat 10 sterren voelt als iets heel positiefs, terwijl het in bepaalde vragen juist het meest slechte antwoord kan zijn. Dat voelt niet logisch. Ik hoop dat hier nog naar gekeken kan worden.

0 reacties

Geen reactie

Reageer

Algemene voorwaarden | Privacyverklaring