Vraag

Vragenlijsten (iCheck) Conditionele kadervragen op basis van meer dan één vraag? Hoe doe je dit op de juiste manier?

  • 6 May 2019
  • 2 reacties
  • 239 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8
Na tientallen iCheck vragenlijsten, hebben wij nu bij een MTO een probleem; we willen op basis van meerdere conditionele vragen verder op in de vragenlijst "doorvragen", maar we krijgen op basis van de regels niet de juiste resultaten uit het systeem.

De situatie:

We hebben een vragenlijst voor medewerkers die het afgelopen half jaar van een dienst gebruik hebben gemaakt. Omdat het een anonieme lijst is, vragen we dat uit aan het begin, op de eerste pagina.

Als ze de dienst wel hebben gebruikt, willen we graag op drie verschillende mogelijke onderwerpen doorvragen, maar wederom, alleen als een medewerker van dat specifieke onderwerp gebruik heeft gemaakt.

Op het formulier ziet dat er zo uit:

  • vraag 4: JA/NEE: heeft u in het afgelopen half jaar de dienst gebruikt?
  • In dien JA bij vraag 4: Vragen 7, 12, 20: Heeft u onderdeel A, B of C ingezet? (JA/NEE)
  • Indien JA bij vraag 7: Onderdeel A evaluatie kadervragen blok.
  • Indien JA bij vraag 12, idem voor B, en bij JA op vraag 20, idem voor onderdeel C.
Oftewel, als iemand de dienst NIET heeft gebruikt (Nee op vraag 4), dan willen we vragen 7, 12 en 20 overslaan, en willen we de kadervragen die erbij horen NIET tonen.

---

Nu werkt het verbergen van 7, 12 en 20 natuurlijk prima. Ook als je enkel A hebt gebruikt (4 = JA, 7 = Ja, 12 = NEE, 20 = NEE) werkt het formulier uitstekend.

Ook als je de dienst helemaal niet hebt gebruikt, worden vragen 7, 12 en 20 verborgen. (Vraag 4 = NEE) Echter worden de kadervragen wél getoond (!!!). Als vragen 7, 12 en 20 niet worden gesteld, wordt er geen "JA" geantwoord. Maar ondanks dat, worden de kadervragen op dat moment wel getoond. Dat hadden we niet verwacht.

Nu lijkt dat eenvoudig op te lossen natuurlijk; toon enkel de kadervragen voor A,B & C indien 4 = JA.
Je zou dan de conditie stellen dat "4 JA && 7 JA" moet zijn voor kadervragen A.
Dit werkt echter ook niet! Het lijkt alsof enkel de conditionele regel het dichtst op de te verbergen vragen geld en de rest vergeten wordt.

Nu zouden we natuurlijk labels kunnen plaatsen op het voorblad om dit te bewerkstelligen. Het lijkt alleen een beetje een paardenmiddel. En het is daarnaast veel extra werk...

----

Heeft iemand wellicht een andere werkwijze voorhanden om dit soort situaties mogelijk te maken? Het lijkt mij een triviale aangelegenheid voor enquêtes, kan mij niet voorstellen dat dit niet gefaciliteerd wordt momenteel in de software.

Ik hoor het graag!

2 reacties

Reputatie 5
@JesseV : De oplossing met labels (die je zelf al noemt) lijkt mij het best passend bij wat je probeert te doen.

Ik krijg je probleem echter niet gereproduceerd. Ik heb 2 diensten, A en B met bijhorende kadervragen. Als ik op de eerste vraag nee antwoord, dan worden er verder geen vragen gesteld.

Ontwerp



Voorwaarden



Invullen

Reputatie 5
Badge +8
Interessant, dus dan is het misschien of niet goed ingericht, of zit er een wellicht elders een fout in. Zal nog eens alle conditionele vragen opnieuw doen. Kom er nog even op terug.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring