Beantwoord

🎁 iCheck sinds v 5.9 - Likert schaalverdeling niet meer valide door opmaak vernieuwingen

• 22 januari 2019
  • 8 reacties
  • 213 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Laat ik beginnen met voorop te stellen dat de vernieuwing van de vragenlijsten in 5.9 zeer gewenst is. Het nieuwe framework is simpelweg een stuk prettiger in gebruik en aantrekkelijker voor de eindgebruiker.

Wij hadden anonieme vragenlijst klaar staan voor een cultuurmeting middels COMPaZ, een gevalideerde vragenlijst van het NIVEL & EMGO (nu APH).

Deze vragenlijst bevat tientallen vragen met een schaalverdeling volgens de Likert schaalverdeling, de wel bekende 5 bolletjes van "helemaal niet mee eens" tot "zeer mee eens".
En die zag er prima uit in iCheck, tot de update naar 5.9.1 voor ons.

De bolletjes zijn in deze update vervangen door de grotere en daarmee meer touch-ergnomische sterren. Dit is natuurlijk prima voor waarderingsscores, maar valt hier een beetje uit de maat.

Zie hiervoor de bijlage:

De bovenste vraag gaat nog wel. Deze is positief gesteld, dus 4/5 sterren "Mee eens" is nog prima.

Maar de tweede vraag heeft expres een omgekeerde beoordeling (Eerste optie is de beste in de opties van de vraag). Zeer mee eens 5/5 sterren is hier het slechtste antwoord mogelijk. Dit is niet intuïtief voor de invuller.

Wat ook niet meehelpt, is dat er géén tekst onder de sterren staat voordat er een keuze is gemaakt. Prima natuurlijk in de beoordeling van een product, maar in dit geval onwenselijk. Het is nu aldus onze onderzoeksleiders geen Likert schaalverdeling meer en daarmee is eigenlijk dit meetinstrument niet meer valide.

Als je de muis over de sterretjes beweegt is binnen enkele seconden alsnog de waarde te zien en bij het aanklikken verschijnt het er netjes onder, maar dit acht men niet genoeg. Als epidemioloog ben ik het daar zelf eigenlijk ook mee eens. De sterren werken té kleurend en zijn alleen bij positief gestelde vragen intuïtief.

Nu zeg ik niet dat deze optie moet verdwijnen, het is een mooie toevoeging, maar ik zou ook graag een keuze voor "Zwarte cirkels" mét labels eronder terug zien. Zeg maar dezelfde touch-vriendelijke maat als deze, maar dan neutraal kwa voorkomen en met mooie leesbare labels erbij zodat ook anders soortige vragen op een schaalverdeling gesteld kunnen worden.

Maar misschien is dit al een optie? Kan iemand mij vertellen hoe ik terug kan naar bolletjes zoals in 5.8?
---

Voor nu ziet het er naar uit dat ik nu alle 156 LIkert verdeling vragen in "Lijst" vragen moet veranderen. Dan krijg ik 5 mooie grote blokken met labels erop te zien. Met alle gevolgen van dien voor de rapportage, maar dat is niet zo'n probleem, Excel & PASW zijn voorhanden.

Is er een snelle manier om al deze kadervragen van schaalverdeling snel om te vormen naar Lijsten zonder dat er tientallen keren lijstjes gevuld moeten worden met "Zeer niet mee eens" "Niet mee eens" "Neutraal" etc?

Ik hoor het graag!
icon

Beste antwoord door Koen Sterken 29 januari 2019, 14:37

We gaan hier aan werken. Het pakt niet altijd goed uit, en daar moeten we in faciliteren. De oplossingsrichting zullen we met jullie communiceren.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Hoi Jesse,

Ik zou niet adviseren om de vragen om te gooien in meerkeuze vragen. Op meerkeuze vragen kun je namelijk geen score-rapporten of management info baseren.

ik begrijp dat bij negatief geformuleerde vragen het werken met sterren verwarring geeft. Meer sterren zou dan ofwel kunnen betekenen dat je het meer met de stelling eens bent, ofwel dat het antwoord beter is.

Als je de vragen in een links-rechts stelling giet, dan verdwijnt deze verwarring.

We moeten als Infoland hier nog eens goed naar kijken.
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Jesse,

Ik zou niet adviseren om de vragen om te gooien in meerkeuze vragen. Op meerkeuze vragen kun je namelijk geen score-rapporten of management info baseren.

Inderdaad, dit zou nadelig zijn, maar niet onoverkomelijk. Dit is een intern onderzoek dat niet vaker dan jaarlijks zal voorkomen. Het zelf opstellen van rapportages is minder werk (
Reputatie 2
Ik heb hier ook al een ander topic (Weergave van vragen met een schaalverdeling) opgestart met de vraag of het mogelijk zou zijn om te kunnen kiezen of je een schaalverdelingsvraag wil weergeven met sterren of met bolletjes. In onze organisatie zijn er ook vragen die niet als sterren weergegeven kunnen worden.
Reputatie 6
Badge +1

Volledig eens met een uiteenzetting van @JesseV hierboven. Exact de argumenten die wij intern ook besproken hebben. Twee opties voor weergave, sterren of bolletjes, lost het probleem inderdaad op.
Ik sluit me volledig aan bij hetgeen hierboven is beschreven. Ook ik zie graag meer opties voor de weergave van vragen met een schaalverdeling (sterren of bolletjes).
Reputatie 6
We gaan hier aan werken. Het pakt niet altijd goed uit, en daar moeten we in faciliteren. De oplossingsrichting zullen we met jullie communiceren.
Reputatie 5
Badge +1
Zie https://community.infoland.nl/releases-sprint-reviews-en-actuele-vraagstukken-32/wat-is-er-nieuw-in-iprova-5-11-954 voor meer informatie over de concrete verbeteringen die we in de software hebben doorgevoerd n.a.v. deze discussie.
Reputatie 4
Badge +1
Ik had het langs zien komen inderdaad.

Erg blij mee. Kom maar op met 5.11! (Een dezer dagen toch? 😉(de on premise versie)

Reageer