Beantwoord

iTask formulier; voorwaardelijke vraag op basis van 2 antwoorden

• 13 februari 2019
  • 5 reacties
  • 306 Bekeken

Reputatie 6
Badge +6
Ik moet in een iTaskformulier een voorwaardelijke sectie maken die gebaseerd is op de antwoorden van twee bovenliggende vragen.
Dit lijkt niet mogelijk, Is er iemand met een creatieve oplossing?

Situatie
Vraag 1 met ja/nee antwoord
Vraag 2 met ja/nee antwoord

Indien beide vragen met nee beantwoord worden moet een specifieke tekst in beeld komen (toelichtingsveld met link).

Het is niet mogelijk vraag 1 en 2 inhoudelijk te combineren in verband met noodzaak hier apart op te rapporteren. Indien 1 van de vragen met nee beantwoord wordt moet de tekst niet zichtbaar zijn, dus op beide vragen een separate voorwaardelijke sectie maken werkt niet (naast het feit dat je dan 2 keer dezelfde tekst zou zien).

Iemand een leuk idee?
icon

Antwoord op het topic Berber Werkman 14 februari 2019, 15:47

@Silvia van Gils volgens mij maak ik dan een voorwaardelijke sectie in een voorwaardelijke sectie. Eerst vraag 1 en 2 stellen. Daaronder een voorwaardelijke sectie gebaseerd op vraag 1 = nee. Daarin weer een voorwaardelijke sectie gebaseerd op vraag 2 = nee. Hierin kun je dan de specifieke tekst kwijt.

Wij hebben een uitgebreid formulier accidenteel bloedcontact-formulier en in dit formulier heb ik ook veel van dit soort vragen ingebouwd. Met bovenstaande methode kwam ik er wel uit en heb ik het wel voor elkaar gekregen.

Misschien het proberen waard? Al heb ik het idee, jou kennende, dat je dit ook al zelf hebt bedacht en hebt uitgeprobeerd 😏
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +7
@Silvia van Gils volgens mij maak ik dan een voorwaardelijke sectie in een voorwaardelijke sectie. Eerst vraag 1 en 2 stellen. Daaronder een voorwaardelijke sectie gebaseerd op vraag 1 = nee. Daarin weer een voorwaardelijke sectie gebaseerd op vraag 2 = nee. Hierin kun je dan de specifieke tekst kwijt.

Wij hebben een uitgebreid formulier accidenteel bloedcontact-formulier en in dit formulier heb ik ook veel van dit soort vragen ingebouwd. Met bovenstaande methode kwam ik er wel uit en heb ik het wel voor elkaar gekregen.

Misschien het proberen waard? Al heb ik het idee, jou kennende, dat je dit ook al zelf hebt bedacht en hebt uitgeprobeerd 😏
Reputatie 5
Badge +9

Ik doe dit ook zo,

Het probleem hierbij is echter dat dit niet mooi overkomt wanneer je van de melding een document wilt laten genereren. De voorwaardelijke tekst komt er soms dubbel op enz..

Ik steun het idee om meerde voorwaarden te kunnen koppelen bij een voorwaardelijke sectie!
Reputatie 6
Badge +6

Je zou het verwachten hé, maar ik was niet zo scherp deze week denk ik 😉
Meteen ingebouwd en dit werkt als een trein. Thanks!
Reputatie 5
Badge +7
Ha, deze vraag had ik ook al een gesteld zodra we met iTask aan de gang gingen. Je kunt het inderdaad serieel oplossen zoals Berber Werkman schreef. Dit hebben wij nu ook herhaaldelijk toegepast.

Parallel is niet mogelijk, ook tot mijn teleurstelling. Er is wel één soort van uitzondering; Met lijsten kan je een "score" toekennen aan de gekozen antwoorden. Deze kan je vervolgens inzetten in een formule veld. Op basis van deze uitkomst kan je dan je conditionele sectie toevoegen. Dit werkt ook wel aardig, maar je krijgt dan wel ergens dat formule veld te zien op het formulier, ookal heb je hier geen toepassing voor.

In dit voorbeeld met ja / nee vragen, waarbij "2 maal nee = conditionele sectie tonen" de regel moet zijn, zou je in de lijsten voor de vragen "0" als waarde kunnen geven aan alle opties die het conditionele veld uitsluiten. Bij "Nee" in dit geval zet je dan score = 1.

Als formule zou vraag A score * vraag B score hier afdoende zijn. (aka zit er een nul bij is het 0*Y dus altijd 0, is geen conditionele sectie)

Ik zou nog steeds graag zien dat we geavanceerde conditionele velden krijgen waarbij deze functionaliteit ingebouwd zit zonder dat ik steeds weer het formule veld op alle meldformulieren moet herhalen in alleen-lezen modus...
Reputatie 3
Badge +3
@Infoland Hoe is jullie visie hierop? Gaat dit in de toekomst nog komen?

Reageer

Algemene voorwaarden | Privacyverklaring