Management Dashboard - diagrammen zonder detailweergave

• 18 juni 2020
  • 6 reacties
  • 153 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hallo!

Sinds mei zijn we live met melden en analiseren en de verscihllende typen meldingen stromen inmiddels binnen. De mijlpaal100 meldingen wordt deze week wel behaald. Het is leuk om te zien dat mensen daadwerkelijk op de juiste manier melden en dat meldingen goed worden opgepakt.

Wij zijn erg gecharmeerd van de management informatie. De grafieken die worden gemaakt geven in een opslag een goed beeld van de inhoud van de meldingen zonder dat je in te worden verdiept.  Wat echter jammer is, is dat deze informatie niet kan worden gebruikt als management dashboard voor de gehele organisatie.

Wij zouden het mooi vinden als de managementinformatie als een vorm van dashboard zichtbaar was, toegankelijk voor iedereen, maar zonder dat er doorgeklikt kan worden naar verdere meldingen of inzage nodig is in de meldingen. Dit is nu helaas nog niet mogelijk.

Hoe staan jullie hier in? Is hier meer behoefte naar binnen andere organisaties? Hebben jullie andere alternatieven om de nuttige informatie uit de Management Informatie in te zetten voor sturing?

6 reacties

Reputatie 6

Ik vind het wel in interessant idee @Hindriks. Er komen denk ik wel een hoop zaken bij kijken, omdat je natuurlijk van sommige grafieken helemaal niet wil dat iedereen ze kan zien. Wellicht niet per se omdat het geheim is, maar ook omdat je als gebruiker vooral alleen voor jou relevantie informatie wilt zien, omdat anders het overzicht lastig wordt.

Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van andere organisities, en hoor ook graag de voor- en nadelen. Zoals jullie gewend zijn van me is ‘een optie toevoegen’ niet altijd de wenselijke oplossen ;)

Reputatie 1
Badge

@Koen Sterken Klopt wat je zegt. Sommige grafieken zijn niet wenselijk dat iedereen ze ziet, maar voor dat probleem heeft Infoland al een geschikte oplossing en dat is de huidige wijze waarop Management Informatie wordt getoond. Ik zelf heb een apart portaal alleen voor weergave van Management Informatie mbt Informatiebeveiligingsincidenten en datalekmeldingen. Dit bevat meer informatie dan de rest van de organisatie kan zien en het biedt mij de mogelijkheid om door te klikken of trends te ontdekken. 

Een Management Dashboard zie ik als een dynamisch kwartaalrapportage waarbij alleen relevante informatie wordt getoond waarop gestuurd kan worden. Less is more wat mij betreft.

Badge +1

Dat zou inderdaad een interessante ontwikkeling zijn. Wij willen de betrokkenheid van diensthoofden en medewerkers vergroten door gebruik te maken van managementinfo. Helaas botsen we op het feit dat dit gepaard gaat met rechten op de meldingen waardoor dashboards gewoon niet zichtbaar zijn. Bij ons kunnen de gegevens slechts gedeeld worden met een kleine groep mensen waardoor het uiteindelijke doel wordt gemist.  Het zichtbaar kunnen maken van dashboard voor iedereen (zonder de mogelijkheid tot doorklikken) zou echt een grote meerwaarde betekenen voor ons. Gevoelige info kan dan nog steeds worden weergegeven op een portaal met beperkte toegang.

Reputatie 5
Badge +7

Dit is een interessant idee. Wij worstelen ook met managementinformatie en de zichtbaarheid voor de organisatie.

Wij willen transparant zijn in de organisatie, maar dit kent wel zijn grenzen. Nu kunnen we sommige managementinfo niet tonen aan de (hele) organisatie, terwijl dit best goede stuurinfo zou zijn.

Denk alleen al aan de info over het aantal VIM-meldingen in een bepaalde periode. De trend van het aantal VIM-meldingen is prima stuurinformatie voor het management. Echter de inhoud hoeft niet op alle niveau’s in de organisatie geraadpleegd te worden. Nu tonen we deze managementinfo alleen op decentraal niveau en dat is een gemiste kans.

Badge +1

Een voorbeeld van bij ons. Medicatiemeldingen in VIM kunnen niet gezien worden door apotheek omdat deze anders leesrechten moet krijgen op alle meldingen van alle diensten. Jammer want er zit voor hen heel wat interessante stuurinfo in. Zo gaat er veel informatie verloren of wordt er een workaround gezocht om toch nog iets te doen met al die nuttige input. Niet echt de bedoeling denk ik.

Reputatie 6

Eens @Ines Van Giel, al geeft @Jeske van Gassel  ook wel aan waar voor ons de moeilijkheid zit. Het is geen een-twee-drietje voor wat betreft de oplossing.

Reageer

Algemene voorwaarden | Privacyverklaring