🎁 Meldingen (iTask): standaard op vast tabblad een melding openen

Reputatie 6
Badge +1
Indien je een melding opent altijd op dezelfde plek (scherm) in werkproces binnen komen

iTask is nu zo ingericht dat het systeem onthoud waar ik de laatste keer mee bezig was (bijvoorbeeld tabblad analyse) en daar de volgende keer binnen kom als ik de melding open.
Echter kom ik niet alleen bij de specifieke melding waar ik mee bezig was op die plek binnen maar bij alle meldingen.
Dit vinden wij onwenselijk. Wij zouden graag willen dat je altijd op dezelfde plek 'binnen' komt bij een melding zodat je een standaard werkproces kan ondersteunen.
Wij leren mensen systematisch de melding van A tot Z af te ronden. Daarbij worden we in Iprova5 goed ondersteund door de 'wat ga ik doen'-tabel. Echter komen genoeg collega's deze tabel niet standaard tegen omdat ze niet bij A binnen komen maar bij G, omdat ze in de vorige melding toevallig tot stap G waren gevorderd. Het hele tabblad actie en voortgang wordt dan gemist.

Wij kunnen ons ook voorstellen dat er eventueel een verschil bestaat tussen meldingen waar je al in gewerkt hebt (onthouden waar je in die specifieke meldingen precies mee bezig was) en meldingen die nieuw zijn voor jou (dus niet als status niet maar als gebruiker). Idealiter zou je hier als organisatie een keuze voor kunnen maken in applicatiebeheer.

We vinden dit belangrijk vanwege :
- standaardisatie van afhandelingsproces wordt momenteel niet voldoende ondersteund door de software
- Efficiënt aanleren van rol / taak
- Vermindering maken van fouten / vergeten van dingen (die niet altijd met allerlei voorwaarden in de workflow af te kaarten zijn)

20 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Helemaal mee eens, ik vroeg mij al af wat de logica was, waarom ik soms in b.v. de formulieren tab binnen kwam, ipv in het overzicht. Ik moet nu direct bij de training van gebruikers met nadruk aanwijzen dat waar het tabje overzicht zit.

Soms is het handig terug te komen waar je gebleven was, maar als je aan meerdere meldingen tegelijk werkt, is het vreemd dat je laatste actie globaal en niet per melding wordt onthouden.

Het is al lastig genoeg voor gebruikers die hier net mee aan de slag gaan, om ze ook nog met ogenschijnlijke onvoorspelbaarheid te confronteren. Ben het dus erg met het lijstje van Silvia eens.
Reputatie 6
De logica op dit moment is dat de meldingen openen in het tabblad waar je voor het laatst bent geweest (ongeacht de melding). Wij waren hier eigenlijk wel blij mee 😃 Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit gedrag onwenselijk vinden.
Reputatie 6
Wij gebruiken onze eigen software natuurlijk ook, en waarom ik (persoonlijk!) blij ben met de functionaliteit zoals die nu is, is dat ik regelmatig door de lijst van 'innovatieprojecten' (dat is een type melding van ons) loop om te kijken of het betreffende innovatieproject interessant is om in de planning op te nemen (innovatieprojecten hebben bij ons een vrijwillig karakter, maar kunnen wel invloed hebben op toekomstige ontwikkelingen waardoor ik ze soms op wil nemen in de planning). Daarbij vind ik het super fijn dat ik elke keer in een bepaald tabblad blijf omdat ik daar de voor mij juiste informatie vind, en niet elke keer hoef te klikken naar het juiste tabblad.

Maar nogmaals: als er veel mensen zijn die dit gedrag onwenselijk vinden moeten we onze keuze misschien heroverwegen.
Ik deel de mening van Sylvia. Vooral voor beginnende gebruikers of gebruikers die niet dagdagelijks met iProva werken is de huidige werking verwarrend. Je eindigt bv. in de ene melding op het tabblad 'extra info', opent een nieuwe melding die pas binnen gekomen is en ziet dan een leeg tabblad...
Het tabblad 'actie en voortgang' is het meest logische om op te openen.

Misschien de keuze laten per workflow of per gebruiker welk gedrag wenselijk is?
Reputatie 4
Badge +2
Wij gebruiken onze eigen software natuurlijk ook, en waarom ik (persoonlijk!) blij ben met de functionaliteit zoals die nu is, is dat ik regelmatig door de lijst van 'innovatieprojecten' (dat is een type melding van ons) loop om te kijken of het betreffende innovatieproject interessant is om in de planning op te nemen (innovatieprojecten hebben bij ons een vrijwillig karakter, maar kunnen wel invloed hebben op toekomstige ontwikkelingen waardoor ik ze soms op wil nemen in de planning). Daarbij vind ik het super fijn dat ik elke keer in een bepaald tabblad blijf omdat ik daar de voor mij juiste informatie vind, en niet elke keer hoef te klikken naar het juiste tabblad.

Voor een dergelijk meldingstype kan ik mij goed voorstellen. Voor b.v. het doornemen van een archief of werklijst is het handig als dit zo werkt. Zie nu ook wel de logica ervan in.

Echter is het voor een ziekenhuis use-case niet handig:

Teamleider heeft even kort de tijd (5 min?) en kijkt naar de voortgang in een verbeterpunt (overzicht - even kijken in de acties), vult een formulier in voor een dossier, keurt even wat goed in iDoc tussendoor en moet daarna een nieuw binnen gekomen VIM melding inzien.

Voor het werken met verschillende meldtypes in veel verschillende stadia, zou het prettiger zijn als dit dus niet zo zou werken.

Tegelijkertijd; Als een directeur voor een overleg even snel door een lijst met verwerkte meldingen wil gaan, krijg je weer een zelfde situatie als de innovatieprojectenlijst. Dan zou het weer schelen in clicks als het voorgaande scherm werd onthouden.

[...]

Misschien de keuze laten per workflow of per gebruiker welk gedrag wenselijk is?

Dit op gebruikersniveau dit gedrag bepalen zou volgens mij hier een goede oplossing kunnen zijn?
Reputatie 6
Badge +1
Tegelijkertijd; Als een directeur voor een overleg even snel door een lijst met verwerkte meldingen wil gaan, krijg je weer een zelfde situatie als de innovatieprojectenlijst. Dan zou het weer schelen in clicks als het voorgaande scherm werd onthouden.

Kun je hier niet heel goed een publieke filter voor gebruiken?
Reputatie 4
Badge +2

Kun je hier niet heel goed een publieke filter voor gebruiken?

Ik denk ook dat dit is wat men blijft doen. Ze hebben overigens al een publieke filter. Maar bij het werkelijk lezen in de melding zelf, zou het onthouden van het tabblad kunnen helpen. Als er dus meerdere meldingen achter elkaar geopend zouden worden.

Mja, nee, waarschijnlijk gaat voornamelijk de vooraf geconstrueerde rapportage over meldingen worden geraadpleegd of wordt er enkel even naar een gefilterde lijst gekeken...
Reputatie 3
Badge +1
Voor beide opties is iets te zeggen. Mijn voorkeur zou het ook hebben wanneer de gebruiker zelf kan instellen hoe hij/zij het wil.
Kan dat niet, dan pleit ik voor de oplossing die Silvia voorstelt, omdat je hier de meeste gebruikers (in ons geval in ieder geval) een dienst mee bewijst.
Reputatie 4
Vanaf iProva versie 5.9 gaat het gedrag veranderen. Mocht je naar een melding gaan via een algemene link (zoals het klikken op een melding in het overzicht van meldingen) dan zal je altijd in het 'Acties en voortgang' tabblad binnenkomen op de melding.

Er zijn nog wel situaties waarin je niet binnenkomt op het 'acties en voortgang' tabblad, namelijk:
  • Wanneer je vanuit een melding op een van de knoppen rechtsboven klikt om naar de volgende/vorige melding te gaan. In dat geval ga je in die volgende of vorige melding direct naar het tabblad waar je al was
  • Wanneer je een link volgt die specifiek naar een tabblad wijst zoals bijvoorbeeld wanneer een analist een mail krijgt om een analyse te doen bij een melding. In dit specifieke geval zal de analist direct uitkomen op het analyse tabblad.
Reputatie 3
Badge +1
Goed om te horen!
Reputatie 6
Badge +1
Vanaf iProva versie 5.9 gaat het gedrag veranderen. Mocht je naar een melding gaan via een algemene link (zoals het klikken op een melding in het overzicht van meldingen) dan zal je altijd in het 'Acties en voortgang' tabblad binnenkomen op de melding.

Er zijn nog wel situaties waarin je niet binnenkomt op het 'acties en voortgang' tabblad, namelijk:
  • Wanneer je vanuit een melding op een van de knoppen rechtsboven klikt om naar de volgende/vorige melding te gaan. In dat geval ga je in die volgende of vorige melding direct naar het tabblad waar je al was
  • Wanneer je een link volgt die specifiek naar een tabblad wijst zoals bijvoorbeeld wanneer een analist een mail krijgt om een analyse te doen bij een melding. In dit specifieke geval zal de analist direct uitkomen op het analyse tabblad.

Hele mooie ontwikkeling!
Reputatie 1
Wat ons betreft denk ik dat voor beide (beginner en gevorderde gebruiker) een andere instelling handig zou zijn. Misschien is het mogelijk dit te combineren en niet te kiezen voor 1 wijze.
Mogelijk kan dit worden opgenomen in de instellingen dan kun je het zelf bepalen van welke wijze je gebruik wilt maken, mijn abonnementen of mijn voorkeuren.
Suc6.
Reputatie 2
Wij werken nu een tijdje met 5.9.0. en de reacties zijn wisselend. De een vind het prima, de ander wil toch het liefst terug naar de oude situatie.
Is het mogelijk om het zo te maken dat de gebruiker met behulp van een instelling zelf kan aangeven welk tabblad hij/zij standaard geopend wil hebben?
Reputatie 1
Wij zijn ook niet blij met hoe het in iProva 5.9.1 werkt. voor mensen die er veel in werken (bijvoorbeeld klachtenfunctionarissen) is het telkens extra klikken.
Lijkt mij heel goed om in applicatiebeheer de keuze te hebben hoe je wilt dat een melding wordt geopend.
Reputatie 4
Graag zou ik hier nog 1x een toevoeging op willen geven alvorens dit te laten rusten. Wanneer we de wijziging die we gedaan hebben weer ongedaan maken wordt het helemaal verwarrend voor eindgebruikers, met gedrag welke elke versie anders is. Wanneer men gebruik maakt van filters kan zowel een gebruiker die niet dagelijks werkt met iProva als een dagelijkse gebruiker ons inziens goed uit de voeten.

Gebruikers kunnen een filter aanmaken voor zichzelf waarbij ze dusdanig filteren dat enkel meldingen worden getoond waar ze op dat moment aan willen werken. Hiervoor kunnen bijvoorbeeld filterregels worden gebruikt zoals 'Actienemer(s) is een van '. Wanneer een lijst van meldingen wordt getoond met enkel meldingen waar je op dat moment aan wil werken kan je met de kleine pijltjes rechtsboven in een melding door naar een volgende melding. Wanneer je deze pijltjes gebruikt zal je in hetzelfde tabblad terechtkomen als waar je in de vorige melding in zat.

Mochten jullie het niet prettig vinden dat eindgebruikers zelf filters aanmaken dan kunnen applicatiebeheerders deze ook aanmaken voor de gebruikers.

Hopelijk wordt het met deze toevoeging ook voor de wat meer gevorderde gebruiker eenvoudiger om met de lijst van meldingen te werken.

Wij zijn een groot aantal toepassingen in Lotus Notes aan het migreren naar iProva en gaan de module Melden gebruiken voor een relatief eenvoudige registratie.  Hiervoor is het gewenst dat de gebruikers voor dit meldingstype direct op de tab Formulieren belanden.  Ik zou daarom graag zien dat we de eerst getoonde tab per meldingstype kunnen instellen.        

Reputatie 4

Hoi @Arjen,

Je kan in de URL van je melding meegeven op welk tabblad een melding wordt geopend. Wanneer je niks meegeeft zal dus het laatst geopende tabblad getoond worden aan de gebruiker, wanneer je wel een waarde meegeeft zal dat tabblad standaard openen.

Voorbeeld van de URL die direct het formulieren tabblad opent:

<iProvaRootURL>/iTask/Tasks/SummaryFrame.aspx?OpenedTab=Forms&TaskID=<meldingsnummer>

Ben je hiermee al genoeg geholpen?

Hoi Gijs,  misschien is er een andere oplossing maar ingang is altijd het basisscherm Meldingen,  en ik begrijp uit het bovenstaande dat men dan standaard altijd op Acties en Voortgang komt.   Deze klikt men direct weg en dat vertraagt het proces.  Ik loop tegen een aantal van deze zaken aan wat de acceptatie beïnvloedt. 

Reputatie 4

Wat dan misschien kan helpen is dat wanneer je vanuit de lijst van meldingen een specifieke melding opent en bijvoorbeeld naar het tabblad formulieren gaat kan je daarna naar de volgende melding navigeren met de pijltjestoesten aan de rechterkant van het scherm. iProva zal dan de volgende/vorige meldingen tonen op hetzelfde tabblad (in dit geval dus formulieren). 

Zo kan een gebruiker snel door de voor hem/haar belangrijke meldingen klikken zonder eerst terug te moeten naar de lijst van meldingen.

Door rechtsboven te klikken opent de volgende melding zich op hetzelfde tabblad als de huidige melding.

Dat is helaas niet de manier waarop men werkt, namelijk steeds vanuit het zoekscherm.   Ik begrijp uit bovenstaande reacties dat er meer behoefte is om e.e.a. in te kunnen instellen dus als dat aangepast kan worden zou dat fijn zijn.  

Reageer