Push of pull, wat is jullie idee?


Reputatie 6
Binnen onze portalen kun je nieuwsberichten plaatsen. Vinden jullie dat medewerkers zelf interesse moeten kunnen tonen door middel van bijvoorbeeld een abonnement (pull)? Of zou degene die het nieuwsbericht de wereld in helpt in controle moeten zijn wie wat hoe lang moet zien (push)?

Beide mogelijkheden hebben diverse voor- en nadelen. Zo heb je met abonnementen het voordeel dat gebruikers alleen berichtjes krijgen waar ze interesse in hebben. Een evident nadeel is dat gebruikers sommige belangrijke berichten zouden kunnen missen, omdat ze niet geabonneerd zijn. Voor pushberichten is een voordeel dat je als verzender in controle bent wie het bericht allemaal krijgt te zien. Nadeel is dat gebruikers door oninteressante berichten mogelijk helemaal niet meer naar het nieuws kijken.

Wat vind jij? Laat het weten in een reactie!

11 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik denk dat in onze organisatie de voorkeur naar Push gaat, mits je wat meer differentiatie aan kan brengen in welke berichten je in nieuws wil hebben en hoe lang.

Je plaatst nieuws met een bepaalde reden. Informatie die ter achtergrond is of leuk voor mensen om te lezen maar niet per definitie noodzakelijk zou ik eerder op intranet dan op het portaal plaatsen.
Push heeft m.i. te veel risico dat belangrijke informatie gemist wordt.

Eventueel zou een combinatie een optie kunnen zijn. Push voor need-2-know en pull voor -nice-2-know. Abonnementen als toevoeging op een minimale basis dus. Maar wellicht is dat technisch erg lastig te realiseren.
Reputatie 6
Welkom op de community! Bedankt voor je antwoord!

Ik denk dat in onze organisatie de voorkeur naar Push gaat, mits je wat meer differentiatie aan kan brengen in welke berichten je in nieuws wil hebben en hoe lang.

...

Kun je aangeven op welke manieren je zou willen kunnen differentiëren?
Reputatie 6
Badge +1
Je wilt bijvoorbeeld differentiëren hoe lang een nieuwsbericht blijft staan. Bijvoorbeeld bij nieuwe of gewijzigde documenten. Ik begrijp ook van collega's dat het prettig zou zijn als je wat meer tekst toe zou kunnen voegen bij mededeling gewijzigd document.
Tevens zou je hierin een duidelijker onderscheid willen hebben tussen ziekenhuisbrede documenten en afdelingsgebonden documenten - nieuws.
Reputatie 3
Badge +1
Combinatie lijkt mij idd het beste zoals Silvia van Gils aangeeft.
"'Push voor need-2-know en pull voor -nice-2-know. Abonnementen als toevoeging op een basis dus. "

ik stel centraal de abonnementen in en hoop op dit moment bij vele gebruikers dat ze daar niet aan zitten,

Want,

Anders krijgen we veel telefoontjes dat er iets niet goed gaat...
Reputatie 4
Badge +1
Voor belangrijke zaken, b.v. beleidsaanpassingen of service onderbrekingen, ontkom je niet aan push.

Natuurlijk bereik je nooit iedereen, zeker als het onderwerp wat meer aandacht nodig heeft van de ontvangers. Ondanks dat moeten deze berichten gewoon wat langer blijven staan en "actief gesloten" worden door gebruikers, naar mijn mening. Push moet niet te opdringerig zijn en mensen in hun kritische spoed werkzaamheden storen.

Daarnaast moet je als organisatie natuurlijk niet je eindgebruikers overspoelen.

Pull is natuurlijk prima, maar ik weet niet of dat met een abonnement de beste oplossing is. Een "stream" die ten alle tijden te bezoeken is, zoals op veel sociale media het geval is, zou misschien beter werken? (nu b.v. in iDoc al zo met "Nieuws"). Maak een categorie favoriet en krijg er een tellertje op. Ook hierbij is het vooral belangrijk als organisatie een juiste frequentie in de "nice-to-know" berichtenstroom te kiezen.

Beide methoden hebben natuurlijk het risico dat ze genegeerd gaan worden bij lage relevatie of lage kwaliteit van de inhoud.
Los van de Push & Pull lijkt het me ook interessant om te kunnen bekijken hoe goed te nieuwsberichten gelezen worden. Op basis van die rapportage kun je dan ook bepalen wat voor jouw organisatie een goede werkwijze is.
Reputatie 6
Hoi @Jenneke van ddr Ploeg Feitelijk zijn hits/views een slechte indicatie of een nieuwsbericht gelezen is. We kunnen alleen registreren of het nieuwsbericht op iemands scherm is gekomen, maar dit biedt geen enkele garantie dat het bericht ook echt gelezen is.
Reputatie 6
Hoi allemaal, ik geef de discussie nog even een schopje:

Ik hoor een aantal zaken:
  • Zelf mensen kunnen laten abonneren* op bijv. documenten is tof.
  • Er is vraag naar meer differentiatie tussen nieuwsberichten.
Wat betreft de differentiatie:
Verschil in doelgroep (bedrijfsbreed of kleinere groep)
Ik ben hier geen voorstander van. Je legt dan ook weer meer werk neer bij de beheerder en belangrijker, bij iemand die deze vraag wellicht niet eens kan beantwoorden. Nu is het transparant; indien het document wordt ontsloten uit je portaal krijg je een nieuwsbericht. Sowieso bieden we ook andere tooling, als je een specifieke groep mensen hebt die het document per se moeten lezen; de leesbevestiging.

Verschil in periode waarin nieuwsbericht zichtbaar is in kunnen stellen
Ik heb hier een vraag over:
Waar lopen jullie precies tegenaan, en in hoeverre denk je dat het langer laten zien van een nieuwsbericht dit oplost? Kom met concrete scenario's :)

Meer tekst toevoegen bij een nieuwsbericht aangaande een nieuw/gewijzigd document
Ik heb het even getest; er zitten geen beperkingen op hoe lang je bijgevoegde tekst mag zijn. Deze opmerking kan ik dus niethelemaal plaatsen.

*abonneren: ik besef me dat deze term tot wat verwarring kan zorgen omdat we in iProva al spreken van abonnementen. Wat ik met abonnementen bedoel is dat gebruikers zelf (en écht zelf, niet door anderen in te stellen) kunnen bepalen over welke content (vooralsnog documenten) ze genotificeerd willen worden wanneer er wijzigingen plaatsvinden.
Reputatie 4
Badge
@Koen Sterken "verschil in periode waarin nieuwsbericht zichtbaar is in kunnen stellen:"

Wat mij enorm nuttig zou lijken, is dat je ervoor kan kiezen om bepaalde nieuwsberichten standaard over een periode als eerste/bovenaan te laten staan. Een 'gevlagd/sticky' nieuwsbericht.

Op de dag van vandaag kun je een nieuwsbericht plaatsen. Als er echter toevallig een autorisator een half uur later beslist om de handen uit de mouwen te steken op het procedureboek, kan dit nieuwsbericht plots heel wat naar beneden geschoven zijn.
Reputatie 6
Badge +1
@Koen Sterken "verschil in periode waarin nieuwsbericht zichtbaar is in kunnen stellen:"

Wat mij enorm nuttig zou lijken, is dat je ervoor kan kiezen om bepaalde nieuwsberichten standaard over een periode als eerste/bovenaan te laten staan. Een 'gevlagd/sticky' nieuwsbericht.

Op de dag van vandaag kun je een nieuwsbericht plaatsen. Als er echter toevallig een autorisator een half uur later beslist om de handen uit de mouwen te steken op het procedureboek, kan dit nieuwsbericht plots heel wat naar beneden geschoven zijn.


Eens, er zit nu geen prioriteit in de nieuwsberichten. Terwijl het ene bericht echt belangrijker / urgenter is dan het andere. Indien je weinig documenten in je portaal hebt staan is dit waarschijnlijk geen probleem. Wanneer je een grote organisatie hebt is dit wel lastig en sneeuwen de echt belangrijke berichten soms onder bij de minder belangrijke berichten.
De keuze is nu alleen wel / geen nieuwsbericht. Daar zou je wat meer willen.
Hoewel ik ook begrijp dat dit dan weer een ingewikkelde vraag wordt wie de prioriteit bepaald en of iemand dan kan overrulen etc.

Qua praktisch voorbeeld; als het reanimatieprotocol veranderd wil ik dat iedereen dit ziet en dit niet snel afzakt. Of als er ontwikkelingen zijn waardoor bepaalde documenten aangepast / nieuw zijn en een grote impact hebben, denk aan de tijd dar SARS uitbrak of ziekenhuizen in Nederland werden aangewezen als dé locatie voor potentiële patiënten met het Marburgvirus. Dan wil je dat het nieuwsbericht hierover zeker twee weken prominent bovenaan blijft staan.
@Koen Sterken "verschil in periode waarin nieuwsbericht zichtbaar is in kunnen stellen:"

Wat mij enorm nuttig zou lijken, is dat je ervoor kan kiezen om bepaalde nieuwsberichten standaard over een periode als eerste/bovenaan te laten staan. Een 'gevlagd/sticky' nieuwsbericht.

Op de dag van vandaag kun je een nieuwsbericht plaatsen. Als er echter toevallig een autorisator een half uur later beslist om de handen uit de mouwen te steken op het procedureboek, kan dit nieuwsbericht plots heel wat naar beneden geschoven zijn.


Hier sluit ik me ook bij aan, dit zou inderdaad handig zijn.

Reageer