Vraag

Wanneer aan bepaalde voorwaarden voldoet: Veld VERPLICHT

• 11 juni 2020
  • 9 reacties
  • 40 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

Bij het maken van een meldformulier in iTask kun je een veld verplicht maken. Wat niet mogelijk is, is het onder voorwaarde een veld verplicht maken. Dus wanneer men bij vraag 1 “Ja” invult dat het veld daarna verplicht wordt, zo niet dan is het veld er na niet verplicht. Voor ons zou het in ieder geval helpen.

9 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hoi,

Dit kan wel hoor. Als je voorwaardelijke vragen in stelt kun je dit op basis doen van het antwoord gegeven in een ander veld. Dus indien vraag 3 met A beantwoord wordt moet vraag 4 komen, en indien met B beantwoord wordt niet.

Indien je een voorwaardelijke sectie toevoegt, komen deze keuzemogelijkheden automatisch in beeld.

Je kiest ‘antwoord is één van’ of juist ‘antwoord is niet een van’ , net wat het beste past, en vinkt daaronder de antwoorden aan.

Reputatie 1
Badge +2

Kijk aan! Ik ben benieuwd hoe dat er bij jou uitziet! Bij mij kan ik alleen door voorwaardelijk opmaak bepalen of een bepaalde sectie wordt weergegeven of niet. Ik kan niet bepalen of de volgende vraag verplicht moet zijn op basis van de vorige vraag.

Reputatie 6
Badge +6

Jouw voorbeeld lijkt op die van mij.

Je selecteert hier wat de stuurvraag is voor de voorwaardelijke sectie.

Alle vragen die naar voren moeten komen op basis van deze voorwaarde sleep je vervolgens in deze sectie.

Daarna ga je, buiten deze sectie, weer verder met de rest van je formulier.

Reputatie 1
Badge +2

Klopt, dit heeft invloed op de sectie die na de vraag wordt getoond. Maar zoals je ziet kun je niet bepalen of de vraag verplicht is die weergegeven wordt. Hier onder aangegeven hoe ik dat graag zou zien. 

Reputatie 6
Badge +6

Dit regel je niet op sectie maar op vraagniveau. Zowel voor de stuurvraag als de vraag in de sectie geef je op vraagniveau aan of deze verplicht is.

Indien de vraag in de voorwaardelijke sectie verplicht wordt gesteld, komt deze vraag nog steeds alleen naar voren als de stuurvraag aan de voorwaarden voldoet. Maar is dit zo, dan is hij ook verplicht.

Reputatie 1
Badge +2

Klopt dat weet ik. Mijn voorstel is om dit dus ook te laten bepalen door een voorwaardelijke regel. Zoals bovenstaand. Wat mij stoort is het volgende:

Stel ik heb 5 vragen met 4 antwoorden, waarvan ik telkens 2 voorwaardelijke velden heb per vraag. Dit betekent dat ik al 10 vragen heb. Als ik daarnaast ook nog die velden verplicht en niet verplicht als opties, dat betekent dat ik 20 velden moet maken. Dit vind ik overdreven. 

Reputatie 6
Badge +6

Ik weet niet of dit handig is, maar wellicht ben ik je even kwijt in wat je exact bedoeld.

In een voorwaardelijke sectie kunnen zowel verplichte als niet verplichte vragen zitten. Zoals ik het nu lees moet je bij het aanmaken van de sectie aangeven of deze verplicht is. Ik zou wel willen differentiëren.

Maar vermoedelijk snap ik niet helemaal wat je bedoeld, want bij mij levert al dan niet verplichten geen extra velden op,

Mocht je bedoelen dat je een voorwaardelijke sectie zou willen aanmaken op basis van antwoorden uit verschillende vragen, dan ben ik het met je eens. Het zou heel fijn zijn, en het zou werk schelen, als je zou kunnen zeggen, deze vragen moeten gesteld worden als vraag 14 antwoord B heeft óf vraag 15 antwoord C en D óf vraag 16 antwoord A. Hetzelfde wil je met een én relatie kunnen doen.

Nu moet je daarvoor meerdere secties en meerdere vragen aanmaken.

Reputatie 6

Interessante discussie. Sowieso gaan we dit niet zomaar doen. Niet omdat ik je vraag niet snap, die is super duidelijk, maar dit kost heel erg veel werk. En in ‘concurrerende pakketten’ kan dit ook niet zomaar, denk aan Google Forms.

Reputatie 6
Badge +6

Je geeft Google Forms een beetje veel credit als je ze concurrerent noemt :wink:

Reageer

Algemene voorwaarden | Privacyverklaring