Vraag

Beoordeling interactieve documenten - alle inhoud zichtbaar maken

  • 13 November 2019
  • 9 reacties
  • 320 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8

Sinds een aantal dagen hebben wij de eerste interactieve documenten gepubliceerd staan.

Buiten dat het nog best een klus is om deze in elkaar te zetten dat we graag de opmaakt iets zouden willen aanpassen (thema kleuren b.v.) bevalt het voor de lezers.

Men is vooral erg te spreken over de modernere uitstraling en betere leesbaarheid ervan. Het selectief paragrafen en hoofdstukken lezen en de hotspots zijn andere aspecten waar mensen erg tevreden over zijn.

 

Al het uitklappen, met name score kaarten, hotspots en “meer informatie” blokken binnen hoofdstukken in keuze menu's maakt echter wel dat het beoordelaars veel moeilijker wordt gemaakt.

Deze mensen moeten immers in de beoordeling wel alles gezien hebben, en het is hen nu soms niet helemaal duidelijk of dat werkelijk gelukt is. Ze zijn praktisch gezien natuurlijk eigenlijk bezig met een exploratory testing excersitie! En het is daarbij natuurlijk goed in te denken dat ze een stukje mislopen.

Is het mogelijk een alternatieve weergave te maken voor deze testers waarbij alles uit te klappen is? Of waarbij ze gewaarschuwd kunnen worden voor opties die ze nog niet gezien hebben?

Vooral ook straks bij de beoordeling van een versie 2 of 3, wordt het heel lastig zonder omschrijving van de auteur om alle nieuwe stukjes langs te gaan.

 

Heeft iemand hier ideeën over?


9 reacties

Reputatie 5

@JesseV Ik begrijp wat je bedoelt. Er is geen alternatieve weergave waarmee je dit probleem verhelpt. Ik ben wel benieuwd hoe je in dit kader denkt over de leesbevestiging. Je kunt namelijk ook daar stellen dat een lezer alles gezien moet hebben.

Reputatie 5
Badge +8

Wij hanteren de “waarschuwing” bij leesbevestigingen, dat we er vanuit gaan dat je het gehele document gelezen hebt en op de hoogte bent van de inhoud / het terug kunt vinden wanneer je het nodig hebt bij naslagwerken.

Natuurlijk kan je hetzelfde omgaan met de beoordeling van interactieve documenten. Maar in beide gevallen vermoed ik dat de personeelsleden die er serieus mee omgaan blijven zitten met de vraag of ze nu werkelijk alles gezien hebben in een document.

Van de beoordelaars kreeg ik tot nu toe tweemaal de opmerking

“prima, maar ik weet niet zeker of ik alles gezien heb”

en éénmaal

“meeste opties in het document gezien, maar ik kan niet meer tijd maken om dit te controleren, graag een printversie met alles uitgeklapt meeleveren op papier volgende keer”.

Nu zijn wij in de organisatie niet zo heel erg van de leesbevestiging, dus misschien hebben anderen hier een visie op.

 

Wellicht is het mogelijk om de weergave van het bewerken te tonen in alleen-lezen-modus zodat het document wat beter structureel door te lopen is. Het is deze keer namelijk niet eens zo dat de oudere garde twijfels heeft over de volledigheid bij beoordelen. Daarnaast is het laatste verzoek voor een geprinte versie ook helemaal niet mogelijk...

Reputatie 5
Badge +8

Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan als waar @JesseV tegenaan loopt. Een interactief document die begint met een keuzemogelijkheid met twee opties en daarna volgt nog één keuzemogelijkheid met twee opties, heeft in totaal al vier opties die een beoordelaar allemaal bij langs moet gaan. En dan hier ook nog bij nadenkend dat sommige tekst voor alle opties geldt en andere tekst voor specifieke opties. Een beoordelaar weet van te voren namelijk niet welke tekst aan welke keuzemogelijkheden gekoppeld is. Dat weet een bouwer van een interactief document, maar dat ziet en weet een beoordelaar niet.

Dat geeft verwarring bij de beoordeling. Want hoe weet je of een beoordelaar alle opties heeft aangeklikt? Je zou dan bijna tijdens een beoordeling met kleurtjes of vinkjes willen werken: dat wat een beoordelaar heeft aangeklikt/ uitgeklapt, wordt als zodanig zichtbaar voor de beoordelaar. Op deze manier weet een beoordelaar welke onderdelen hij/zij al bekeken heeft en welke opties nog gecheckt moeten worden.

Daarnaast geeft het maken van een opmerking door een beoordelaar problemen. Hierover ga ik een nieuw topic starten ‘interactieve documenten: opmerking plaatsen door beoordelaar’.

Wij maken gebruik van interactieve documenten t.b.v. de iProva Search app. Auteurs en documentbeheers maken dan ook veel gebruik van de functionaliteit voorbeeldweergave op de telefoon. Beoordelaars en autorisatoren van interactieve documenten kunnen enkel de weergave op het portaal beoordelen. Het is wat ons betreft wenselijk dat beoordelaars en autorisatoren ook de mogelijkheid hebben om de voorbeeldweergave op de telefoon te kunnen beoordelen.

 

“meeste opties in het document gezien, maar ik kan niet meer tijd maken om dit te controleren, graag een printversie met alles uitgeklapt meeleveren op papier volgende keer”.

 

In iProva 5.14 komt de mogelijkheid om een interactief document af te drukken. De PDF kan wellicht als hulpmiddel gebruikt worden om alle inhoud te bekijken.

Reputatie 5

@MaritB Dat is momenteel niet mogelijk. Alleen bij het bewerken van een interactief document kun je nu de mobiele weergave zien. Ik snap wel dat het handig kan zijn voor beoordelaars om naast de inhoud ook te kunnen beoordelen of het document voldoende geschikt is om het op een mobiel te raadplegen.

@Thomas de Groot Beoordelaars zouden het inderdaad fijn vinden als zij naast de inhoud ook kunnen beoordelen of het document voldoende geschikt is om op een mobiel te raadplegen. Verwachten jullie dat deze functionaliteit binnen afzienbare tijd beschikbaar gesteld wordt voor beoordelaars en autorisatoren? 

Reputatie 5

@MaritB nee, op dit moment verwacht ik niet dat dit binnen afzienbare tijd mogelijk wordt. 

Zie ook 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring