Vraag

Ervaringen met interactieve documenten en wensen hiervoor

  • 3 October 2019
  • 17 reacties
  • 516 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8
Binnen het Ommelander Ziekenhuis zijn wij sinds twee maanden aan het proefdraaien met interactieve documenten. Onze ervaringen tot nog toe zijn goed. Omdat wij al langere tijd met iQualify werken, en beide modules erg overeenkomen met elkaar, zijn veel mogelijkheden niet helemaal nieuw voor ons.
We hebben een aantal documenten omgezet naar interactieve documenten, zoals het valpreventiebeleid. En dan zie je meteen de voordelen van deze documenten: van vier documenten kunnen we terug naar 1 document met verschillende keuzemogelijkheden in het document.

Maar bij het maken van het interactieve document lopen we wel tegen een aantal wensen aan:
  • Je kunt niet tussentijds opslaan, als je op 'OK' klikt, dan ga je uit de bewerkkant van het document en terug naar de basis van het document. Vervolgens moet je weer op 'bewerken' klikken, wat best veel tijd kost. We zouden graag hier ook ergens een knop zien zodat je kunt 'opslaan zonder afsluiten'.
  • Binnen een uitklaplijst kun je, volgens mij, geen volgorde veranderen. Wij waren gisteren druk bezig en bedachten op het laatst dat de volgorde van één uitklaplijst eigenlijk anders moet. Maar dan kun je een uitklaptitel met bijbehorende tekst niet slepen naar een andere positie binnen dezelfde uitklaplijst. Dat betekent dat je de hele uitklaplijst opnieuw moet maken, wat veel tijd kost.
  • Per keuze kun je voorwaarden instellen, wanneer wat zichtbaar wordt. Aan de linkerkant van het beeldscherm zie je dit door een koppelteken. Je ziet dus dat er op dat blok een voorwaarde is ingesteld. Echter zie je niet welke voorwaarde er op dat blok zit. Als je een document hebt met ongeveer 30 blokken en je ziet alleen maar koppeltekens, dan is het lastig om het juiste blok te vinden waar je wat moet veranderen in de voorwaarden of in de inhoud van het blok. Dat is niet overzichtelijk en kost veel tijd bij wijzigingen.
Wij gaan nog even door met testen, maar raken als applicatiebeheerders en documentbeheerders steeds meer enthousiast. Volgende week eindgebruikers informeren over alle mogelijkheden en interactieve documenten laten zien aan eindgebruikers. Hopelijk zijn zij net zo enthousiast!

17 reacties

Reputatie 5
@Berber Werkman, bedankt dat je jouw ervaringen met onze community deelt. Goed om te horen dat je zo snel het voordeel ervaart door 4 documenten naar 1 document terug te brengen! Ik ben heel benieuwd of de eindgebruikers ook zo enthousiast zijn.

  • Je kunt op dit moment inderdaad niet tussentijds opslaan zonder de editor te sluiten. Dat is onhandig. iProva zal (waarschijnlijk in de eerstvolgende versie) alle wijzigingen automatisch opslaan. In iQualify werkt het daar nu al zo met iQualify trainingen.
  • We willen graag dat je met de mogelijkheden kunt spelen. Het is logisch dat je dan ook eenvoudig de volgorde van blokken kunt aanpassen. Dit is zeker iets wat wij ook graag willen!
  • Je kunt aan de linkerkant inderdaad niet zien welke voorwaarde er aan een blok gekoppeld is. Dit kunnen er in principe ook meerdere zijn. Bij het blok zelf kun je dit wel zien door aan de bovenzijde de voorwaarden open te klappen. Een gedachtegang die we al langer hebben is dat je in de editor een soort filter mogelijkheid hebt waarmee je alleen die blokken toont die aan een bepaalde keuzeknop gekoppeld zijn. Zo kun je sneller een bepaald blok terugvinden en eenvoudiger controleren of alle blokken aan de juiste keuzeknoppen gekoppeld zijn. Zou zo'n filter het voor je overzichtelijker maken en tijdwinst opleveren?
Reputatie 5
Badge +8
@Thomas de Groot , ik denk inderdaad dat wat je schrijft over de voorwaarden een tijdwinst oplevert: als je overall kunt filteren op de voorwaarden en dan blokken ziet die alleen aan die voorwaarden voldoen, is het makkelijker om aanpassingen te doen. Hoe meer documenten je samenvoegt, hoe meer blokken je in een document krijgt. En dan is ergens op kunnen filteren en/ óf snel zien waar welke voorwaarde op zit een must, anders is documentbeheer bijna niet te doen op deze documenten.
Reputatie 5
Badge +8
@Thomas de Groot, wij lopen toch nog tegen wat andere dingen aan:

  • Wij zien dat in de index van interactieve documenten (blauwe icoontje aan rechterkant van pagina), alleen kopteksten worden meegenomen en geen titels van blokken. Hierdoor zie je in de index bijna niets staan, terwijl het document heel veel blokken bevat. Wij zouden graag ook de titels van blokken willen zien in de index.
  • Tevens zien wij bij het bewerken van de blokken dat het pijltje voor uitklappen wel heel dicht bij het kruisje van verwijderen staat. Je hoeft maar even naast het pijltje te klikken en dan is je optie weg. En aangezien we opties/ keuzes nog niet kunnen slepen binnen een blok, moet je weer van voor af aan beginnen met het bouwen van je blok. Beter zou misschien zijn als het kruisje van verwijderen aan de linkerkant van de opties/ keuzes staat.
Reputatie 5
Badge +8

Reputatie 5
@Berber Werkman,
  • Bedoel je met titels van blokken de teksten die je ziet van ingeklapte uitklappanelen zoals hierboven "Verantwoordelijkheden"? Dat lijkt me niet wenselijk. De index kan dan erg veel regels krijgen en gebalanceerd zijn. Een sectdie met veel uitklappanelen geeft neemt dan veel meer plek in beslag in de index dan een sectie zonder uitklappanelen.
  • Kruisje links vind ik geen goed idee, men verwacht deze normaal gesproken rechtsboven. We kunnen wel eens kijken wat er mogelijk is om te voorkomen dat gebruikers er per ongeluk op klikken. Anderzijds kun je de undo-knop gebruiken om de actie ongedaan te maken mocht je hem per ongeluk weggegooid hebben.
Reputatie 5
Badge +8

@Thomas de Groot, wat is jullie gedachte dan bij de index? Want als je daar alleen kopteksten kunt toevoegen die in een ‘tekstvak’ zitten, heb je niets aan een index. Gebruikers geven terug dat ze een index heel handig vinden om snel te zoeken en te klikken. Misschien zou er dan toch iets met een koptekst boven een sectie uitklappaneel kunnen komen, zodat je een sectie uitklappaneel een titel kunt geven die opgenomen wordt in een index o.i.d. Snap het wel vanuit de gebruiker gezien.

 

En dan nog een puntje waar wij tegenaan lopen:

  • binnen de normale documenten, maken wij gebruik van HTML-formats, zodat alle documenten dezelfde opmaak, lay-out en volgorde hebben. Binnen interactieve documenten kan dit echter niet (althans, we hebben het nog niet gevonden). Toch is er bij onze gebruikers behoefte aan een standaard volgorde in de interactieve documenten, zodat gebruikers de informatie altijd op dezelfde plek en zelfde manier kunnen vinden. Is er over nagedacht om zoiets te maken? Wij willen nu een document maken in iDocument waarin de standaard opmaak en volgorde van interactieve documenten komt te staan, maar dat is niet wat we willen. We willen bijv. dat het doel en de verantwoordelijkheden altijd aan het eind komen te staan na een pagina-overgang, en waarbij de doel en verantwoordelijkheden een uitklaplijst zijn. Zo maken we nu ook een vast format voor de benodigdheden, indicaties, werkwijzen enz. Dit willen we in alle zorgdocumenten laten terugkomen, maar we moeten nu bij elk document zelf nadenken hoe we het ook alweer hadden gedaan in een ander interactief document en dit nabouwen. Vooral ook de keuze om meerdere documentbeheerders interactieve documenten te laten maken is hiervan van groot belang. Want al er niet met een format kan worden gewerkt, denk ik dat je een wildgroei krijgt aan documenten qua volgorde, opmaak enz. waardoor het maken van interactieve documenten toch weer bij een beperkt clubje medewerkers komt te liggen.
Reputatie 5

@Berber Werkman. Ik snap nu wat je bedoelt. Het is momenteel niet mogelijk om via de index direct naar een uitklappaneel te navigeren tenzij je boven het uitklappaneel een tekstblok plaatst met daarin een header. Ik ga over jouw suggestie nadenken, bedankt daarvoor!

Wat betreft het andere punt. We gaan het mogelijk maken dat je voor interactieve documenten templates kunt gaan gebruiken. Hiermee wordt het voor gebruikers makkelijker om de structuur en vaste onderdelen te gebruiken zoals jullie het wensen. Gebruikers kunnen het document dat ze maken op basis van een template verder wel naar wens aanpassen. Er komt dus geen afgedwongen opmaak.  

 

Ik heb een groot document (een antistollingsrichtlijn van bijna 30 pagina;s ) Interactief gemaakt. In dat document wordt regelmatig verwezen naar tabellen die in een eerder of later deel van het document aan de orde komen. Daar zou ik graag bladwijzers van willen maken (of iig zorgen dat de raadpleger snel naar die verwijzing kan). Nu is dat niet mogelijk, maar voor het document waar ik mee bezig ben, wel wenselijk. Of heeft iemand daar een andere oplossing voor?

Tevens probeer ik voor de beoordelaars het document af te drukken vanuit de ‘afdrukvoorbeeld’ weergave. Dit ziet er op zich redelijk uit, maar de tabellen worden niet goed meegenomen in de de afdruk. Dit zou opgelost kunnen worden met een mogelijkheid om in landscape af te drukken. Aan dit document hebben meerdere schrijvers samengewerkt en zij moeten ook allen betrokken worden bij revisie. Dat is met zo’n groot document nog wel een aandachtspunt.

Een andere wens is of het mogelijk is dat er meer gebruik van kleuren gemaakt zou kunnen worden om bepaalde teksten beter te markeren of herkenbaarder te maken.

Over het algemeen zijn we zeer enthousiast over Interactieve documenten en merken dat er vanuit de organisatie met goede verwachtingen naar wordt uitgekeken.

Reputatie 5
Badge +6

@Thomas de Groot 

Kun je aan een uitklappaneel ook keuzeknoppen toewijzen die pas zichtbaar worden van het ogenblik dat het uitklappaneel opengeklapt wordt? Ik vind geen mogelijkheid om deze combinatie te maken?

 

Reputatie 5

Hallo @Els Lowette,

Het is niet mogelijk om een keuzeknop in een uitklappaneel te plaatsen. Als het puur gaat om het voorwaardelijk tonen van een keuze knop kun je wel een keuzeknop onder een keuzeknop plaatsen, maar ik kan niet beoordelen of dat in dit geval een acceptabele oplossing is.

Je zou dan bijvoorbeeld een keuzeknop "Meer info over gevalsdefinitie” kunnen maken. En aan die knop koppel je het blok met keuzeknoppen "Mogelijk geval” en "Bevestigd geval”. 

Zou dat voor je werken?

Reputatie 5
Badge +6

Dag @Thomas de Groot 

Dank voor je reactie en voorstel!

Zelf had ik ook al een 2de mogelijkheid uitgewerkt maar dan met uitklappanelen in de keuzeknop gevalsdefinitie.

Spijtig genoeg is dit niet het resultaat dat we zouden willen gezien we met meerdere uitklappanelen onder elkaar willen werken en dan loop je op een ogenblik vast omdat je in een een uitklappaneel geen keuzeknoppen kan plaatsen waardoor de opbouw van het document niet meer klopt en je het document volledig moet heropbouwen….

Mijn vraag/wens is dan ook of het plaatsen van keuzeknoppen in “uitklappanelen” en in “meer informatie” knoppen mogelijk gemaakt kan worden??

Dit zou toch weer veel meer mogelijkheden geven bij het uitwerken van interactieve documenten (en hierbij aansluitend ook in iQualify trainingen).

 

 

Reputatie 5

Hallo Els,

Het is mij niet duidelijk waarom je precies een keuzeknop in een uitklappaneel wil kunnen gebruiken. Welke meerwaarde heeft dat t.o.v. het alternatief om keuzeknoppen achter keuzeknoppen te plaatsen?

Reputatie 5
Badge +6

Dag Thomas 

Voor de duidelijkheid voeg ik hier als voorbeeld van mijn vraag een screenshot toe van een training die ik maakte gezien dit overeenkomt met mijn vraag m.b.t. de interactieve documenten die we aan het aanmaken zijn.

Ik heb verschillende uitklappanelen aangemaakt.  Onder het uitklappaneel “Een opdracht downloaden” wil ik 2 keuzemogelijkheden weergeven via keuzeknoppen.

Deze keuzeknoppen zijn nu altijd zichtbaar.  Het zou duidelijker zijn voor de gebruikers - gezien deze keuzeknoppen bij het uitklappaneel “Een opdracht downloaden” behoren - wanneer deze pas verschijnen nadat ze het uitklappaneel openklappen.

Wanneer je met een keuzeknop in een keuzeknop werkt ziet dit scherm er immers volledig anders uit.

Je kan dit natuurlijk zien als een kwestie van lay-out voorkeur/werkwijze maar ik merk dat de combinatie van keuzeknoppen in een uitklappaneel toch een grote meerwaarde zou zijn voor het uitwerken van documenten.  

 

 

Uitgewerkt met naast elkaar of op elkaar volgende keuzeknoppen zou het er dan zo uit zien.

 

 

 

Wanneer we niet enkel naar de voorkeur voor keuzeknop of uitklappaneel kijken, zou je onder keuzeknop “Website ‘Ziedet?’ - waaraan je een uitklappaneel kan toevoegen - in dit uitklappaneel nog extra keuzeknoppen zetten enz. 

Voor grote, uitgebreide documenten zou dit - mijn inziens - veel meer mogelijkheden geven bij het omzetten naar interactieve documenten ….

Maar - zoals ik al aangaf - wordt dit misschien niet door iedereen als een mogelijk toegevoegde waarde beoordeeld...

 

 

Reputatie 5

Dag Els,

Wat ik nog lastig vind om te begrijpen is dat de knoppen in het voorbeeld binnen een uitklappaneel getoond worden. Dit wekt bij mij ergens de indruk dat het effect van die knop ook (alleen) binnen het uitklappaneel zou plaatsvinden. Is dat ook waar je naar op zoek bent? Dus dat je op basis van de gemaakte keuze werkwijze 1 of werkwijze 2 toont binnen het uitklappaneel "Een opdracht downloaden”. Of moet het effect hetzelfde blijven zoals nu, dus dat het op blokken buiten de inhoud van het uitklappaneel effect heeft. Dus dat de content voor werkwijze 1 en werkwijze 2 buiten het uitklappaneel getoond worden.

In het eerste geval ben ik bang voor te veel in elkaar geneste informatie, in het tweede geval vind ik het gedrag niet wat ik er intuïtief van zou verwachten. Los van het feit dat het geen eenvoudige wijziging is ben ik dus ook nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde. Ik zie graag hoe anderen hier naar kijken.

Reputatie 5
Badge +6

Dag Thomas

Dank voor je bericht.  Sorry dat de vraag onduidelijk blijft, probeer nog even verder toe te lichten.

Het is inderdaad zo dat je de keuzeknoppen werkwijze 1 of werkwijze 2 pas mag zien wanneer je het uitklappaneel “Een opdracht downloaden” open klikt.

Uitklappaneel “Einde van een module” zou dus moeten aansluiten op uitklappaneel “Een opdracht downloaden”.  De keuzeknoppen zouden verborgen moeten zitten onder bij uitklappaneel “Een opdracht downloaden”.

Nu staan de keuzeknoppen tussen de verschillende uitklappanelen in plaats van dat ze aan het uitklappaneel “Een opdracht downloaden” vasthangen.  

Dat ze buiten het uitklappaneel getoond worden is wat ik nu net niet wens maar op dit ogenblik niet kan verhelpen.

Hopelijk geeft dit een beter zicht op mijn vraag.

Ben ook benieuwd naar de mening van anderen.

 

 

Reputatie 1
Badge +2

Hallo,

Is het ook mogelijk om onder verschillende keuzeknoppen een zelfde uitklappaneel of tekstblok te plaatsen zonder deze opnieuw op te nemen?

 

dus dat een blok, onder verschillende keuzeknoppen zichtbaar wordt om te voorkmen dat je de informatie op meerdere plekken moet wijzigingen.

 

Reputatie 4
Badge +4

Hi @Bianca Kanters,
 

Op het moment is dat niet mogelijk, echter is hier al wel een idee van: 
 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring