Vraag

Opmaak interactieve documenten (kleuren, tabellen, opsommingen enz.)

  • 18 October 2019
  • 19 reacties
  • 1229 Bekeken

Reputatie 2
Badge +6

Dag Infolanders, 

Inmiddels zijn wij ook gestart met het aanmaken van interactieve documenten, wat een ontzettend fijne oplossing is, maar we lopen ook tegen een aantal puntjes aan. Is de opmaak /lay-out nog in ontwikkeling? 

Ik vind het jammer dat je nu een beperkt menu hebt qua opmaak, zo zouden wij ook graag kleur willen gebruiken wellicht verschillende lettertypes. Daarnaast staat je ingevoegde afbeelding 'vast' in het document. Wat mij erg mooi lijkt is dat je deze naar links of rechts zou kunnen verschuiven en de afbeelding ook kunt opmaken (Kaders/bijsnijden en in en uitzoomen)


19 reacties

Reputatie 2
Badge +6

Tevens zouden wij graag andere opsommingstekens willen gebruiken (Open rondjes of vierkantjes bijvoorbeeld) en zou het handig zijn als je een tabel in de tekst kunt maken en vullen.

Reputatie 5

Hallo @bmollema,

Dank je voor je input en fijn om te horen dat je het een fijne oplossing vind. Ik hoor graag van je voor wat voor soort documenten je interactieve documenten bij uitstek geschikt vind. En maak je ook al intensief gebruik van keuzeknoppen?

We gaan de komende tijd op allerlei vlakken interactieve documenten uitbreiden/verbeteren. Er zijn echter geen plannen om opmaak-mogelijkheden uit te breiden. We kiezen hier bewust voor zodat wij in staat zijn er voor te zorgen dat een prettige leesbaarheid op alle schermen gegarandeerd kan zijn. Het lettertype, lettergrootte, kleur en regelafstand en dergelijke zijn hier op geselecteerd. 

Wat betreft de plaatsing van afbeeldingen, het kaderen/bijsnijden en in/uitzoomen zijn er momenteel geen plannen voor verdere ontwikkeling. Los van het feit dat het wel leuk kan zijn om je met deze opmaak bezig te houden, loop je hierbij nog tegen een praktisch probleem?

Ander opsommingstekens zouden we naar kunnen kijken. In ieder geval vind ik het wenselijk dat het mogelijk wordt om op meerdere niveau's in te springen. Daar gaan we in ieder geval nog aandacht aan schenken.

Dan tot slot tabellen, die gaan we wel ondersteunen, welke mogelijkheden deze precies gaan bieden weet ik nu nog niet. Wat voor mij belangrijk is, is dat het voor de lezer prettig ervaren wordt, op welk apparaat dan ook. 

Reputatie 2
Badge +6

Dag Thomas, 

Momenteel ben ik bezig met het maken van een soort checklist voor onze zorgmedewerkers. Door middel van de keuzeknoppen komt de gebruiker dan bij de checklist of de informatie die voor hem of haar belangrijk is. Er bestaat echter toch de wens om dit lijstje nog uit te kunnen printen en op papier af te kunnen vinken (er wordt nog niet overal even digitaal gewerkt). Vandaar dus mijn vraag voor de andere opsommingstekens.

Daarnaast ben ik bang dat we ook tegen problemen aanlopen bij het printen van die documenten. Ik heb hier echter nog niet naar gekeken. Uiteindelijk zouden we het fijn vinden dat je als het ware je eigen checklist kunt genereren en deze kunt printen voor gebruik.

Ik merk dat het soms lastig is om het document kort te houden als je veel keuzeknoppen hebt. Als ik daar dan ook nog een afbeelding bij plaats, dan moet de gebruiker alsnog naar beneden scrollen. Stel dat keuzeknoppen en afbeeldingen bijvoorbeeld ook naast elkaar geplaatst zouden kunnen worden, kun je iets creatiever omgaan met de ruimte, waardoor er misschien niet gescrold hoeft te worden.

Ik ben vooral aan het experimenteren met grote documenten zoals handleidingen en checklisten voor verschillende locaties, en daar loop ik dus tegen bovenstaande punten aan. Ik ben benieuwd of er ook andere mogelijkheden zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.

Reputatie 5
Badge +8

Ben het er mee eens, ik zou graag meer opmaak opties zien.

Wil daarbij wel toevoegen dat dit niet al te gek moet worden gemaakt. Een groot deel van de leesbaarheid en elegantie van deze documenten zit hem nu juist in de consistentie van de weergave en kleurgebruik om de aandacht van de lezer te focussen.

Desondanks zou de optie om één of twee thema accent kleuren toe te voegen wel welkom zijn. Zou zou je in afwezigheid van b.v. meerdere soorten bolletjes / bullets (UL markers) met kleuren alsnog onderscheid kunnen maken.

Het is tegelijkertijd juist mooi dat je je niet te erg met de stylesheet hoeft te bekommeren en opties als uitlijning en regelafstand al prima gekozen worden.

Wat ik daarnaast nog graag zou willen opmerken, is hoe er maar één thema is. Bij ons in de organisatie misstaat het Oranje / grijs / zwart / wit thema eigenlijk een beetje. (Groen iProva thema)

Als je als bedrijf in je opmaak daarnaast b.v. ruitjes zou willen als opsommingstekens en andere accentkleuren, is dat momenteel niet mogelijk. Dit zou ik graag centraal configureerbaar willen zien. Dan kunnen organisaties zelf kiezen wat goed past bij hun use-cases.

Verder inderdaad een fijne tool.

Ik verwacht dat we als organisatie deze een stuk meer gaan inzetten de komende jaren voor instructies, checklists, handleidingen / draaiboeken met meerdere hoofdstukken en media rijke documeten. (sets aan instructievideo's en foto's bevattende documenten, b.v. van de OK / IC)

Reputatie 5

Ik ben vooral aan het experimenteren met grote documenten zoals handleidingen en checklisten voor verschillende locaties, en daar loop ik dus tegen bovenstaande punten aan. Ik ben benieuwd of er ook andere mogelijkheden zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.

@bmollema Als je een document hebt waarvan je je afvraagt hoe Infoland dat zou omzetten naar een interactief document dan kun het naar mij mailen (t.d.groot@infoland.nl). 

 

Wil daarbij wel toevoegen dat dit niet al te gek moet worden gemaakt. Een groot deel van de leesbaarheid en elegantie van deze documenten zit hem nu juist in de consistentie van de weergave en kleurgebruik om de aandacht van de lezer te focussen.

 

@JesseV Dat is ook de reden waarom we hiermee terughoudend zijn. Waar precies je de grens moet trekken kunnen we het uiteraard wel over hebben.

Verder zijn er wel plannen om het mogelijk te maken dat je een primaire en secundaire kleur kunt instellen. Dan kun je in ieder geval aansluiting vinden bij je iProva-thema en/of huisstijl.

Ook hebben we intern al eens nagedacht om specifiek voor checklist een element te maken. Je kunt dan terwijl je het document bekijkt letterlijk items afvinken. In feite is dit ook een soort opsommingsteken, maar dan met een specifiek doel. Mogelijk helpt dat ook al bij sommige van de bovenstaande scenario's. Het is slechts nog een idee, maar ik ben wel benieuwd of je dit zou kunnen helpen.

Reputatie 5
Badge +8

 

Dan tot slot tabellen, die gaan we wel ondersteunen, welke mogelijkheden deze precies gaan bieden weet ik nu nog niet. Wat voor mij belangrijk is, is dat het voor de lezer prettig ervaren wordt, op welk apparaat dan ook. 

 

Is hier al meer over duidelijk? Ik vernam net van onze artsen, die graag instructies in interactieve documenten willen gaan zetten, dat ze echt niet zonder deze functionaliteit kunnen.

Het gaat hier b.v. op de IC over monitoringswaarden over de tijd. Er moet al een vraag aan vooraf gaan over de situatie en de ernst van de situatie met wat zeer specifiek waarden, maar de opvolging in de situaties daarna, dus getoond na een vragen blok, moet tabellen bevatten van 3x4 of 3x6. Hierin telemetrie over tijd, medicatie en andere handelingen.

Voor nu overwegen we deze in plaatjes te plaatsen, maar dit moet eigenlijk echt in tabellen. Zonder deze functionaliteit kunnen ze het niet gebruiken.

 

Als afdeling Kwaliteit hadden we ook het idee onze kwartaalrapportages in deze documenten te zetten, maar b.v. voor indicatoren hebben we dan wederom tabellen nodig. Maar wat daar meer blokkerend is, is dat er nog geen opties is voor het exporteren / printen van deze documenten. Er gaat b.v. altijd een papieren kopie mee naar MT overleggen en naar de Cliëntenraad.

Reputatie 5

Hoi @JesseV 

Er is nog niet meer over duidelijk anders dan dat we er wel op korte termijn mee aan de slag gaan. Je mag mij altijd voorbeelden sturen van tabellen zoals je verwacht deze in een interactief document te kunnen opnemen. Dat helpt ons altijd bij het maken van functionele keuzes.

Het gebruik van een plaatje is inderdaad mogelijke maar suboptimale oplossing. 

Ook het printen van interactieve documenten wordt mogelijk gemaakt.

Reputatie 5
Badge +8

Hoi @JesseV 

Er is nog niet meer over duidelijk anders dan dat we er wel op korte termijn mee aan de slag gaan. Je mag mij altijd voorbeelden sturen van tabellen zoals je verwacht deze in een interactief document te kunnen opnemen. Dat helpt ons altijd bij het maken van functionele keuzes.

Het gebruik van een plaatje is inderdaad mogelijke maar suboptimale oplossing. 

Ook het printen van interactieve documenten wordt mogelijk gemaakt.


Blij dat het printen eraan komt!

Voor tabellen lopen we er nu vooral tegen aan met b.v. medicatie toedieningsschema's.

Dit is dan b.v. in een “meer info” blokje een tabel met tijdstippen / dagen, doseringen en totale dag doseringen.

 

Voorbeeldje van een nog te plaatsen hoofdstukje. Hiervan zouden er tientallen conditioneel verstopt in een interactief document kunnen zitten.

In dit voorbeeld zijn de tabellen simpel van inhoud, maar er zijn er ook bij met iets meer tekst en variatie, of geneste gegevens met meerdere middelen in één tabel.

Daarnaast zou voor de OK het ook mogelijk moeten worden om afbeeldingen of links naar afbeeldingen in tabellen op te nemen. Hoe ze dat voor zich zien moet ik ook nog even gaan bekijken. Het gaat dan om een tabel met alle opties in b.v. een ooglaser machine of andere OK apparatuur. Hierbij krijg je een serie aan tabellen met “opties”, “grenswaarden”, “te controleren waarden” en “afbeeldingen”.

In deze afbeeldingen zitten vervolgens hotspots waarmee aangegeven wordt waar de belangrijke waarden zich bevinden op de display van de apparatuur.

Reputatie 5

Hoi @JesseV,

dank je voor de voorbeelden. De tabellen zoals hierboven getoond zijn nog overzichtelijk, ik verwacht dat dit zeker mogelijk zal worden in interactieve documenten. De wens van de OK ligt een stuk ingewikkelder. Het is nu überhaupt nog niet mogelijk om een link naar een deel (afbeelding) van een document te maken, laat staan dat dit direct vanuit een tabel mogelijk is. Maar ik haal uit jouw bericht ook dat de functionele wens nog niet helemaal duidelijk is. Laat het me even weten als je daar meer duidelijkheid over hebt, of als je een voorbeeld/opzet van een gewenst document hebt laat het mij dan zeker weten. Dat is belangrijke input voor ons! 

Reputatie 5
Badge +8

@Thomas de Groot 

Nog even nagedacht over wat ze nu eigenlijk omschreven, en ik denk dat het een carousel zou moeten zijn; zo'n typische nieuwssite / webshop “slideshow”, maar dan met begeleidende tekst erbij. En zonder automatisch rouleren.

Momenteel hebben ze b.v. een aantal documenten met tientallen foto's in setjes. Stap voor stap staat daar instructie in hoe een patiënt te fixeren, het apparaat af te stellen, de software te bedienen, monitoring uit te voeren, etc.

In plaats van een tabel met uitleg van de stap (zoals de “Wat Moet Ik Nu Doen” iTask tabel) met plaatjes erachter, willen ze eigenlijk door de stappen heen kunnen lopen met (ruim!) onderschrift onder de afbeeldingen.

Voorbeeldjes van een voor mij go-to slider. Dit specifieke voorbeeld heeft b.v. variabele hoogte afhankelijk van afbeelding en hoeveelheid tekst eronder (en de link tussen beide is mogelijk) en het is mogelijk onder de hoofd afbeelding een “filmstrip” te plaatsen om zo sneller naar de juiste stap in de instructie te gaan. Daarnaast ontkoppeld die variant de controle elementen van de weergave, waardoor er weer “ruimte” ontstaat om b.v. hotspots toe te kunnen voegen in de getoonde afbeelding.

Reputatie 5

@JesseV Ik moest je reactie 2 keer lezen voordat ik het echt begreep, maar ik denk dat het me nu duidelijk is. Stel dat je meerdere afbeeldingen/videos hebt dan zou je die ook als een set kunnen definiëren waarbij er steeds maar één zichtbaar is en waar je doorheen kunt zappen. Bij iedere afbeelding kun je vervolgens hotspots aanklikken en video's direct afspelen. 

Is dat wat je ongeveer bedoelt? Ik word van het idee in ieder geval wel enthousiast. Zeker als je het vergelijkt met de optie dat het in een tabel getoond wordt!

Reputatie 2
Badge +4

Hallo,

we zijn ook gestart met omdenken van bestaande documenten tot interactieve documenten en we botsen op een aantal wensen die hierboven ook al geopperd zijn. Ik zet ze alleszins hier even op een rijtje:

  • graag volgorde van blokken kunnen aanpassen
  • invoegen van tabellen
  • meerdere niveaus in opsomming
  • afprinten
  • dupliceren van bv blokken, voorwaarden
  • tekst bij een hot spot zo dicht mogelijk bij een hot spot zelf ipv onderaan de afbeelding
  • afbeelding bij tekst plakken ipv enkel als blok te kunnen toevoegen
  • meer keuzeknoppen visueel naast elkaar in beeld, dan enkel onder elkaar
  • ‘opslaan’ knop
  • ‘meer info’: meerdere voorwaarden-niveaus ipv 1 niveau
  • titel visueel net boven tekst in de bewerkmodus
  • opmerkingen plaatsen bij specifieke tekst of blok
  • prullenbak of redo of dergelijke. We hebben wat schrik dat schrijvers per ongeluk een blok zouden verwijderen en hierdoor bv voorwaarden niet meer kloppen. 
Reputatie 5

@Sofie Van Belle Dank voor je feedback!

Waar we al mee bezig zijn:

  • Meerdere niveaus in opsomming
  • Afdrukken
  • Sluiten (Document wordt automatisch opgeslagen ‘opslaan’ knop

Wat nu al kan:

  • De prullenbak en undo/redo bestaan al. Het verwijderen van een blok met voorwaarden en deze actie weer ongedaan maken moet gewoon kunnen.
  • Volgorde van blokken aanpassen in de de filmrol aan de linkerkant, gewoon door deze te verslepen

Wat al wel onze aandacht heeft, maar nog niet gemaakt:

  • Volgorde aanpassen van keuzeknoppen en uitklappanelen
  • Tabellen

Wat betreft de keuzeknoppen. Of deze naast of onder elkaar getoond worden hangt af van de breedte van de knoppen t.o.v. de schermbreedte. Zo kan het gebeuren dat ze op een mobiele telefoon onder elkaar getoond worden en op een PC naast elkaar. 

Wat betreft ‘meer info’: meerdere voorwaarden-niveaus ipv 1 niveau weet ik niet precies wat je daarmee bedoelt.

Voor de andere punten bestaan er nog geen plannen.

Reputatie 5
Badge +8

@Thomas de Groot, hierboven worden mooie voorbeelden gegeven van doorontwikkelingen voor interactieve documenten. In een ander topic hebben we ook al diverse punten aangegeven voor verbetering (bijv. opmaak en gebruik tabellen, het kunnen slepen van een ‘los blok’ naar een blok onder een uitklaplijst (zou vooral bij tabellen heel handig zijn, want nu moet je tabellen overnieuw maken als je later bedenkt dat een uitklaplijst makkelijk is dan keuzenblokken :pensive:), beoordelen van interactieve documenten). 

Is het een idee dat al deze ideeën/ wensen voor doorontwikkeling van interactieve documenten worden verzameld en hier ergens op de Community komen te staan in een tabel ofzo? En dat daar dan ook bij staat of dit jullie aandacht heeft of dat dit ook daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden en zo ja, wanneer dan. Nu steeds meer organisaties gebruik maken van interactieve documenten, komen er ook meer wensen en het overzicht raakt bij mij wat zoek. Ik zou graag een soort roadmap van interactieve documenten willen zien met wat wanneer op de planning staat en/of welke wensen er al bij jullie bekend zijn rondom de interactieve documenten. Is hier iets voor te maken door jullie?

Als gebruikers van interactieve documenten kunnen wij dat dan ook beter communiceren binnen onze organisatie. Ik krijg regelmatig de vraag wanneer wensen/ doorontwikkeling van deze documenten plaatsvindt en kan daar dan geen goed antwoord op geven. Daar is niet elke gebruiker even blij mee. En daarnaast, kan ik voor ons intern een betere planning maken wanneer ik welke projecten op wil pakken. Een aantal projecten voor het omzetten van documenten naar interactieve documenten wachten nu omdat de doorontwikkeling van de interactieve documenten nog niet voldoende is en we met de huidige mogelijkheden niet voldoende uit de voeten kunnen. Dan zou een globale roadmap:motorway:   heel handig zijn. 

Reputatie 2
Badge +6

Eens met bovenstaande, ik zou ook wel behoefte hebben aan een overzicht met alle genoemde punten/roadmap :grin: .

Reputatie 5

Hallo @Berber Werkman en @bmollema

Dank je voor het delen van jullie functionele ideeën, maar ook voor het delen van jullie inzichten over hoe wij beter/anders kunnen communiceren. Ik heb nog niet direct een passend antwoord, maar ik kan wel aangeven dat ik jullie signaal begrijp en ga kijken wat er mogelijk is.

Hallo @Berber Werkman en @bmollema

Dank je voor het delen van jullie functionele ideeën, maar ook voor het delen van jullie inzichten over hoe wij beter/anders kunnen communiceren. Ik heb nog niet direct een passend antwoord, maar ik kan wel aangeven dat ik jullie signaal begrijp en ga kijken wat er mogelijk is.


Hallo Thomas, bovenstaande is een reactie van 2 maanden geleden. In het UMCG hebben we  ook sterk de behoefte aan een overzicht van items mbt Interactieve Documenten en of er aan gewerkt wordt. Ik zie op de community nu redelijk vaak herhaling van de problematiek waar men tegenaan loopt, maar nog niet of er aan oplossingen wordt gewerkt. Een roadmap zou onze werkgroep helpen in de communicatie naar toekomstige gebruikers. Voor de goede orde nog een keer de problemen waar wij tegenaan lopen en welke ons momenteel weerhouden om Interactieve Documenten te gaan publiceren:

  • beoordeling
  • tabellen
  • het kunnen plaatsen van opmerkingen (niet onder kop Algemeen, maar bij specifieke stukken tekst)
  • gebruik van bladwijzers binnen interactief document
Reputatie 3
Badge +7

Goedemorgen,

Ook ik zou graag meer inzicht willen in de plannen om de interactieve documenten verder te ontwikkelen. Het wordt gepositioneerd als DE manier om bijvoorbeeld ingewikkelde processen beter leesbaar te maken voor de eindgebruiker en ik word echt enthousiast van de mogelijkheden die er al zijn. Tegelijkertijd is de aanpak van -vanuit de eindgebruiker- geopperde verbeteringen voor mij in ieder geval onvoldoende inzichtelijk. 

Waar ik onder meer tegenaan loop is:

  • Opmaakmogelijkheden, ook in tabellen. Ik snap dat er keuzes te maken zijn voor optimale leesbaarheid, maar niets mogelijk maken voelt voor mij ook een beetje betuttelend. Wij als professionele organisatie kunnen zelf vanuit hun huisstijl beslissen hoe we documenten optimaal leesbaar houden. Dat is immers ook ons belang.
  • Diepere gelaagdheid: bijv. keuzeknop kunnen invoeren in een uitklapveld en niet alleen als op zichzelf staand element, of uitklapvelden mogelijk maken onder "Meer informatie”.
  • of/of-voorwaarden mogelijk maken en niet alleen en/en (dit is vooral voor de beheerders makkelijker
  • Als hetgeen onder bullit 3 niet kan, dan zou het fijn zijn als een keuzeknop of uitklapveld ook voorwaardelijk gemaakt kan worden op iets anders dan een keuzeknop, of als er een “onzichtbare” vraag gesteld kan worden, op basis waarvan een veld getoond wordt. Hoe minder vragen de eindgebruiker hoeft te beantwoorden, des te beter. 
  • hyperlink kunnen plaatsen in tekst bij een hotspot of een tabel. 
Reputatie 6

Bedankt voor alle feedback!

Het doet ons goed om te zien dat de interactieve documenten steeds breder worden ingezet. Tegelijk zien we daarmee het aantal wensen voor doorontwikkeling ervan toenemen. We waarderen alle betrokkenheid en goede ideeën. Dit geeft een goed beeld van de onderdelen waarop verbetering mogelijk is.


Een beperkt aantal verbeteringen zou als kleine, losse optimalisatie kunnen worden opgepakt. Maar de meeste verbeteringen, vragen meer tijd en kunnen beter in samenhang worden ontwikkeld, als groter thema. Dit stelt ons in staat om een grotere verbeterslag te maken met meer waarde voor jou en andere gebruikers.


Op dit moment bekijken we welke thema's de aankomende periode op onze Zenya brede roadmap moeten komen. We zoeken hierbij de juiste balans tussen klantwaarde, relevantie, urgentie, haalbaarheid. We verwachten hier in de loop van november keuzes in te maken en zullen vanaf dan  aangeven welke ontwikkelingen te verwachten zijn wat betreft de interactieve documenten.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring