Plaatsen van afbeeldingen in een interactief document

  • 1 September 2020
  • 11 reacties
  • 413 Bekeken

Reputatie 3
Badge +7

Het plaatsen van afbeeldingen in een interactief document is best arbeidsintensief. Het zou al helpen als je gewoon kan knippen / plakken in het interactieve document. Het zou ook prettig zijn als je afbeeldingen kan gebruiken in de tekst, nu is dat niet mogelijk. 


11 reacties

Badge +2

Ik sluit me, namens Tjongerschans, graag aan bij het voorstel van Marja.

Badge +2

Ik vind het ook vervelend dat het formaat van de afbeelding niet aangepast kan worden binnen iProva. Bij HTML of MS Word documenten kan dat wel, bij interactief niet.

Reputatie 5

Arbeidsintensieve handelingen zijn natuurlijk niet prettig, daarvoor hebben we interactieve niet ontwikkeld. Wat dat betreft ben ik wel genegen om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het invoegen van afbeeldingen te vereenvoudigen. 

Het formaat wijzigen van een afbeelding is wat mij betreft een ander verhaal. Interactieve documenten zijn gemaakt om op een scherm te bekijken. Hierbij zorgen we er voor dat afbeeldingen slim schalen afhankelijk van de grootte van het scherm. Bovendien kunnen afbeeldingen door eindgebruikers vergroot worden en met pan en zoom bekeken worden. Ik begrijp wel dat er situaties zijn waarbij je desondanks toch de afbeeldinggrootte wil kunnen beïnvloeden maar ik vind dat de benodigde energie om dit binnen interactieve documenten mogelijk te maken niet opwegen tegen de voordelen.

Reputatie 5
Badge +8

Ik sluit me graag bij bovenstaande aan dat het werken met afbeeldingen in interactieve documenten niet optimaal is. Knippen en plakken zou heel fijn zijn! Dat scheelt veel -opslaan-invoegen. 

@Thomas de Groot, ik snap dat het misschien niet ideaal voor interactieve documenten is als een afbeeldingsformaat gewijzigd kan worden. Echter is de functie voor een vast format van een afbeelding volgens mij vooral handig als je documenten bekijkt op een telefoon of tablet. Echter wordt het portaal binnen onze organisatie alleen maar via PC's geraadpleegd en dan zou het heel fijn zijn als je afbeeldingsformaten zelf aan kunt passen (en ik denk dat dat in meer organisaties zo is). 

Wij laten nu soms bewust afbeeldingen weg, omdat deze zoveel ruimte in beslag nemen dat het document hierdoor onoverzichtelijk wordt/ niet meer gebruiksvriendelijk is/ mensen niet door hebben dat tekst onder de afbeelding doorgaat enz. En als de afbeelding echt noodzakelijk is, zetten we tekst bij de afbeelding dat de tekst onder de afbeelding verder gaat. Maar dat is wat ons betreft ook niet mooi en niet gebruikersvriendelijk. Als je een afbeelding zelf kleiner kunt maken zou dat onze interactieve documenten heel erg ten goede komen. 

Reputatie 5
Badge +6

Eens met deze wensen. Eenvoudiger invoegen van afbeeldingen zou fijn zijn.

Ook wij hebben documenten die meest op desktop PC worden geraadpleegd. Het kunnen aanpassen van het formaat van een afbeelding zou zeker prettig zijn!

Reputatie 5
Badge +8

@Thomas de Groot is er al bekend of jullie wat gaan doen met de mogelijkheid om makkelijker afbeeldingen toe te voegen aan interactieve documenten? Want ik zie hier nog geen veranderingen in. Ook in Zenya kun je volgens mij alleen nog maar afbeeldingen toevoegen die eerst zijn opgeslagen. ‘Gewoon knippen en plakken’ lukt nog niet van afbeeldingen. 

Met de komst van Zenya en het daardoor moeten aanpassen van al onze handleidingen over iProva/ Zenya is het handig als we in deze documenten snel afbeeldingen kunnen plakken.  

Reputatie 5

Hallo @Berber Werkman, @f.olislagers  en @Arjo Kuiper,

wat betreft het verkleinen van afbeeldingen overwegen we om het mogelijk te maken om bij de afbeelding aan te kunnen geven of deze klein, middel of groot getoond moet worden (zie ook deze post). Hierbij is groot hetzelfde is als wat je nu hebt. De percentages moeten we nog bepalen, maar klein zou 33% kunnen zijn en middel 66%. Denken jullie met deze opties voldoende middelen te hebben om de grootte van afbeeldingen te beïnvloeden? 

Wat betreft het vereenvoudigen van het invoegen van afbeeldingen. Er zijn verschillende routes die we kunnen bewandelen om dit proces te vereenvoudigen. De mogelijkheden om afbeeldingen direct binnen het tekstblok te kunnen opnemen of afbeeldingen direct in het document te kunnen plakken zijn zeer bewerkelijk om te ontwikkelen. Sowieso is het plakken van afbeeldingen vanaf een klembord/clipboard in een browser-applicatie niet vanzelfsprekend. Dit heeft een technische achtergrond, het plaatje in het klembord is namelijk geen bestand zoals afbeeldingen dat wel zijn. Dit alles maakt het niet mogelijk dat we hierin een grote stap voorwaarts kunnen zetten. 

We kunnen wel kijken of het proces van het invoegen van een afbeelding in een interactief document (en andere documenttypen) vereenvoudigd kan worden. Als ik zelf de stappen doorloop, vind ik het vooral hinderlijk dat ik standaard altijd het tabblad te zien krijg om een bestaande afbeelding te selecteren/zoeken terwijl ik persoonlijk meestal een nieuwe afbeelding wil gebruiken. Ik wil daarom voorstellen om standaard de tab te openen die ik het laatste geopend heb. In mijn geval zou ik dan na 2 klikken (+ en toevoegen afbeeldingsblok) het plaatje kunnen slepen/uploaden en op OK klikken en ik ben klaar. Ik realiseer me wel dat dit niet is waar je initieel naar op zoek bent, maar ik probeer mee te denken in haalbare oplossingen.

Ik hoor graag hoe jullie hier naar kijken en of jullie nog andere verbetermogelijkheden zien in het control waarmee je in Zenya een afbeelding kunnen selecteren of uploaden.

Reputatie 5
Badge +8

Ik sluit me nu pas aan bij deze discussie, maar de voorgestelde afbeelding optie lijken mij prima. Had eigenlijk gedacht aan een horizontaal passend maken of vrij invoerbaar percentage, maar een snelkeuze menu lijkt mij wel prima.  Als deze nieuwe 33-66-100% optie maar niet meer invoer vereist, want auteurs doen deze stap (afbeelding invoegen) dus honderden keren per maand.

Het knippen en plakken van blokken, ook vooral dingen als tabellen tussen documenten is ook niet mogelijk, met veel extra werk als gevolg.

Momenteel adviseren wij om vooral interactieve documenten op te stellen door deze in Word te maken, zonder opmaak, met alles achter elkaar in de juiste volgorde. Zo kan je snel 10+ plaatjes erin zetten. En dan je documenttype converteren, en alle interactieve elementen toevoegen. Dit scheelt sommige beheerders naar eigen zeggen soms 15 minuten of 33% van de tijd! En mensen raken zo minder vaak verdwaald in de keuzeknoppen.

Het kiezen uit afbeeldingen uit je media beheer selectie is prima, waren het niet dat de gemiddelde auteur helemaal geen toegang heeft tot mediabeheer. En de meeste mensen zijn niet zo georganiseerd dat ze hun afbeeldingen goede namen lokaal geven. We hebben media knooppunten met 10+ “knipsel001” namen. Het in moeten vullen van een naam en alternatieve tekst wordt ook als tijdsverspilling gezien.

Dus inderdaad, nieuwe afbeeldingen uploaden standaard maken ipv het mediabeheer scherm zou wenselijk zijn, ook voor de belasting van de database. Of maak er één pagina van, de upload knop kan prima boven aan het dialoogvenster staan?

Wat ook zou kunnen helpen, is de mogelijkheid toevoegen om meer dan één afbeelding tegelijk te importeren. Zet ze na import allemaal achter elkaar in een set nieuwe blokken, het verplaatsen ervan gaat soepel genoeg, dan hoef je niet meerdere keren door de dialoog vensters heen.

Reputatie 5
Badge +8

Beste @Thomas de Groot, nu nog wat moeilijk in te schatten, maar met een optie ‘klein', ‘middel’ en ‘groot’ komen we misschien een heel eind om de afbeeldingen beter tot hun recht te laten komen. Bij kleine afbeeldingen zou ik wel graag zien dat er dan meerdere afbeeldingen naast elkaar kunnen komen. Nu maken we soms een eigen afbeeldingen van 3 plaatjes naast elkaar in word, om deze knip-afbeelding op te slaan en in te voegen als afbeeldingen in een interactief document (ID). Omslachtig, maar de enige manier om twee of drie afbeeldingen naast elkaar weer te kunnen geven in een interactief document. Als je een ‘kleine’ afbeelding toevoegt aan een ID en je kunt daarna kiezen of je ze onder elkaar of naast elkaar wilt tonen, zijn we voor dat stukje al een eind op weg vermoed ik. 

 

Maar dat het toevoegen van een afbeelding: via mediabeheer is inderdaad helemaal niet handig. Zoals @JesseV ook beschrijft hierboven, heeft dat zeker niet de voorkeur. Direct een afbeelding zoeken via je eigen verkenner heeft de voorkeur en dan het liefst ook meerdere documenten kunnen selecteren. Want ook wij krijgen geregeld klachten dat het heel omslachtig is dat je voor elke afbeelding weer dezelfde handelingen wilt doen. Wij zouden dit graag zien als bij het maken van een digitaal fotoboek: dan kun je foto's uploaden die je wilt gebruiken in je fotoboek (dus meerdere foto's tegelijk) en die komen bij je bestand te staan. Ga je met je document/ fotoboek aan de slag, dan kun je uit deze geuploade foto's kiezen bij het toevoegen van een afbeelding. Je zou dan bij het toevoegen van een afbeelding niet alle afbeeldingen willen zien die in mediabeheer staan. Want zoals @JesseV ook schrijft: bijna alle afbeeldingen hebben geen fatsoenlijke naam en daarom is zoeken dan heel lastig. Je zou bij het kiezen van een afbeelding dan in eerste instantie alleen de afbeeldingen willen zien die je net geupload hebt. 

 

Ik hoop dat hier een verbetering in wordt doorgevoerd: met het gebruik van steeds meer interactieve documenten is dit van groot belang!

Badge

@Thomas de Groot 

Wat is de status van de mogelijkheid bij het aanpassen van afbeeldingen in Interactieve documenten? Is er al een GO voor de optie 'klein', 'middel' en 'groot'. 

Vanuit de gebruiker krijgen wij vaak de vraag waarom afbeeldingen niet aangepast kunnen worden. 

Reputatie 5

Hallo @m.vangijzen,

dit is inmiddels gereleaset, zie https://update.infoland.nl/2022/03/31/interactieve-documenten-2-0-8/.

 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring