HOW-TO

Een proces tekenen - hoe doe je dat en waar moet je op letten?

  • 20 June 2019
  • 7 reacties
  • 2236 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2411 reacties

In 'Documenten' kun je met het documenttype 'Proces' een proces tekenen. In dit artikel lees je hoe je dat doet. We leggen uit welke knoppen er op de knoppenbalk staan, welke shapes er zijn, hoe je 'zwembanen' kunt gebruiken. Daarnaast geven we nog enkele tips en trucs.


7 reacties

Badge +4

Duidelijke uitleg!

 

Nog wel een vraag: bij een aantal Infolandshapes is het toevoegen van een verwijzing verplicht, terwijl in de uitleg staat dat je (bijv. bij de shape document of gegevens) of met een verwijzing of met een uitleg kan werken. Wanneer ik geen verwijzing toe kan voegen, kan ik uiteindelijk het proces niet publiceren omdat de verplichte verwijzing ontbreekt.

Wat doe ik verkeerd?

 

Reputatie 5
Badge +5

 

Nog wel een vraag: bij een aantal Infolandshapes is het toevoegen van een verwijzing verplicht, terwijl in de uitleg staat dat je (bijv. bij de shape document of gegevens) of met een verwijzing of met een uitleg kan werken. Wanneer ik geen verwijzing toe kan voegen, kan ik uiteindelijk het proces niet publiceren omdat de verplichte verwijzing ontbreekt.

 


Standaard gedrag

Er zijn een aantal shapes waarvan we verwachten dat er inderdaad een verwijzing aan verbonden wordt. Dat zijn in elk geval deze shapes van deze types:

  • Document
  • Subproces
  • Procesovergang

De reden is dat we verwachten dat je dan inderdaad wil linken naar een document (bijvoorbeeld een werkinstructie) of naar een ander proces binnen het systeem. Vanuit gebruikersperspectief zou je dan namelijk verwachten dat je verder kunt lezen in een ander proces of document (zo denken we).

Hier vind je het volledige overzicht van shapetypen

Voordat je naar onderstaande workaround gaat kijken is het belangrijk te weten waarom je van dit gedrag wil afwijken.

Misschien is er behoefte aan een ander shapetype dat nog niet beschikbaar is in het iProva stencil, zie topic Proces: De shape 'Stop' (Procesovergang), maar dan met verwijzing naar een ander documenttype dan proces


Workaround

Deze workaround maakt gebruik van standaard techniek: de mogelijkheden van ieder shapetype worden bepaald door zogeheten "shapevelden”.

Vanuit het iProva Applicatiebeheer kun je verandering aanbrengen in de shapevelden die je kunt gebruiken bij je shapetypen, waardoor je het standaard gedrag kunt wijzigen:

  • Ga naar Applicatiebeheer → Documenten: Documenttypen
  • Klik op het documenttype "Proces”
  • Klik op het tabblad "Shape velden”
  • Klik op een van de reeds aanwezige shapevelden of voeg een nieuw shapeveld toe

    Bijvoorbeeld het shapeveld "Omschrijving” dat de mogelijkheid biedt om tekst bij een shape te plaatsen
     
  • Wijzig de eigenschappen van het shapeveld en vink het gewenste shapetype aan
Voorbeeld hoe je een shapeveld inschakelt voor het shapetype "Document”
  • Vink de gewenste shapetype(n) aan en klik op OK

De eerstvolgende keer dat je een proces gaat bewerken, zul je bij een documentshape de mogelijkheid zien om af te zien van de verplichting om een verwijzing toe te voegen ten faveure van een omschrijving in tekst.

Er komt namelijk een nieuwe optie bij:

 

 

Die toegang biedt om een of meerdere shapevelden in te vullen, waardoor de verplichting om een verwijzing in te stellen vervalt, zie:


In dit voorbeeld zijn de shapevelden niet verplicht gesteld vanuit het applicatiebeheer

 

Shapevelden: types

Shapevelden zijn altijd van een bepaald type, vergelijkbaar met de veldtypen die je gebruikt om de metagegevens van je document of proces te verrijken. De shapevelden komen echter binnen een proces zelf tot uiting als je een shape aanklikt.

Merk op dat je shapevelden ook kunt gebruiken om je zoekfunctie nog krachtiger te maken, zie de optie "doorzoekbaar in portalen” in bovenstaande schermafdruk

De keuzelijst van shapeveld-typen biedt nagenoeg dezelfde keuzelijst die geboden wordt bij het aanmaken van nieuwe velden voor documenten en processen.

Badge +4

Maar ik krijg de verplichte hyperlink niet weg terwijl ik die niet altijd wil gebruiken.

Ik gebruik een sjabloon met 3 kolommen waarin de eerste kolom ‘invoer’ is en de laatste kolom ‘uitvoer’ waarbij we aan willen geven welke ‘Gegevens’ (en dus de shape gegevens) we importeren en exporteren bij een bepaalde actie en welke systemen daarbij worden gebruikt. Daarbij hoort geen hyperlink. Nou kan ik er wel een andere shape voor gebruiken (ik gebruik nu even de shape activiteit) maar ik zou liever niet dezelfde vormen gebruiken voor totaal verschillende zaken.

Ik heb het idee dat ik de verplicht hyperlink niet weg kan halen, klopt dat?

Reputatie 5
Badge +5

 

Ik heb het idee dat ik de verplicht hyperlink niet weg kan halen, klopt dat?

Ik zie dat ik vergeten ben enkele relevante schermafdrukken in te voegen, dat is gecorrigeerd, zie de toegevoegde schermafdrukken bij mijn eerdere reactie.

In de schermafdrukken wordt zichtbaar hoe je om de verplichting heen kunt werken als je de workaround inschakelt.

Is dit het antwoord op je vraag?

Badge +4

Helemaal duidelijk nu!

Hoe verwijder je een shape terug uit de Shapebibliotheek?

Reputatie 4
Badge +4

Hi @Thomas V,
 

Via Applicatiebeheer>Documenten: Bibliotheekshapes kun je een shape selecteren en vervolgens verwijderen.
Let op: Je dient hier wel het centraal recht voor te hebben (Applicatiebeheer>Gebruikers en gebruikersgroepen: Centrale rechten)
Als je de shape hebt verwijderd uit de bibliotheekshapes dan wordt de shape nog niet verwijderd uit het proces, dat dient handmatig gedaan te worden bij het proces. 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring