Training

Gebruik van de begrippenlijst

  • 12 September 2018
  • 20 reacties
  • 1084 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Veel van je documenten kunnen vaktaal en afkortingen bevatten, die wellicht niet bij iedereen bekend zijn. Om deze begrippen te verduidelijken kun je een begrippenlijst opstellen, die je centraal beheert.

Wanneer een documentlezer vervolgens in een document een begrip aanwijst met zijn muis, wordt er uitleg getoond over het desbetreffende begrip.
Het is tevens mogelijk om begrippenlijsten te delen met andere organisaties middels Excel exports.

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn en hoe je de begrippenlijst vult? Volg dan deze training!


20 reacties

Reputatie 4
Badge +4

De begrippenlijst is niet hoofdlettergevoelig. Het zou erg handig zijn als deze dat wel is. Dan kun je namelijk ook begrippen als MET (Medical Emergency Team) of ALS (Advanced Life Support) gebruiken.

 

Zijn er plannen om de begrippenlijst hoofdlettergevoelig te maken? Zo niet, dan is dit bij deze een wens en hoop ik dat andere gebruikers willen aangeven of ze dit wel/niet een goed idee vinden.

Reputatie 1
Badge +3

Als ‘newbie’ ben ik alvast wat aan het rondsnuffelen omdat we na de vakantie iProva bij ons gaan implementeren.

Nu merk ik dat de begrippen uit de woordenlijst prima worden uitgelegd, maar bij de varianten verschijnt wel de onderstreping, maar zie ik alleen maar een vraagteken bij de uitleg.

Hier mijn begrippenlijst

Hier de juiste werking

Bij aub werkt het dus wel, niet bij a.u.b. of s.v.p.

 

Wat gaat hier mis?

Reputatie 6
Badge +7

Komen er mogelijkheden om de begrippenlijsten of specifieke begrippen in bepaalde talen te gebruiken?

Wij hebben NL en Engelstalige documenten. We willen bijvoorbeeld voor het woord ‘order’ een begrip aanmaken. Ons EPD werkt met orders. Maar order in het Engels betekent iets heel anders, dus in deze documenten willen we de Nederlandse verklaring niet weergeven.

Reputatie 6

Dat wordt op dit moment nog niet voorzien @Silvia van Gils.

Reputatie 6

Als ‘newbie’ ben ik alvast wat aan het rondsnuffelen omdat we na de vakantie iProva bij ons gaan implementeren.

Nu merk ik dat de begrippen uit de woordenlijst prima worden uitgelegd, maar bij de varianten verschijnt wel de onderstreping, maar zie ik alleen maar een vraagteken bij de uitleg.

Hier mijn begrippenlijst

Hier de juiste werking

Bij aub werkt het dus wel, niet bij a.u.b. of s.v.p.

 

Wat gaat hier mis?

Het lijkt inderdaad wel alsof er puntjes onder a.u.b. en s.v.p. staan, klopt dat?
We gaan dit op de servicedesk dan verder uitzoeken.

Reputatie 1
Badge +3

@Koen Sterken Late reactie ivm vakantie :slight_smile: . Klopt er staan stippellijntjes onder de varianten.

Het blijkt dat dit een bug in de software is, zodra er leestekens in een begrip staan, wordt de uitleg niet getoond.

Reputatie 1
Badge +3

Dat is wel lastig, omdat je ook afkortingen wilt kunnen verklaren...en kreten als e-mail worden dus ook niet ondersteund…

Er is wel mee te leven :slight_smile: , maar zou fijn zijn als deze mogelijkheid er wel in zat. Wordt daar nog naar toe gewerkt?

Hoi @Johan Dik, via het ticket dat bij de servicedesk voor je is gemaakt, kun je de status van de bug volgen.

Reputatie 1
Badge +3

@Inge Kuijpers : deze geeft helaas leeg scherm:

 

Badge +1

Kun je de gehele begrippenlijst ook als read-only voor gebruikers beschikbaar maken?

 

Badge +1

Beste @Dirk Kersbergen.

Kun je aangeven waarom je die lijst beschikbaar wilt stellen?

Vanuit Zenya kun je de begrippenlijst exporteren (

Applicatiebeheer>Systeeminstellingen: Begrippenlijst  in Excel.

 

is dit wat je bedoelt?

Badge +1

Hoi @Angelique Heerkens

Bedankt voor je reactie. De optie van het exporteren ken ik, dit is volgens mij alleen mogelijk voor beheerders. Er zijn verschillende redenen om de gehele begrippenlijst read-only beschikbaar te maken voor gebruikers, de belangrijkste twee zijn dat de begrippenlijst ook gebruikt kan worden voor documenten (presentaties, rapporten e.d.) buiten iProva/Zenya en dat nieuwe collega's met de volledige begrippenlijst al een gevoel kunnen krijgen bij de begrippen die er binnen de organisatie gebruikt worden. 

Bedankt voor je toelichting @Dirk Kersbergen. Misschien kunt je dit dan als idee posten, we kunnen dan volgen of andere organisaties deze behoefte delen.

Reputatie 1
Badge +1

Veel van je documenten kunnen vaktaal en afkortingen bevatten, die wellicht niet bij iedereen bekend zijn. Om deze begrippen te verduidelijken kun je een begrippenlijst opstellen, die je centraal beheert.

Wanneer een documentlezer vervolgens in een document een begrip aanwijst met zijn muis, wordt er uitleg getoond over het desbetreffende begrip.
Het is tevens mogelijk om begrippenlijsten te delen met andere organisaties middels Excel exports.

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn en hoe je de begrippenlijst vult? Volg dan deze training!

Ik zie dat de begrippen die opgenomen zijn in de lijst in alle HTML documenten getoond worden. Is het ook mogelijk om de lijst alleen te koppelen aan bepaalde mappen en niet voor alle documenten van de organisatie?

Hoi @Lagewegw, dat is niet mogelijk, de begrippenlijst wordt in alle documenten gebruikt.

Reputatie 1
Badge +1

Hoi @Lagewegw, dat is niet mogelijk, de begrippenlijst wordt in alle documenten gebruikt.

Oh dat ik jammer. Ik zie er heel veel voordelen in, maar ik kan niet overzien of de begrippen die onze afdeling gebruikt op dezelfde manier in de hele organisatie gebruikt worden. Als we het dan zouden gaan toevoegen geeft dit misschien verkeerder verklaringen bij andere documenten. 

Bedankt voor de snelle reactie.

Gr. Wendy

Reputatie 5
Badge +6

Erg handig!

Komt deze functionaliteit ook beschikbaar voor interactieve documenten?

Hoi @Arjo Kuiper, dit komt ook bij interactieve documenten. Zie de update over welke functionaliteiten er worden toegevoegd.

Reputatie 5
Badge +6

Goed nieuws! Dank voor je snelle reactie @Inge Kuijpers 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring