Training

Verantwoordelijkheden en rechten overnemen van een andere gebruiker


  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2411 reacties

Als iemand de functie of werkzaamheden van een andere gebruiker overneemt, dan wil je waarschijnlijk ook dat de rechten en verantwoordelijkheden van de 'oude' gebruiker overgaan naar de 'nieuwe' gebruiker. Hiervoor hebben we de functionaliteit 'Verantwoordelijkheden overnemen'. Deze training vertelt je er meer over.


13 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoe doe ik dit voor een gebruikersgroep? In applicatiebeheer kan ik het rechten overdragen dan niet vinden, is hier wel een trucje voor?

 

Wij hebben een gebruikersgroep die handmatig beheerd werd in iprova, die binnen verschillende onderdelen rechten heeft. Ik wil deze nu wisselen voor een global group die we gesynchroniseerd hebben. Daarna kan de handmatige iprova groep verwijderd worden.

Hoe doe ik dit makkelijk met zo min mogelijk handelingen?

 

 

Reputatie 6
Badge +7

@Inge Kuijpers zou je naar bovenstaande vraag willen kijken?

Voor gebruikersgroepen is er inderdaad geen mogelijkheid om verantwoordelijkheden over te nemen. Je gaat een nieuwe gebruikersgroep maken die de andere vervangt, die zul je dan helaas zelf moeten toevoegen en de oude verwijderen. Helaas heb ik geen handig trucje voor je.

Om inzicht te krijgen voor welke rollen de groep wordt gebruikt, kun je dit opvragen op het tabblad ‘Rollen’ bij de gebruikersgroep.

 

Reputatie 2
Badge +1

 

Voor gebruikersgroepen is er inderdaad geen mogelijkheid om verantwoordelijkheden over te nemen. Je gaat een nieuwe gebruikersgroep maken die de andere vervangt, die zul je dan helaas zelf moeten toevoegen en de oude verwijderen. Helaas heb ik geen handig trucje voor je.

Om inzicht te krijgen voor welke rollen de groep wordt gebruikt, kun je dit opvragen op het tabblad ‘Rollen’ bij de gebruikersgroep.

 

Dit overzicht van rollen vind ik erg behelpen.

Wij hebben een behoorlijk aantal meldformulieren intussen.

Puur het overzicht met welke rol (actienemer, lezer e.d.) geeft mij eigenlijk nog net geen informatie.

Juist de combinatie van rol én op welk formulier dan zou mij enorm helpen.

Nu moet ik nog steeds alle formulieren langs.

 

Is hier wat slims op te verzinnen?

Reputatie 4

Hoi @Marianne Burgler,

 

Op dit moment hebben we helaas geen mogelijkheden om hier op een handige manier mee om te gaan. Wat je denk ik het beste kan doen is hiervoor even een nieuw topic starten in het ideëen forum zodat we er naar kunnen kijken (en monitoren).

Badge +5

kan je achteraf ook zien van wie te verantwoordelijkheden zijn overgenomen of is dit dan helemaal weg. Dit verwacht ik ook omdat die persoon al weggegaan is bij het bedrijf maar kan je zien wat voor verantwoordelijkheden er zijn overgenomen als je dit niet geprint hebt?

Hallo @SaskiaVK,

In het activiteitenlog wordt gelogd van wie de nieuwe gebruiker welke rechten/verantwoordelijkheden heeft overgenomen.

  • ga naar Activiteitenlog
  • Stel in: 
    • Sectie: Zenya
    • Activiteiten met betrekking tot:  Gebruikers
    • Trefwoorden:   de naam van de oude of nieuwe gebruiker

 

 

Reputatie 1
Badge +6

Hoi Inge of Cindy of iemand anders,

 

Klopt het dat het niet mogelijk is om verantwoordelijkheden over te dragen vanaf een inactief account?

Een collega (Wendy) is per 1 april uit dienst, via de connectie met ons AD is het account per 1 april op inactief gezet, nu heb ik sinds 1 mei een nieuwe collega (B) die dus per 1 mei de verantwoordelijkheden van Wendy overneemt, maar ik kan de juiste Wendy niet selecteren als account bij de functie.

gebruikersselectie bij functie verantwoordelijkheden overnemen
inactieve gebruiker

 

Hoi Wendy,

Het klopt dat je geen inactieve gebruikers kunt selecteren. Misschien kun je het vinkje voor ‘actief’ bij deze gebruiker weer even aanzetten?

Badge +1

Persoon X heeft nog een aantal openstaande beoordelingsrondes voor documenten op het moment dat hij/zij uit dienst gaat. Als we dan de rechten van persoon X overdragen naar persoon Y, wordt dat automatisch persoon Y uitgenodigd om deze beoordelingsronde over te nemen? Of moeten we de beoordelingsronde beëindigen en helemaal opnieuw beginnen?

Dit laatste zouden we liever niet doen, aangezien reeds 4 personen hebben gekeurd en persoon X de laatste was die nog moest keuren. 

Hallo @SofieV 

Als je het recht “Beoordelaar” overhevelt van persoon X naar persoon Y dan wordt de actieve beoordelaar X bij het document vervangen door gebruiker Y.  Het document blijft in beoordeling staan in de ronde waarin het stond. De vervanging gebeurt op database niveau. Er wordt geen uitnodiging tot overnemen verstuurd. 

Badge +1

Dag Cindy,

Dus beoordelaar Y ontvangt geen automatische uitnodiging om deze documenten te beoordelen? Kunnen jullie ons adviseren hoe we dit dan best aanpakken? Kan beoordelaar Y bijvoorbeeld via zijn/haar takenlijst naar de ‘te beoordelen’ documenten gaan? Of moet beoordelaar Y alle documenten opzoeken om ze dan 1 voor 1 te beoordelen? 

Alvast bedankt voor jullie advies.

Hallo @SofieV,

Bij beoordelaar X gaat de taak in zijn takenlijst weg en beoordelaar Y krijgt bovenaan in zijn takenlijst een taak met datum “Nieuw” (huidige datum) erbij om het document te beoordelen. Een mail ontvangt beoordelaar Y hier niet van. Dat de nieuwe beoordelaar geen mail van de beoordeeltaak ontvangt, daar kun je een nieuw idee voor toevoegen.

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring