Beantwoord

Is het mogelijk direct te linken naar externe documenten?

  • 19 January 2023
  • 10 reacties
  • 101 Bekeken

Badge

Wij plaatsen soms externe documenten in Zenya, en het leek ons handig als je het document dan niet per se eerst hoeft te downloaden van de externe site, maar direct een link kan opnemen die verwijst naar de URL. In de hoop dat versiewijzigingen onder dezelfde URL worden doorgevoerd, wat de documentbeheerder dan weer tijd scheelt (neemt natuurlijk niet weg dat de documentbeheerder een check zal moeten blijven doen op geldigheid en versie URL). Is dat mogelijk?

icon

Antwoord op het topic Inge Kuijpers 24 January 2023, 13:42

Bekijk origineel

10 reacties

Hoi @M. Cuijten,

Je zou dan een verwijzing kunnen maken naar een website in plaats van naar een document. Maar je dient dan inderdaad de verwijzing zelf aan te passen bij een nieuwe versie.

Badge

Beste Inge, 

Bedankt voor je reactie. En hoe kan ik dat dan het beste doen? Is dat een kwestie van een URL opnemen in een van de documenttypes, of kan dat ook rechtstreekser?

Je kunt een hyperlink maken naar doeltype ‘Webpagina’ en daar dan de url invullen.

Badge

Beste Inge, 

Waar vind ik dan ergens het doeltype? 

Hallo @M. Cuijten ,

Bij het aanbrengen van een hyperlink in een document heb je na het kiezen van “invoegen verwijzing” in de knoppenbalk de mogelijkheid om doeltype “webpagina” te kiezen.
 

 

Badge

Oke bedankt. Maar ik maak dus wel eerst een ander type document aan (Word bijv) waarin ik de hyperlink plaats? 

Reputatie 5
Badge +5

Nee, bovenstaande optie is beschikbaar in ieder documenttype dat je vanuit Zenya wijzigt, zie het onderdeel "Hyperlink toevoegen” in deze trainingen:
 

Reputatie 2
Badge +6

Je kunt, bij 'Zoeken beheer', ook direct een link opnemen naar een externe website, zonder dat het in een document staat.

Wij doen dat voor documenten van overheid sites. Je kunt bij ‘Zoeken beheer’ als applicatiebeheerder voor alle zoektermen die een paar keer gebruikt zijn (afhankelijk van je lokale instellingen) een hyperlink maken naar een externe website. Soms moet er bij ons een link gemaakt worden naar een nieuwe externe site waar nog niet vaak genoeg naar gezocht is in Zenya. Dat los ik altijd op door zelf een paar keer de bedoelde zoektermen te gebruiken. Daardoor komt die zoekterm alsnog beschikbaar en kan ik de link maken naar die site.

In het voorbeeld hieronder heb ik de link naar de GGZ-CAO gemaakt, die dan zichtbaar is als iemand zoekt op CAO bij de documenten. 

 

Dat ziet er bij het zoekresultaat, voor de gebruikers, dan zo uit

 

Wat ik niet kan vinden, maar dat wordt mij nu gevraagd: is of je bepaalde externe link alleen voor bepaalde gebruikers zichtbaar kunt maken. Kan dat ook?

Reputatie 2
Badge +6

Ik weet het al: een aparte portal voor die groep gebruikers zal hiervoor handig zijn.

Reputatie 5
Badge +5

@Rinske

Als je een aanbevolen link aanmaakt, dan zal die aanbevolen link naar mijn verwachting door alle medewerkers gevonden worden bij de ingestelde zoekterm.

Ik ben daarom benieuwd hoe jouw combinatie van aanbevolen link en apart portaal werkt.

Mocht dat niet helemaal werken zoals je wil, dan is dit ‘aanvullend weetje’ wellicht een oplossing:

Je kunt ook webpagina's toevoegen aan een Portaal verzameling, zie 

Daarmee heb je de volgende invloed op de vindbaarheid van de links.

  • Je vindt de link alleen op termen in het opschrift van de link
  • Als de verzameling wel in Portaal A opneemt, maar niet in Portaal B, dan worden de links alleen gevonden als je zoekt in Portaal A of als je zoekt in “Alle Portalen”

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring