Vraag

Tijdens beoordeling wijziging aanbrengen in document door beoordelaars

  • 26 August 2020
  • 3 reacties
  • 89 Bekeken

Badge +4

In het ETZ is een wens vanuit beoordelaars, dat het wijzigen van een document, door de beoordelaar mogelijk moet zijn. Het beleid geeft aan dat dit niet verstandig en tevens ook niet mogelijk is. 

Hoe denken andere organisaties hierover? 


3 reacties

Reputatie 5
Badge +5

@Karen 

Ik heb je vraag samengevoegd met een eerder topic, zodat alle reacties op deze vraag op 1 plek beschikbaar worden.
Daarnaast attendeer ik je ook op de eerdere reactie van mijn collega Job, waarin hij aangeeft dat het vaak onwenselijk is als beoordelaar B een wijziging doorvoert nadat beoordelaar A het document al heeft goedgekeurd.

Badge

Beste,

Als applicatiebeheerder heb ik de rechten om taalfouten te corrigeren tijdens de beoordelingsronde(s) van een document. 

Als vormbeoordelaar krijg ik elk document waarvan de beoordeling gestart wordt ter beoordeling in mijn taken. Tijdens het uitvoeren van deze taak heb ik echter de optie ‘taalfouten corrigeren’ niet. 

Ik moet nu ofwel afkeuren/goedkeuren, het document gaan opzoeken en dan pas kan ik de ‘taalfouten corrigeren’ wat niet praktisch en tijdrovend is. 

Het zou dus handig zijn om de optie ‘taalfouten corrigeren’ ook tijdens een beoordeling van een document te kunnen gebruiken (indien je hier de rechten voor hebt).

Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem en die deze optie wensen?

Karen.

Reputatie 5

Als de kwaliteit van een document belangrijk genoeg is om er beoordeling aan te verbinden, dan lijkt mij de conceptfase het moment om wijzigingen aan te brengen. Je kunt hiertoe ook mensen uitnodigen als schrijver.

Als het document eenmaal in beoordeling is, dan is dat niet meer het moment om wijzigingen aan te brengen, zeker als je met meerdere beoordelaars werkt. Je loopt dan namelijk het risico dat een document reeds is goedgekeurd door beoordelaar A, en daarna wordt aangepast door beoordelaar B, zonder dat beoordelaar A hier weet van heeft. Maar ook als je slechts 1 beoordelaar hebt, dan zou de auteur/documentbeheerder van het document zelf toch ook akkoord moeten zijn met de wijzigingen.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je in plaats van het plaatsen van een opmerking bij het document graag een alternatieve tekst zou willen kunnen voorstellen, die enkel geaccepteerd hoeft de worden door de documentbeheerder, voordat hij het document opnieuw ter beoordeling aanbiedt. Zou mogelijk leuke oplossing zijn, maar dit is momenteel niet mogelijk (en technische waarschijnlijk ook een grote uitdaging).

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring