Gebruik van afdruksjablonen voor het afdrukken van documenten

  • 25 October 2018
  • 14 reacties
  • 1190 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2411 reacties

Afdruksjablonen kun je gebruiken om extra informatie toe te voegen bij het afdrukken van je documenten.

De afdruksjablonen in iProva werken niet voor elk type document hetzelfde.
Voor het afdrukken met afdruksjablonen maken we onderscheid tussen twee soorten documenten:
 

  • HTML documenten
  • niet-HTML documenten.

HTML documenten zijn alle gestructureerde- en vrije webdocumenten. HTML documenten worden in het afdruksjabloon opgenomen. Bij deze documenten worden de koptekst en voettekst afgedrukt die in het afdruksjabloon zijn opgenomen,.

Niet-HTML documenten zijn alle documenten van de overig aanwezige documenttypen (met uitzondering van documenttypen 'Proces' en 'Resultaatgebieden matrix' wanneer je organisatie ook 'Processen' gebruikt). Bij deze documenten wordt het document na het afdruksjabloon afgedrukt. Het afdruksjabloon is hier enkel een voorblad. Bij het afdrukken wordt hier ook gevraagd om een 'Voorblad' te selecteren en wordt de term 'Afdruksjabloon' niet genoemd.
In sjablonen voor niet-HTML documenten is het dan ook niet nodig om de documentinhoud (@@Document_Contents@@) in het sjabloon op te nemen.

Als er maar één geldig afdruksjabloon is voor het af te drukken document voor de betreffende gebruiker, dan kan er geen sjabloon worden gekozen. Het afdruksjabloon wordt dan automatisch toegepast.


14 reacties

Reputatie 1
Badge +5
Is het mogelijk om een afdruksjabloon te maken voor iprocess waarin enkel de procesflow wordt afgedrukt. Nu wordt ook de tbv matrix ed. mee afgedrukt als je het blok @@DocumentContents@@ selecteert.

Alvast bedankt,

Stefan
Reputatie 6
Is het mogelijk om een afdruksjabloon te maken voor iprocess waarin enkel de procesflow wordt afgedrukt. Nu wordt ook de tbv matrix ed. mee afgedrukt als je het blok @@DocumentContents@@ selecteert.

Alvast bedankt,

Stefan


Hoi Stefan, dat is op dit moment niet mogelijk.
Reputatie 3
Badge +6
Beste lezer,

Wij hebben een aantal globale sjablonen die voor alle documenttypes gelden.
Maar ook hebben we een sjabloon specifiek voor 1 documenttype, html-zonder paragrafen.

Nu kom ik erachter dat de globale sjablonen ineens niet meer van toepassing zijn op dit specifieke documenttype; html-zonder paragrafen.
Ik ging er vanuit dat voor het documenttype de globale + de specifieke beschikbaar zouden zijn.

De servicedesk geeft aan dat ik van alle globale sjablonen nu een kopie moet maken; en die in moet stellen voor het specifieke documenttype.

Lopen andere organisaties hier ook tegenaan?
Badge +1

Beste

Zou het niet mogelijk kunnen zijn om een afdruksjabloon te koppelen aan één of meerdere documentmappen in plaats van aan een documenttype?

 

@Marlies Van Hoecke  Het is niet mogelijk om afdruksjablonen aan documentmappen te koppelen. Ze kunnen alleen aan een of meerdere documenttypes gekoppeld worden.

 

Reputatie 2
Badge +5

Ik probeer een afdruksjabloon aan te maken voor html-documenten, waarbij ik achteraan - na de inhoud van het document - nog wat metadata wil toevoegen. Concreet ziet dat er zo uit:

 

@@Document_Contents@@

_____________________________________________________________________________

Eigenaar:       @@35_Authors_fieldValueOnly_printfilled@@

Auteurs:         @@36_Writers_fieldValueOnly_printfilled@@

Deze procedure is geautoriseerd door @@29_Authorizer_fieldValueOnly_printfilled@@ op @@10_PublicationDate_fieldValueOnly_printfilled_short@@.

 

Daarbij bots ik op het probleem dat de @@Document_Contents@@ bij het afdrukken altijd helemaal naar achter verplaatst worden en dus na de metadata afgedrukt worden. Zijn er hier nog mensen die met dit probleem kampen? Ik wil deze metadata ook liever niet aan een koptekst toevoegen, omdat die niet op iedere pagina hoeven te komen.

Hallo @Jules De Doncker,

 

De Document content wordt altijd als laatste toegevoegd bij een document.

Je zou het toch in de kop-of voettekst van de eerste pagina van het afdruksjabloon kunnen opnemen. In Word kun je bij de kop- en voettekst instellingen aangeven dat de kop en/of voettekst van de eerste pagina's afwijkend is. 

Reputatie 2
Badge +5

Dag @Cindy Segers,

Bedankt voor de info! Ik bekijk dan nog even hoe ik het oplos. Misschien is een afwijkende eerste pagina dan inderdaad wel een goed alternatief.

Reputatie 1
Badge +3

 

@Marlies Van Hoecke  Het is niet mogelijk om afdruksjablonen aan documentmappen te koppelen. Ze kunnen alleen aan een of meerdere documenttypes gekoppeld worden.

 

Wij hebben meerdere portalen (met eigen logo's); is het dan ook niet mogelijk afdruksjablonen aan portalen te koppelen? 

Hallo @Eveline Janssen - Op 't Eijnde,

Nee, het is niet mogelijk om afdruksjablonen aan portalen te koppelen. 

Afhankelijk van het type document wordt er gekeken: 

 

Zijn er afdruksjablonen voor dit type document beschikbaar? 

  • Zo ja, dan worden die aangeboden om uit te kiezen. (als er maar een voor dat type is krijg je de vraag om te kiezen niet.)
  • Zo nee, dan worden de globale afdruksjablonen aangeboden om uit te kiezen.

Daarnaast wordt nog gekeken of ze beschikbaar zijn voor de rol die de gebruiker heeft.

Stel je hebt volgende afdruksjablonen in je omgeving staan:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij het afdrukken van een Word document, wordt geen keuze geboden maar wordt afdruksjabloon “Liggend afdruksjabloon” gebruikt.

Bij het afdrukken van een Procedure wordt geen keuze geboden maar wordt afdruksjabloon “Sjabloon voor Procedure” gebruikt

Bij het afdrukken van een PDF document worden de 3 globale afdruksjablonen aangeboden om uit te kiezen.

 

Zie ook volgende training.

Om ze te kunnen koppelen aan portalen, daarvoor zou je een idee kunnen posten.

Badge +1

Beste Inge,

Wanneer aan de raadpleegkant een document wordt afgedrukt willen we altijd dat een koptekst (24 uur geldig) wordt meegegeven (en geen voorblad).

Toch kan een raadpleger kiezen voor wel of geen koptekst. 

Hoe kunnen we dat beïnvloeden?

Hartelijke groet, Truus Heeren

Hoi Truus,

Je kunt als lezer alleen kiezen tussen wel of geen koptekst als je een rol hebt met het recht ‘Documenten afdrukken zonder vaste koptekst'. Je kunt via de rollen dus zelf bepalen wie dit wel mag en wie dit niet mag.

Zie ook:
 

 

Badge +1

Hoi Inge of collega, graag zouden wij bij een afdruksjabloon een voettekst willen invoegen. Op zich lukt dat, maar de voettekst komt alleen op de eerste pagina. Is er een instelling die ik over het hoofd zie?

Gr Truus

Hallo @Truus Heeren 

Er is een verschil tussen het afdrukken van Word documenten en van HTML documenten d.m.v. een afdruksjabloon.

Bij het afdrukkken van een Word document wordt de voettekst alleen op de eerste pagina met velden afgedrukt.

zie ook dit supportartikel waarin het verschil wordt uitgelegd.

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring