Training

Aan de slag met trefwoordextractie uit meldingen

  • 9 September 2019
  • 30 reacties
  • 1354 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoi @hleijen 

Ik wil wel kijken of we jullie hierbij kunnen helpen. Dat moet ik intern natuurlijk even bespreken.

Kunnen jullie aangeven / hebben jullie vastgelegd wat jullie met deze data doen? Het gaatnamelijk toch om beschrijvingen van incidenten en calamiteiten en ondanks dat we deze pseudonimiseren willen we die natuurlijk niet graag zomaar buiten de poort hebben liggen.

Ik denk dat dit namelijk de eerste vraag is die ik krijg als ik aangeef dat ik jullie wat aan wil leveren :-)

Blijft de data bij jullie of is hij straks ook eigendom van de bedrijven met wie jullie in gesprek zijn?

Als je hier wat over aan kan geven en laat weten hoe we de informatie het beste kunnen aanleveren ga ik er intern mee aan de slag.

Reputatie 6
Badge +7

Hi @Silvia van Gils 

idealiter zou ik de data binnen Infoland houden en hier in een afgesloten labomgeving testen - maar daarmee zouden we ons erg beperken in de systemen die we uberhaupt kunnen onderzoeken.

Om te kunnen evalueren hoe bestaande algoritmen in de markt presteren, zullen we die teksten vaak toch wel door een online testomgeving van een leverancier moeten halen of gegevens moeten aanleveren aan die leveranciers - met de afspraak dat ze die na de test weer vernietigen.
In geen van die gevallen wordt de data eigendom van die leverancier.

Wat we zouden doen, is sec de stukjes tekst aanleveren zónder enige context. De leverancier in kwestie ziet dus niet van welke organisatie het afkomstig is. Mits de tekst zelf ook goed gepseudonimiseerd is, is er dus niet mee te achterhalen waar, wanneer of bij wie het is voorgevallen - alleen dát een dergelijk incident of bijna-incident zich ooit ergens heeft voorgedaan.

Reputatie 6
Badge +7

Dank voor je reactie @hleijen 

Ik ga het intern bespreken en kom er bij je op terug. Hopelijk vlot, maar je weet nooit wie hier allemaal iets van wil vinden :wink:

Reputatie 6
Badge +7

@hleijen heb je een PB gestuurd.

Reputatie 6
Badge +7

Zie Innovatieproject "(Incident)meldingen anonimiseren" - update augustus 2022 | Infoland Community voor een update hierover.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring