Training

Meldingen automatisch anonimiseren (in het kader van GDPR)

  • 11 June 2018
  • 9 reacties
  • 971 Bekeken

Reputatie 7

In deze training willen je graag uitleggen hoe je meldingen kan anonimiseren. Wel zo handig, in het kader van GDPR.

Tijdens het behandelen van een melding wil je organisatie graag beschikken over persoons- en contactgegevens van de betrokkenen, zodat er contact met hen opgenomen kan worden. Deze gegevens worden daarom in de melding genoteerd.
Zodra een melding wordt gesloten zijn die gegevens niet langer nodig en wil je ze mogelijk automatisch anonimiseren in het kader van de verordening General Data Protection Regulation (GDPR).

Wil je weten hoe je als (functioneel) applicatie beheerder meldingen automatisch kunt anonimiseren? Neem dan eens een kijkje in deze training.

Veel succes!


9 reacties

Reputatie 2
Badge +6

Als meldingen worden geanonimiseerd dan wordt naast de geselecteerde velden ook de naam van de melder geanonimiseerd. Blijft het voor melders dan toch mogelijk om zijn eigen gemelde meldingen te blijven zien? 

 

Groetjes,

Inge

Hoi @Inge Herfs,

Als de melding is geanonimiseerd is niet meer bekend wie de melder was en kan dus ook niet worden bepaald dat deze melder rechten heeft om de melding in te zien. Melders kunnen deze meldingen dan dus niet meer bekijken.

Reputatie 4
Badge +7

Ik was in de veronderstelling dat je de anonimisering ook kon laten plaatsvinden een x-aantal dagen na sluiting van een melding. Concreet wil ik incidentmeldingen na 6 maanden nadat ze gesloten zijn, anonimiseren. Maar dat lijkt toch niet te gaan lukken.

Is er misschien een andere weg om dit te automatiseren?

Groet,

Michel Pot

 

Reputatie 3
Badge +5

Hallo @Michel Pot,

Als je 2 eindstatussen hebt dan kun je de melding op de statusovergang tussen deze 2 eindstatussen anonimiseren. De voorwaarde wordt dan:

Veld [Datum gesloten]  >=  [huidige datum]  - 6 maanden 

 

Reputatie 5
Badge +8

Is het mogelijk om een bestaande route met meldingen eraan waarbij geen ruimte is voor een extra eindstadia aan te passen en dit aan toe te voegen? Het moment dat je zo’n uitbreiding doet zijn al gemaakte meldingen toch aan de vorige versie gebonden?

We zijn er nog niet over uit of dit moet gaan gebeuren, maar het ziet er naar uit dat we toch ook willen gaan anonimiseren bij een meldingstype waar we de ruimte hiervoor niet hebben gelaten.

Het zou eigenlijk makkelijker / netter zijn als eindstadia zelf opties hadden ingebakken. Een veldje “archieveren na [ veldje ] [dagen / weken / maanden / jaren ].”

Nu heb je in het voorbeeld hierboven ook nog een lijn nodig van “Afgewezen” naar Gearchiveerd. Het komt nu ook wel voor dat mensen onterecht afwijzen (denken dat het probleem kleiner is tot het toegelicht wordt). Daar zou je ook na (b.v. een kleiner tijdsinterval) pas in een later stadium willen gaan archiveren, dus dan is er nog een lange extra overgangspijl nodig.

Reputatie 4
Badge +7

Het sjabloon dat wij voor incidentmeldingen gebruiken, voorziet niet in de status gearchiveerd. Is het sjabloon te wijzigen zonder al te veel consequenties?

Hoi @Michel Pot,

Wellicht is het mogelijk om via aanvullende support een extra status met statusovergangen toe te voegen. Je kunt hiervoor contact opnemen zodat we kunnen kijken of dat in jullie sjabloon mogelijk is.

Reputatie 2
Badge +6

Is het mogelijk om alleen de gegevens van de melder van een mobiel meldformulier te anonimiseren?

of is het van toepassing op alle meldingen binnen dat meldingstype??

Reputatie 3
Badge +3

Hi @J.Roosen 

Je kunt bij de voorwaarde van het anonimiseren instellen dat dit alleen gedaan dient te worden wanneer het meldformulier het mobiel formulier is:

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring