Training

Publieke filters voor Meldingen

  • 14 October 2021
  • 5 reacties
  • 641 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2430 reacties

In de lijst met meldingen kun je gebruik maken van filters. Voor veelgebruikte filters die door meerdere mensen gebruikt worden, kun je ‘publieke filters’ maken.

Daarnaast worden publieke filters ook gebruikt bij het maken van diagrammen over meldingen op het Dashboard van een portaal.

Hoe je een publiek filter maakt, leggen we in deze training uit.


5 reacties

Reputatie 1
Badge +2

Beste Inge,

Het valt ons op dat wanneer een gebruiker zelf de kolommen heeft aangepast van een publieke filter en wij voeren een wijziging door in applicatiebeheer, de wijziging bij de gebruiker niet wordt doorgevoerd.

Is dat juist?

Gr Truus Heeren, Amsterdam UMC

Hoi Truus,

Dat klopt inderdaad. In eerste instantie krijgt een gebruiker het publieke filter zoals jullie dat hebben aangemaakt. Daarna kan de gebruiker zelf wijzigingen aanbrengen in kolommen en sortering, deze worden dan onthouden. Aanpassingen in het publieke filter zelf worden dan niet meer doorgevoerd bij die gebruiker.

Reputatie 1
Badge +1

Fijn dat deze vraag eerder gesteld is. Dat de kolomweergave ‘customization’ die de eindgebruiker voor zichzelf heeft doorgevoerd op dit ‘Publieke filter’ ongewijzigd blijft door de veranderingen die de beheerder  heeft aangebracht (kolommen erbij; kolom volgorde etc.) kun je enerzijds wel begrijpen wanneer die eindgebruiker veel werk heeft gestoken in die customization (en hoogst ongelukkig zal worden wanneer al dat fine-tune werk in rook opgaat) maar anderzijds wil je wel beleid kunnen implementeren ook in de praktische vorm van kolom selectie en volgorde. 

Is er dan geen enkele manier om deze eindgebruiker customization voor zo een “publiek filter” te overrulen? 

Zo nee, is er manier om te achterhalen wie dit publieke filter voor zichzelf heeft gecustomized? Soms is zo een eindgebruiker een ‘stakeholder’ die moet weten wat de nieuwe standaard is geworden. We hebben in onze organisatie nu zo een casus die getriggerd werd door een visitatie waar een aantal verbeterpunten naar voren zijn gekomen waaronder een optimalisatie van een bepaalde meldingen weergave (publiek filter).

Mvg,

Michael

Reputatie 5
Badge +5

Middelgrote en grote organisaties lossen dat vaak op door een nieuw publiek filter met de nieuwe standaard aan te maken, die vrij te geven en gebruikers daarvan op de hoogte te stellen.
Vervolgens krijgen deze gebruikers de mogelijkheid om de nieuwe standaard opnieuw te customizen
Tot slot kun je er als functioneel beheerder ervoor kiezen om het oude publieke filter te verwijderen en zo het gebruik van de nieuwe standaard te verplichten.

Het is hierbij belangrijk om te weten dat publieke filters ook gebruikt worden als 'fundament’ onder de dynamische diagrammen op het Zenya Dashboard (iProva Management Info).
Dat helpt enerzijds om de nieuwe standaard te promoten (via een nieuw diagram), maar kan ook resulteren in niet-werkende diagrammen als je het publieke filter verwijdert.


Voor kleine organisaties geldt vaak dat men doorgaat op het ingeslagen pad van customization - de functioneel beheerder neemt contact op met de gebruikers en voert samen met de gebruikers de wijzigingen door.


Je kunt als beheerder niet identificeren welke gebruiker een customization in een publiek filter heeft doorgevoerd. Als dat een relevant aspect is voor jullie organisatie dan raad ik aan om dat te benoemen in een nieuw of een bestaand Idee (zoals b.v. Filters in overzicht van 'Meldingen' terugzetten naar originele instellingen | Infoland Community)

Een Idee is een specifiek soort Community topic dat gebruikt wordt als input voor doorontwikkelingen, zie Alles over statussen van ideeën en meer | Infoland Community voor meer informatie.

Reputatie 1
Badge +1

Middelgrote en grote organisaties lossen dat vaak op door een nieuw publiek filter met de nieuwe standaard aan te maken, die vrij te geven en gebruikers daarvan op de hoogte te stellen.
Vervolgens krijgen deze gebruikers de mogelijkheid om de nieuwe standaard opnieuw te customizen
Tot slot kun je er als functioneel beheerder ervoor kiezen om het oude publieke filter te verwijderen en zo het gebruik van de nieuwe standaard te verplichten.

Het is hierbij belangrijk om te weten dat publieke filters ook gebruikt worden als 'fundament’ onder de dynamische diagrammen op het Zenya Dashboard (iProva Management Info).
Dat helpt enerzijds om de nieuwe standaard te promoten (via een nieuw diagram), maar kan ook resulteren in niet-werkende diagrammen als je het publieke filter verwijdert.


Voor kleine organisaties geldt vaak dat men doorgaat op het ingeslagen pad van customization - de functioneel beheerder neemt contact op met de gebruikers en voert samen met de gebruikers de wijzigingen door.


Je kunt als beheerder niet identificeren welke gebruiker een customization in een publiek filter heeft doorgevoerd. Als dat een relevant aspect is voor jullie organisatie dan raad ik aan om dat te benoemen in een nieuw of een bestaand Idee (zoals b.v. Filters in overzicht van 'Meldingen' terugzetten naar originele instellingen | Infoland Community)

Een Idee is een specifiek soort Community topic dat gebruikt wordt als input voor doorontwikkelingen, zie Alles over statussen van ideeën en meer | Infoland Community voor meer informatie.

Bedankt voor je gedetailleerde antwoord Chaim, sorry voor mijn late reactie! Het drastisch verwijderen van zo een publiek filter had ik nog niet  eens overwogen (ik zou denken: daarna dan snel het nieuwe filter aanmaken met dezelfde naam), je zou ook de rechten wat restrictiever kunnen instellen, om een tijdje spijtoptanten het oude filter te laten gebruiken terwijl je een nieuw filter hebt gecreëerd. “Terugzetten naar originele instellingen” zou inderdaad een interessante feature kunnen zijn al denk ik dat je bijna net zoveel boze reacties krijgt als met drastisch verwijderen. Verwijderen en opnieuw creëren (zelfde filter naam) met de mutaties die je wilt doorvoeren lijkt lang geen slechte oplossing.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring