Training

Relatie aanmaken en toevoegen bij een melding

  • 9 August 2019
  • 14 reacties
  • 1415 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

In de module Meldingen is het mogelijk om relaties te leggen tussen meldingen van verschillende types.

Bijvoorbeeld, je wilt een verbetermaatregel opstarten vanuit een VIM melding. Daarbij wil je bepaalde gegevens vanuit de originele VIM melding automatisch in laten vullen in de verbetermaatregel.

Of je hebt een melding die resulteert in meerdere verbetermaatregelen en je wilt deze middels een rapport bij elkaar houden.

Deze training beschrijft hoe je een relatie aanmaakt naar een ander meldingstype.
Vervolgens zie je hoe je een opvolgmelding of sub melding toevoegt aan een melding.

 

Tip: lees ook de training over de rechten die je nodig hebt om een relatie aan te kunnen maken.


14 reacties

Reputatie 1
Badge +2

Beste Chaim,

Vanuit een formulier in iTask kan men een evaluatie starten (hiervoor is een formulier gebouwd). Is er een rapport dat toont vanuit welke melding een evaluatie is gestart? Verwijzing naar een meldnummer zou fijn zijn. Hoop dat ik duidelijk ben.

Dank alvast voor je reactie.

Gr Truus Heeren

Hoi Truus,

Er is een rapport voor meldingen met bijbehorende submeldingen. Als de relatie van het type ‘submelding’ is, dan kun je dit rapport gebruiken.

Reputatie 2
Badge +6

In de presentatie wordt aangegeven dat bij een relatie naar een opvolgmelding alleen globale velden uit eerder gebruikt formulieren kunnen worden gekozen om in de opvolgmelding te laten terugkomen.

Maar waarom zie ik niet alle globale velden die eerder zijn gebruikt?

Ik zie alleen een beperkt aantal velden.

Vergeet ik ergens iets aan te zetten of doe ik iets niet helemaal goed?

 

Hoe zorg ik ervoor dat ik alle globale velden kan kiezen in de relatie naar een opvolgmelding?

 

Hoi @J.Roosen,

Alleen globale velden die ook op de meldformulieren van allebei de meldingstypen staan kunnen worden gekozen.

Reputatie 2
Badge +6

Goedenmiddag,

Ik probeer die relatie mogelijk te maken tussen onder andere ons VIM meldingstype en de verbetermaatregelen. Ik heb deze instructie gevolgd (in applicatiebeheer de relatietype aangemaakt het VIM meldingstype) én de rechten voor de meldingen zo ingesteld dat ik overal zowel melder als coördinatorrechten heb. Beide meldingstypes zijn geactiveerd (ik weet niet of dat nog uitmaakt).

Maar als ik vanuit een VIM melding een relatie wil maken met een nieuwe verbetermaatregel dan zie ik  i.p.v. de optie ‘Toevoegen’ de tekst ‘Geen acties mogelijk'. Wat zie ik over het hoofd? Waar moet ik nu nog wat instellen? 

Ik hoop dat iemand hiermee kan helpen.

MVG,

Rinske

Hoi @RinskeS,

Het probleem wordt veroorzaakt door een bug, deze is in de eerstvolgende update (6.2.1 update 1) opgelost.

Badge +3

Wordt er ook aan een rapportage gewerkt waardoor je van alle relaties die aan melding worden gekoppeld een overzicht kan krijgen en niet alleen de submeldingen? Want de submeldingen worden bij ons (UMCG) het minst gebruikt

Hoi @Marloes,

Zo'n rapport is er nog niet. Je zou dit als een idee kunnen plaatsen, we kunnen dan volgen of meer organisaties behoefte hebben aan dit rapport.

Reputatie 2
Badge +6

Hallo,

Is het mogelijk om in een nieuwe opvolg-verbetermelding een link te tonen naar de originele melding? Ik kom zover dat ik een  in de opvolgmelding een Toelichting moet maken met de tekst ‘Originele VIM melding’. Die selecteer ik dan en als ik een hyperlink wil maken, krijg ik onderstaande opties. Maar geen van allen verwijst naar de melding die op dat moment van toepassing is. Is dat wel mogelijk?

Wie heeft hier ervaring mee?

Noot: ik weet dat je de link terug kunt vinden bij relaties, maar dat is minder gebruiksvriendelijk dan een link direct op het formulier.

Groet,

Rinske

Hoi @RinskeS,
In het scherm van de hyperlinkwizard kun je dan een link maken naar doeltype Meldingen > Bestaande melding. Je kunt daar dan de originele melding selecteren.

Reputatie 2
Badge +6

Hoi Inge,

Dank voor je snelle reactie. Ik snap je oplossing als ik de melding aanmaak, maar ik wil dat die link daar automatisch komt op het moment dat ik de opvolgmelding maak, dus vergelijkbaar met de globale velden die ik overneem van de oude meldingen in de nieuwe. Dus ik wil dit graag bij applicatiebeheer inbouwen. Is dat ook mogelijk?

Groet,

Rinske

Automatisch is dat helaas niet mogelijk.

Reputatie 2
Badge +6

Nog een vraag hierover: als je een opvolgmelding maakt en je neemt informatie over van de ene melding naar de andere, via relaties en globale velden, dan kun je niet aangeven dat die velden voor ‘alleen lezen’ zijn. Klopt dat?

Groet,

Rinske

 

Dat klopt. De velden worden ‘gekopieerd’ op het moment dat de relatie wordt gemaakt. Daarna gedragen ze zich als ‘eigen’ velden binnen de nieuwe melding. Wanneer het veld in de originele melding wordt gewijzigd, gebeurt dat dus niet ook in de opvolgmelding.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring