Q&A

Kan ik oude onderwerpen (bijvoorbeeld afdelingen) verwijderen uit de onderwerpenboom?

  • 14 May 2019
  • 4 reacties
  • 429 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
Je kunt onderwerpen verwijderen, verplaatsen of samenvoegen. Via Applicatiebeheer > Meldingen > Onderwerpenbomen kun je de onderwerpenboom wijzigen.
Let op: Wanneer je een onderwerp wijzigt, heeft dit gevolgen voor meldingen die al gedaan zijn voor dit onderwerp!

Een onderwerp verwijderen
Cluster X
> Afdeling A
> >Team A1

Je wilt 'Team A1' verwijderen. Voor alle bestaande meldingen voor onderwerp 'Team A1' wordt het onderwerp na verwijderen automatisch gewijzigd van 'Team A1' onder het eerste bovenliggende onderwerp, in dit geval 'Afdeling A'.

Een onderwerp verplaatsen
Cluster X
> Afdeling A
> > Team A1
> > > Cluster Y

Je wilt onderwerp 'Team A1' verplaatsen naar 'Cluster Y'. Bij het verplaatsen van een onderwerp blijven alle bestaande meldingen nog steeds aan hetzelfde onderwerp gekoppeld.

Onderwerpen samenvoegen
Cluster X
> Afdeling A
> > Team A1
> > Team A2

Je wilt de onderwerpen 'Team A1' en 'Team A2' samenvoegen tot één 'Team A1'. Verplaats 'Team A2' zodat dit onderwerp onder 'Team A1' valt en sla de wijziging op.
Je krijgt dan de volgende situatie;

Cluster X
> Afdeling A
> > Team A1
> > > Team A2

Hierna wijzig je opnieuw de onderwerpenboom en verwijder je 'Team A2'. Alle meldingen van 'Team A2' vallen nu onder het bovenliggende onderwerp 'Team A1'.

Let op: vergeet niet te kijken naar de rechten na aanpassing van de onderwerpenboom.

Tot slot: het hernoemen van afdelingen is altijd mogelijk.

Als je onderwerpen niet meer wilt gebruiken, maar niet wil verwijderen (in verband met historie), dan kun je ook de meldrechten verwijderen bij het onderwerp.

4 reacties

Reputatie 2
Badge +5

@Robert Groenenberg @Inge Kuijpers,

Hoi Robert, Inge,

Inmiddels heb ik vele artikelen e.d. gelezen over de (on)mogelijkheden van de organisatie-eenheden.
Wat ik niet kan vinden, maar waar ik waarschijnlijk uit die artikelen wel een antwoord kan bedenken is het volgende:

Toevoegen van een nieuw niveau in de organisatie-eenheden structuur

We willen een nieuw niveau ‘Regio’ toevoegen aan de organisatie-structuur zodat we ook kunnen rapporteren op Regio niveau. Specifiek voor de regiomanagers. Nu moeten we specifieke rapportages met filters maken om over een Regio te rapporteren.

We gebruiken tot nu toe de OE-structuur alleen voor Meldingen (en rapportages over meldingen).

Wat ik graag wil weten of bevestigd zien zijn de volgende vragen/opmerkingen:

  1. Kan ik het nieuwe niveau alleen toevoegen in de organisatie-eenheden structuur, zonder dat het direct consequenties heeft voor de meldingen en rapportages?
  2. Na toevoegen van het nieuwe niveau Regio, maak ik de nieuwe waarden voor de Regio's aan onder Organisatie en moet ik de niveaus Locatie inclusief Afdeling onder het niveau Regio hangen/verplaatsen. Klopt?
  3. We gaan NIET melden op de Regio's maar willen wel meldingen kunnen zien/rapporteren op regioniveau. Dus qua rechten zou ik dan alleen specifiek rechten moeten instellen voor bijvoorbeeld regiomanagers om de meldingen/rapportage te kunnen zien?
  4. Eigenlijk is het niveau vooral bedoeld om rapportages te kunnen maken, bijvoorbeeld via filters. We hebben 4 regio's en (A, B, C, D) en Staf/Algemeen.
  5. Waar moet ik nog meer rekening mee houden bij het toe- en tussenvoegen van een nieuw niveau?

Alvast dank voor jullie input!

M.vr.gr.

Klaas

Bijlage: oud en nieuwe OE:

Huidige OE-structuur Patyna
Gewenste OE-structuur Patyna

 

Hoi Klaas,

Ik ga je vragen doorzetten naar onze servicedesk zodat zij dit goed voor je kunnen uitzoeken en beantwoorden.

Hierbij antwoord van de servicedesk:

Kan ik het nieuwe niveau alleen toevoegen in de organisatie-eenheden structuur, zonder dat het direct consequenties heeft voor de meldingen en rapportages?

Het nieuwe niveau kan in ieder geval toegevoegd worden bij "organisatieniveaus". Dan is dit niveau nog nergens gekoppeld dus heeft dan ook geen gevolgen.

Na toevoegen van het nieuwe niveau Regio, maak ik de nieuwe waarden voor de Regio's aan onder Organisatie en moet ik de niveaus Locatie inclusief Afdeling onder het niveau Regio hangen/verplaatsen. Klopt?

Het klopt zoals je het beschrijft.
Dit heeft ook geen invloed op meldingen omdat de meldingen ingelegd zijn op een reeds bestaande organisatie-eenheid en die organisatie-eenheid blijft bestaan en aan de melding gekoppeld.

We gaan NIET melden op de Regio's maar willen wel meldingen kunnen zien/rapporteren op regioniveau. Dus qua rechten zou ik dan alleen specifiek rechten moeten instellen voor bijvoorbeeld regiomanagers om de meldingen/rapportage te kunnen zien?

Als er niet gemeld gaat worden op regio's dan hoeven er ook geen rechten ingesteld te worden op deze regio's binnen het meldingstype. Als de regiomanagers de meldingen moeten kunnen inzien dan dienen ze leesrechten te hebben op de organisatie-eenheden waarop gemeld is.

Binnen rapportage wordt altijd de volledige organisatie-eenheden boom getoond als er bij het rapport bv gefilterd wordt op organisatie-eenheid.
De regiomanager zou dan de regio aan kunnen vinken. Alle onderliggende niveau's worden dan automatisch (aangevinkt) meegenomen in het rapport.

Eigenlijk is het niveau vooral bedoeld om rapportages te kunnen maken, bijvoorbeeld via filters. We hebben 4 regio's en (A, B, C, D) en Staf/Algemeen. Waar moet ik nog meer rekening mee houden bij het toe- en tussenvoegen van een nieuw niveau?

Als er vaste filters ingesteld staan in de rapportdefinitie, dan dien je deze vermoedelijk aan te passen zodat het rapport wordt gedraaid over de regio ('s)

Reputatie 5
Badge +5

Als je wijzigingen in de organisatie-eenheden doorvoert, dan dien je ook aandacht te hebben voor de rapportages op de OE's én voor de andere modules die hier gebruik van maken.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring