Vraag

Polls in Meldingen / Vragenlijsten

  • 11 May 2021
  • 6 reacties
  • 151 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

 

Ik kreeg het verzoek of het mogelijk is om polls / vragenlijsten in iProva te zetten waarbij voldaan wordt aan de volgende eisen:

  • De vragenlijst moet via een link benaderd kunnen worden
  • De vragenlijst moet ongeacht het gebruikte apparaat ingevuld kunnen worden
  • De medewerkers hoeven niet in te loggen in iProva / Zuyderland WeCare om de vragenlijst in te vullen
  • De medewerker ontvangt een persoonlijke mail met daarin zijn eigen respons en de juiste antwoorden met eventueel een toelichting op de antwoorden en verwijzingen naar relevante documenten (binnen en buiten iProva)
  • De vragenlijst wordt volledig geanonimiseerd opgeslagen (ook via het verzendadres van de mail is de ID van de invuller niet te achterhalen)
  • De respons moet zichtbaar zijn in dynamische grafieken (managementinformatie iProva), waarbij de totaalscore ziekenhuisbreed voor iedereen zichtbaar is waarbij duidelijk is hoeveel keer het juiste antwoord en hoe vaak een foutief antwoord in aangevinkt (het maakt hierbij niet uit welk foutief antwoord is aangevinkt alleen goed of fout moet in de dynamische weergave getoond worden).
  • In de mail dient een link aanwezig te zijn naar deze dynamisch score
  • De afdeling waarvoor de vragenlijst wordt ingevuld moet door de invuller aangegeven worden (verplicht veld), zodat hier achteraf gericht extra informatie / instructie kan plaatsvinden
  • Er dienen 7 verschillende vragenlijsten uitgezet te worden op verschillende momenten
  • De linken naar de vragenlijsten dienen uniek te zijn zodat de vragenlijsten tegelijkertijd open kunnen staan

 

Na heel wat puzzelen met de modules Vragenlijsten/Check (waarbij de vereiste terugkoppeling via mail niet mogelijk is) en Meldingen/Flow (waarbij wel alles mogelijk is maar de weergave van de resultaten een uitdaging is) hebben we toch gekozen dit in de Meldingen/Flow module te bouwen.
Op deze manier kunnen we aan alle hierboven genoemde eisen voldoen.

 

Omdat we bij de managementinformatie (zie afbeelding onderaan) alleen willen tonen of een vraag goed of fout beantwoord is, hebben we aan elke vragenlijst 1 veld toegevoegd waarin de gegeven antwoorden op alle vragen van 1 lijst worden omgezet naar geen goed / fout score. Door de veldwaarde te laten vullen door acties die automatisch uitgevoerd worden bij een statusovergang, merkt een gebruiker hier niets van en kost geen extra handwerk voor de coördinator.

Dit heeft echter tot gevolg dat ik voor elke mogelijke combinatie van antwoorden een actie in moet stellen voor de veldwaardes van het veld waarin per vragenlijst de score wordt geregistreerd.

Probleem hierbij is het aantal automatische acties dat ingericht moet worden aan de achterkant. Want waar het bij 4 vragen om 16 acties bij de statusovergangen gaat moet ik bij 7 vragen al gauw zo’n 128 acties inbouwen. De kans op fouten is hierdoor best groot en ook is het natuurlijk niet overzichtelijk bij de acties bij een statusovergang als daar meer als 200 acties zijn ingebouwd.

Op dit moment hebben we de afspraak gemaakt het aantal vragen te beperken tot 5.

Hierdoor blijft het aantal automatische acties bij statusovergang nog enigszins overzichtelijk (32 per vragenlijst); maar met in totaal 7 vragenlijsten zijn dit toch al weer 224 acties op dezelfde statusovergang in 1 meldingstype (daarnaast zijn er nog andere acties zoals het automatisch versturen van de mail naar de invuller en het anonimiseren van de melding, maar deze bevinden zich op een andere statusovergang).

 

Om dit probleem in de toekomst te voorkomen zou ik graag het volgende zien:

  • OF terugkoppeling via email naar de gebruiker bij toepassing van de Vragenlijst/Check module waarbij in de mail de respons en de juiste antwoorden en eventuele aanvullende tekst / hyperlinks kan worden toegevoegd.
  • OF een nieuwe veldsoort bij de Meldingen/Flow module (bijvoorbeeld Poll) waarbij je bij de vraag kunt aangegeven wat het juiste (gewenste) antwoord is en waarbij in de weergave bij de managementinformatie automatisch getoond kan worden of een vraag juist of onjuist beantwoord is (zie afbeelding), waardoor alle automatische acties bij de statusovergang m.b.t. het aanpassen van de veldwaarden kunnen vervallen.

 

Graag hoor ik wat hierin mogelijk is / kan zijn of wat ik wellicht anders / eenvoudiger had kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

 

Annemari Eichholtz


6 reacties

Reputatie 5
Badge +8

@annemari.eichholtz, je hebt het mooi verwoord hierboven. Dit soort vragen krijgen wij ook uit de organisatie, en ik heb het idee dat dit steeds meer toeneemt. Iedereen wil meer met vragenlijsten doen maar de voorwaarden worden ingewikkelder. Ik ben heel benieuwd of hierin doorontwikkelingen op het programma staan en of wat de opties hierin zijn. Een veld ‘poll’ is ook een goede optie, zou misschien ook al wat oplossen. 

Reputatie 5
Badge +8

 

  • OF een nieuwe veldsoort bij de Meldingen/Flow module (bijvoorbeeld Poll) waarbij je bij de vraag kunt aangegeven wat het juiste (gewenste) antwoord is en waarbij in de weergave bij de managementinformatie automatisch getoond kan worden of een vraag juist of onjuist beantwoord is (zie afbeelding), waardoor alle automatische acties bij de statusovergang m.b.t. het aanpassen van de veldwaarden kunnen vervallen.

Dit zou een mooie toevoeging zijn aan de module Vragelijsten.

Hier in de organisatie komen ook steeds meer vragen om andere soorten vragenlijsten te maken.

Reputatie 4
Badge +6

Hallo Annemari,

Zoals gewoonlijk zoek je weer de grenzen op van wat mogelijk is….heel goed!

Ik zie hier interessante mogelijke nieuwe functionaliteit in de vorm van een Poll. Op korte termijn niet direct een oplossing, maar we gaan dit zeker bekijken als mogelijkheid. Ook gezien de reacties van Berber en Jeske.

Reputatie 2
Badge +5

Aan: @Bart Bolwijn@Jeske van Gassel@annemari.eichholtz@Berber Werkman 

Goedendag,

Dit artikel is weliswaar van 2 jaar geleden, maar toch hierbij een reactie. Ik kwam bij dit artikel terecht door te zoeken op ‘poll’.

Een korte poll zou erg handig zijn voor het peilen van het gebruik van Zenya. Zo zijn wij overgegaan naar Saas in nov 2023 en ik zou nu een korte poll met bijvoorbeeld 3 vragen willen plaatsen.

Het zou ook kunnen in een vragenlijst, maar het gaat hier om een paar vragen en om een indicatie te krijgen van de indruk of behoefte van de gebruikers.

Sinds versie 7.1 hebben we ook de beschikking over het kunnen toevoegen van Panelen op de portalen. In deze panelen kun je links plaatsen en logo's. 

Is het een idee om een sjabloon voor het paneel toe te voegen waar mee je poll vragen kunt stellen? Dus maximaal 3-5 vragen en eventueel open veld voor opmerkingen.

Graag zie ik een reactie!

M.vr.gr.

Klaas Pompstra

 

Reputatie 5

Hallo @kpompstra,

In de mix van mogelijkheden is er wel iets veranderd sinds bijna 3 jaar geleden. Het woord “poll” triggert mij namelijk direct om ook Boost als alternatief te benoemen. Het is overduidelijk dat Boost niet aan alle eisen voldoet zoals ze initieel door @annemari.eichholtz benoemd zijn maar wellicht kan het in dit topic toch een bijdrage leveren. 

Als anonimiteit geen eis is en de poll ook juist als doel heeft om een publieke mening uit te vragen (en met elkaar te delen) kan Boost interessant zijn. Deelnemers van een campagne zien wat er gemiddeld geantwoord wordt op een poll en kunnen met tekst reageren. Ook zien ze elkaars reacties. Het hangt sterk af van met welk doel je een poll beschikbaar wil maken. Als het gaat om mensen actief meenemen in een verandering en ze betrekken bij dat proces kan Boost helpen. Voor het enkel anoniem uitvragen van één gegeven is Boost geen optie.  

Reputatie 2
Badge +5

Hoi @Thomas de Groot ,

Dank! BOOST gebruiken we nog niet, al had ik wel even naar de mogelijkheden gekeken in een aantal trainingen en artikelen. BOOST hadden we kunnen gebruiken bij de migratie van Zenya van on premise naar Saas en dan ‘polls’ via BOOST uitvoeren.

Voor nu kijk ik toch even naar een ander alternatief binnen de organisatie. Vragenlijsten kan ik ook gebruiken natuurlijk.

Maar dank voor het onder de aandacht brengen van BOOST! We hebben vaker programma's lopen binnen de organisatie en het is wel een manier om medewerkers te betrekken.

PS: ik blijf wel bij mijn voorstel om een sjabloon ‘poll’ voor de panelen te gebruiken 😉

Met vriendelijke groet,

Klaas Pompstra

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring