Weergave van afbeeldingen en hotspots in interactieve documenten

  • 21 January 2021
  • 9 reacties
  • 161 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7

Afbeeldingen Interactieve documenten:

Het toevoegen van afbeeldingen in interactieve documenten is mogelijk. (met / zonder hotspot)

Bevindingen: 

Afbeeldingen:

  • afbeeldingen kunnen niet naast elkaar geplaatst worden
  • afbeeldingsgrootte kan niet aangepast worden bij het toevoegen van afbeelding
  • afbeeldingen kunnen niet in kollommen gezet worden 

Hotspots:

  • Het is niet mogelijk om de grootte van een hotspot aan te passen (nu erg klein)
  • Het is niet mogelijk om hotspots te nummeren
  • Het is niet mogelijk om de kleur van een hotspot aan te passen

Workaround afbeeldingen:

  • Bepaal de grootte van de afbeelding voordat je het plaatst in je interactieve document 
  • Maak van te voren één afbeelding van meerdere afbeeldingen bij /naast / onder elkaar voordat je ze plaatst in interactieve documenten. 

9 reacties

Reputatie 5

Hallo @Alex van Baar,

Bedankt voor je uitgebreide review. Wat betreft het plaatsen van opmerkingen. Daarover bestaat ook onderstaand topic al. Ik ben het met je eens dat het beter kan en dat het toevoegen van koppen1 geen werkbare oplossing is.

 

Wat betreft de grootte van de hotspots. Deze wel heel bewust gekozen. We hebben daarvoor gekeken naar de minimale grootte om er prettig met een muis of met een vinger op te kunnen klikken. Het daadwerkelijke gebied waar je op kunt klikken is zelfs nog iets groter dan het getoonde gebied. Tegelijkertijd neemt de hotspot ook een deel van de afbeelding weg, daarom zijn ze ook niet groter gemaakt dan prettig zou zijn. Ik ben wel benieuwd waarom je ze nu erg klein vind.

Reputatie 4
Badge +7

Hallo Thomas,

Er kunnen vele redenen zijn om een hotspot aan te passen in grootte, kleur en vorm.  Dit is helemaal afhankelijk wat voor een afbeelding er gebruikt wordt in een interactief document.
Om de toepasbaarheid van de hotspot te vergroten is onze wens om meer functies toe te voegen aan de hotspots. De auteur kan dan per afbeelding zelf bepalen welke vormgeving, toevoegen van nummers, kleur en grootte nodig is. 

  • Grote afbeeldingen vragen grotere hotspots. (optioneel) 
  • Nummers of letters kunnen in een afbeelding een volgorde aangeven
    (bijvoorbeeld bij handleidingen of instructies)
  • Kleur dient te worden aangepast op afbeeldingen waar de hotspots wegvallen tgv de kleur van de afbeelding
  • Stijl van een hotspot kunnen aanpassen maakt het mogelijk om met meerdere soorten hotspots te weken in 1 afbeelding en geeft de auteur de keuzevrijheid.

Hieronder zie je een voorbeeld van onze hotspots wensen. We hebben ons laten inspireren door de tool FastStone capture. 

Welke organisatie die met interactieve documenten werken en hotspots gebruiken in hun afbeeldingen hebben ook wensen m.b.t. de hotspots?

Reputatie 5

Hoi Alex,

Van je benoemde punten vind ik het met name interessant om letters/cijfers mogelijk te maken. Dat is ook feedback die we door de jaren heen wel eens vaker gehoord hebben. Je kunt dan naast de hotspots zelf te vullen ook nog in begeleidende tekst daar naar verwijzen en gebruikers stapsgewijs er door heen laten lopen.

Van de andere opmaakmogelijkheden ben ik niet zo'n fan. De eenvoud zorgt ook voor rust voor de lezer van het document. Door het gebruik van andere kleuren kun je weliswaar op sommige achtergronden op basis van kleur meer opvallen, maar de hotspots hebben naast een kleur een witte rand waardoor deze per definitie altijd voldoende contrast heeft, op wit en op oranje of blauw. Bovendien bewegen de hotspots met een pulserende animatie. Dat vind ik echt afdoende om ze voldoende op te laten vallen. Mocht je toch een voorbeeld hebben waarbij je vindt dat de hotspot te veel wegvalt tegen de achtergrond dan zie ik daar graag een voorbeeld van.

Tot slot geef je aan dat meerdere stijlen hotspots de auteur meer keuzevrijheid geeft. Dat is waar, maar waarom wil je dat? Is de lezer daar uiteindelijk ook bij gebaat? Ik bedoel het zeker niet vervelend, maar de vele instelbare mogelijkheden die je in het screenshot laat zien is precies waar ik bang voor ben. De vele mogelijkheden die we daarvoor zouden moeten ontwikkelen geven sommige auteurs meer mogelijkheden maar er zijn ook auteurs die keuzes moeten gaan maken daar waar ze dat nu niet hoeven. En ik betwijfel dus of het lezers van documenten vervolgens iets op levert.

Reputatie 5
Badge +8

@Alex van Baar ik ben het helemaal met je eens over de mogelijkheden voor hotspots. Wij lopen eigenlijk tegen dezelfde ‘onmogelijkheden’ als jullie. Heb je een afbeelding die toevallig veel van dezelfde kleur heeft als de kleur van de hotspots, dan zijn ze bijna niet zichtbaar. Dan is het zelf in kunnen stellen van een kleur bijna noodzakelijk om goed gebruik te kunnen maken van een hotspot. En ook nummering zou een goede aanvulling zijn, vooral bij bijvoorbeeld documenten van de voorbehouden en risicovolle handelingen: de volgorde kan dan van groot belang zijn in de uitleg. En alleen in de uitleg van de hotspot een nummer zette is niet voldoende. 

@Thomas de Groot ik ben het met je eens dat je niet teveel opties moet hebben in de keuze voor een hotspot, maar geen keuze is wat ons betreft niet handig. Onderscheid in hotspots kan heel handig zijn. Ook als je bijvoorbeeld in één afbeeldingen twee werkwijzen wilt belichten: dan kun je de ene werkwijze met bijv. oranje hotspots maken en de andere werkwijze met gele hotspots. Je houdt het voor de gebruiker rustig om maar één afbeelding te gebruiken, maar door onderscheid in kleuren hotspots ga je wel mee in de gebruiksvriendelijkheid voor de eindgebruiker. 

Omdat interactieve documenten niet door ‘jan-en-alleman’ kunnen worden gemaakt (aangezien dat veel te ingewikkeld is voor mensen die het er ‘even bij moeten doen’ en andere denkwijze dan normale documenten), zullen er maar een beperkt aantal mensen interactieve documenten bewerken en maken: de kans dat er misbruik gemaakt gaat worden van hotspots is dan ook zeer klein ons inziens. 

Wij hopen dat er wel meer doorontwikkeling zal zijn in o.a. de hotspots, want daarmee vergroot je de gebruiksvriendelijkheid van interactieve documenten. 

 

Badge

Ik ben me er van bewust dat deze post twee jaar oud is. 
Maar dat maakt mijn vraag misschien wel interessanter. Wat is de status van de wens om hotspots te kunnen aanpassen? 
Ik loop er erg tegen aan dat er geen cijfers in hotspots kunnen om een volgorde aan te geven. 
We gebruiken deze nu om een proces aan te geven en dat is nu lastig. 

Reputatie 2
Badge +2

@Ericaberghout op dit moment staan er geen concrete optimalisaties voor de hotspots binnen Interactieve Documenten op de planning.
Echter zijn deze wensen wel meegenomen in het onderzoek omtrent optimalisaties voor Interactieve Documenten welke begin dit jaar heeft plaatsgevonden.
Zoals je wellicht weet is er reeds een optimalisatie geweest ten aanzien van de inhoudopgave bij de Interactieve Documenten 🙂.
Doorontwikkeling van de Interactieve Documenten zetten wij voort, of deze specifieke vraag t.a.v. hotspots daar nu onderdeel van gaat zijn kan ik helaas nog niet zeggen.
Wel heb ik een idee op de community gevonden met betrekking tot hotspots Interactieve documenten: Hotspots | Infoland Community stem gerust mee op dit onderwerp 🙂.

Reputatie 4
Badge +7

We werken nu in Isala alweer 2 jaar met interactieve documenten en hebben ongeveer 10 verbeterpunten/ideeën ingebracht die we hebben opgedaan tijdens het werken met en het maken van interactieve documenten. Het lijkt erop dat het inbrengen van verbeter ideeën en stemmen op elkaars wensen niet echt helpt om een doorontwikkeling van een goed bedacht product te bevorderen. 

We hebben nu in Isala 60 interactieve documenten gepubliceerd (voorbehouden handelingen, ziekenhuisbrede thema documenten, informatieve documenten, beleidsdocumenten)

Zo'n ongeveer 100 interactieve documenten staan nu nog in concept. Vele van deze documenten wachten nog op een doorontwikkeling van dit documenttype zoals het uitbreiden van tabelfuncties (opmaak tekst, hyperlinks plaatsen in cellen, afbeeldingen plaatsen in cellen) hotspots met nummer (voor apparaat instructies die de volgorde van handelen bepalen), andere video formats (MS stream), printen (interactieve beleidsdocumenten die gebruikt worden om te vertalen/aanleveren voor accreditatie, aan inspectie/raad van toezicht)  

Hieronder zie je wat Isala heeft ingediend aan ideeën en welke ideeën er gerealiseerd zijn  door Infoland. 

Nog niet gerealiseerd

  • Weergave van afbeeldingen en hotspots in interactieve documenten
  • Interactieve documenten: Keuzeknoppen kleur
  • Interactieve documenten: Afbeeldingen
  • Interactieve documenten: Hotspots
  • Interactieve documenten: Sjablonen
  • Video's embedden in een interactief document (MS Stream/Vimeo/Ubicast etc.)
  • Interactieve documenten: Tabel eigenschappen uitbreiden.
  • Interactieve documenten: Bladwijzer
  • Interactieve documenten: printen (overzichtelijk) 

Wensen die nog niet zijn ingediend

  • Zoeken in een interactief document
  • Formaat (L-H-B) kunnen aanpassen van (You Tube) video in document
  • Verwijzen vanuit ander document met bladwijzer naar de juiste plek in het interactief document.

Gerealiseerd

  • Interactieve documenten: Index
  • Interactieve documenten uitklap symbool/tekentjes >

Bug

  • Bij opmerkingen toevoegen worden ook kop 2 tekst en andere informatie getoond  Bugnummer  66536 Bug staat op 15de plek.
Badge +1

We sluiten ons aan bij de wensen van @Alex van Baar , vanuit de organisatie ontvangen we signalen dat ze beheerders juist om die redenen het interactieve documenttype niet gebruiken.

Voor het Radboudumc zijn dit:

  • Zoeken in interactieve documenten
  • Tabel eigenschappen uitbreiden
  • Varianten op hotspots (kleur, vorm, nummering)
  • Beoordelen niet overzichtelijk
  • Opmerkingen niet zichtbaar bij bewerken

We zijn benieuwd naar de voortgang.

Reputatie 2
Badge +2

@Anja van der Cruijsen de ontwikkelingen m.b.t interactieve documenten zijn onlangs weer opgepakt en heeft al geresulteerd in de oplevering van optimalsatie bij tabel eigenschappen.

Ook opmerkingen zichtbaar is aangewerkt en zal met de 7.2 release (verwachting eind januari/begin februari) beschikbaar komen.
Hierna staat doorontwikkeling voor de hotspots op de planning, deze zullen dan hoogstwaarschijnlijk eind Q1 2024 worden opgeleverd.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring