Achter de schermen

Maak kennis met het innovatieteam van Infoland

• 21 januari 2020
  • 0 reacties
  • 402 Bekeken

Reputatie 7
  • Infoland Community Manager
  • 206 reacties

In het artikel ‘Innoveren: eten of gegeten worden’ leggen we uit waarom innoveren zo belangrijk is én waarom wij bij Infoland een innovatieteam hebben opgezet. Maar wat doet het innovatieteam precies en wie maken er allemaal deel van uit? @Koen Sterken  en @Dennis Langenhuijsen , twee van de zes gezichten achter het innovatieteam, vertellen er graag meer over. Laten we deze mannen eerst even aan je voorstellen: 

Buiten Dennis en Koen, maken ook @Guy Bruens@Frank Stege , @Inge Vanhomwegen en @Maurice van Abeelen deel uit van het innovatieteam. Dit maakt het een veelzijdig en gevarieerd team. Iedereen vervult namelijk in zijn/haar dagelijkse werkzaamheden een andere rol (en kijkt dus ook anders tegen bepaalde thema’s aan). Daarnaast verschilt ook de arbeidsduur binnen dit team aanzienlijk, namelijk van 22 jaar tot 1 jaar. Een mooie mix dus!

Waarom is het innovatieteam op poten gezet?

“Wij doen bij Infoland al heel lang hetzelfde, namelijk het leveren van een kwaliteitsmanagementsysteem”, aldus Koen. “En dit doen we ook goed”, vult Dennis aan. “Het is dus niet het doel van het innovatieteam om ons op de huidige producten van Infoland te richten. Met het doorvoeren van verbeteringen, houdt product development zich namelijk al bezig. Maar er is wel behoefte om ons portfolio uit te breiden naar eventuele andere modules en/of diensten. We willen namelijk duurzaam zijn richting de toekomst en focussen op één gebied is dan te gevaarlijk”.

Vandaar dat het innovatieteam in de zomer van 2019 is geïntroduceerd. Het team zit maandelijks samen om belangrijke onderwerpen en trends (die spelen in de markt) kritisch onder de loep te nemen. “Per onderwerp of trend kijken we of het mogelijk is om deze door te vertalen richting een nieuwe toepassing voor Infoland. Achten wij dit mogelijk, dan spelen we hem door naar een projectgroep. Zit er weinig of geen potentie in, dan trekken we de conclusie dat het niks voor ons is en gaan we verder met het volgende onderwerp”, aldus Dennis.

Maar hoe komen jullie tot de onderwerpen die jullie gaan behandelen?

“De input komt vanuit de hele organisatie, waaronder ook de jaarlijkse innovatiedag“, zegt Koen. “Maar omdat deze dag maar één keer in het jaar plaatsvindt, en we het hele jaar door bezig willen zijn met innovatie, is het onze taak om de innovatiemotor continu bij iedereen te laten draaien.” Dennis voegt hieraan toe: “wij proberen de Infolanders dus vaker in het jaar te prikkelen om over innovatie na te denken. Zo vraag ik soms aan de mensen uit mijn team (Sales) of ze interessante onderwerpen hebben opgepikt bij klanten, die wij dan weer kunnen onderzoeken met het innovatieteam. Daarnaast houden we natuurlijk ook de markt en de concurrentie goed in de gaten.”

In hoeverre spelen de klanten van Infoland een rol in dit innovatieproces?

“Onze klanten worden niet actief betrokken in de innovaties waar we onderzoek naar doen. De focus ligt in dit proces namelijk niet op onze huidige producten, iets waar onze klanten uiteraard veel vanaf weten en waar we hun feedback ook heel belangrijk bij vinden.” Dennis voegt hieraan toe: “ze zijn echter wel een belangrijke informatiebron voor ons. Als wij namelijk weten waar onze klanten over vijf jaar willen staan en welke onderwerpen daarbij van belang zijn, dan kunnen dat hele waardevolle inzichten voor ons zijn waar we eventueel op kunnen doorpakken.”

Hoe vinden jullie het om deel uit te maken van het team?

“Heel leuk”, zeggen de heren in koor. “Je kan op een andere (out-of-the-box) manier naar het bedrijf kijken en dat is gaaf. Daarnaast vind ik het ook een blijk van waardering dat ze me hiervoor vragen. Ik word hierdoor uitgedaagd en dat waardeer ik heel erg”, aldus Koen. Dennis geeft op zijn beurt aan: “in mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik heel functioneel en praktisch bezig bij de klant. Dat is vaak niet heel creatief en toch kan ik nu in dit team wel mijn creatieve geest de vrije loop laten. Deze afwisseling is fijn. Daarnaast is het natuurlijk ook heel tof dat ik na 5 maanden in dienst al het vertrouwen heb gewonnen om deel uit te mogen maken van dit team. Dat ze me hiervoor selecteren, is wel een compliment en bepaalde blijk van waardering.”

Heb jij n.a.v. bovenstaand interview nog vragen aan Koen en/of Dennis?  
Stel ze dan gerust hieronder. Zij zullen persoonlijk op jouw vraag reageren. 

Ps. We zijn ook heel nieuwsgierig hoe jouw organisatie met innovatie omgaat.
Mocht je dit met ons en andere community leden willen delen, laat dan onderstaand een reactie achter. 

0 reacties

Geen reactie

Reageer

Algemene voorwaarden | Privacyverklaring