Onderzoek

Hoe kan Infoland haar trainingsaanbod verbeteren?

  • 15 August 2019
  • 17 reacties
  • 1028 Bekeken
Hoe kan Infoland haar trainingsaanbod verbeteren?
Reputatie 7

Beste allemaal,

Op de community publiceren we maandelijks verschillende korte online trainingen. Ondanks dat we hier veel positieve feedback op hebben gekregen, ontvangen we ook signalen dat dit trainingsaanbod nog niet aan al jullie behoeftes voldoet.

Wij zijn daarom van plan ons trainingsaanbod verder uit te breiden en te optimaliseren. En hierbij hebben wij jullie input nodig!

Mede op basis van jullie feedback, zijn we tot het volgende idee gekomen.
We willen trainingen aanbieden op ''basis'' en ''expert'' niveau.
Daarnaast spelen we met het idee om verschillende trainingen te maken voor (eind)gebruikers en (functioneel) beheerders:

Voor (eind)gebruikers:

  • Zenya Basis: het opdoen van de benodigde basisinzichten en -vaardigheden m.b.t. het gebruik van Zenya.
  • Zenya Expert: het (op moduleniveau) opdoen van diepgaande kennis om alle mogelijkheden van de software te kunnen benutten.

Voor (functioneel) beheerders:

  • Zenya Basis: het opdoen van de benodigde kennis om de belangrijkste dagelijkse beheeractiviteiten uit te kunnen voeren.
  • Zenya Expert: het (op moduleniveau) opdoen van diepgaande kennis om alle mogelijkheden qua beheer te kunnen benutten.

Al deze trainingen worden gevolgd door een examen en, bij een goed resultaat, certificering door Infoland.

Voordat wij verder gaan met dit plan, willen we natuurlijk weten wat jullie hiervan vinden:

 

 

  • Wat vinden jullie van deze opzet?
  • Hebben jullie aanvullende of verbetersuggesties?
  • Voor welke van de trainingen hebben jullie belangstelling en wat verwachten jullie daarin terug te zien?
  • Welke vorm van trainen (e-learning, klassikaal met trainer, combinatie, anders) spreekt jullie het meeste aan?

Help jij ons trainingsaanbod te verbeteren? Deel dan jouw mening met ons door te reageren op dit topic. Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

 


17 reacties

Reputatie 7

Inmiddels hebben we goed nieuws: ons trainingsaanbod wordt verrijkt met fysieke trainingen.

Bedankt nogmaals voor jullie feedback! 

Reputatie 5
Badge +8

Voor onze eindgebruikers zijn korte filmpjes zeer welkom. Echter zit er per module wel een verschil in de rol van eindgebruiker:

  • eindgebruikers die inhoudelijk werken en
  • eindgebruikers die een (beperkte) beheertaak hebben.

Voor de experts zijn er ook verschillende soorten behoeftes:

  • Filmpjes over de inhoud en hoe zijn zaken ingericht
  • Filmpjes over (nieuwe) functionaliteiten

Ik zou in de korte one-minute-filmpjes graag deze differentiatie willen zien.

Toetsing en certificering is voor ons minder belangrijk. Men gaat de filmpjes het met name als naslagwerk gebruiken op het moment dat kennis is weggezakt

Reputatie 7

Hoi @jos,
 

Welkom en fijn dat je je weg gevonden hebt naar de community. 

Je kunt de online trainingen hier terugvinden. 

Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag. 

Ik ben een newbie, op dit forum en ik ben ook opzoek naar trainig voor functioneel beheerders.

Zijn er ondertussen al e-learnings ?

 

 

Reputatie 7
Nogmaals dank voor al jullie input. We gaan hier intern mee aan de slag. Zodra wij een update hebben, zullen we dat uiteraard op de community met jullie delen.
Ik sluit mij aan bij het commentaar van mijn collega @JopHelleman
Ik zou er nog aan toe willen voegen dat ik voor eindgebruikers korte (niet langer dan een minuut) e-learning/instructies een goede toevoeging zou vinden. Ik denk dan aan onderwerpen als 'zoeken', 'schrijven van document', 'beoordelen van document', maar ook de basisinstructie over iProcess en/of iTask.
We zouden m.i. onze gebruikers hiermee een dienst bewijzen, wanneer deze e-learnings/instructiefilmpjes via een link in het Leer Management Systeem van de groepen gebruikers gedeeld en benaderd kunnen worden.
Badge +1
Een basistraining per module dmv e-learning zou erg welkom zijn voor onze decentrale documentbeheerders.

Daarnaast bestond er vroeger per module de mogelijkheid om bij Infoland 1 of 2 dagdelen een training te doen. Deze zou ik graag weer terug zien als experttraining voor de functioneel beheerders. Als e-learning zou dit misschien wat te beperkt blijven.

Zou het ook mogelijk zijn dat er weer handleidingen komen?
Reputatie 2
Badge +1

Voor (eind) gebruikers is het voldoende om een e-learning te doen verwacht ik. Het zou dan met name om de basis gaan. De functioneel beheerder is de aangewezen persoon om de experts binnen het bedrijf zelf van kennis te voorzien.

Voor functioneel beheerders zou de basis ook prima via e-learning kunnen. Wanneer je als functioneel beheerder al even hebt gewerkt met iProva kan je dan een expert training aanvragen.
Deze zou dan wat mij betreft op module niveau moeten plaatsvinden, met andere geïnteresseerden in die module. Je zou dan een deel van de dag kunnen besteden aan algemene zaken. 'hoe werkt het'.
en dan een deel van de dag vragen uit de groep kunnen beantwoorden 'hoe werkt het voor jou'.
Mooie daarbij is dat er van elkaar geleerd kan worden en je in een groep zit met anderen die om datzelfde moment met dezelfde soort vragen zitten.

een certificaat is leuk, maar wat mij betreft niet noodzakelijk.

Reputatie 2
Badge +4
Prima plan!
Goede, op specifieke gebruikersgroepen gerichte e-learning kan enorm bijdragen aan een goed gebruik van de verschillende modules.
Een goede definitie van de groepen waarop de scholing zich richt is daarbij wel van belang.
Wij zien vooral een rol voor Infoland in het deel voor de (eind)gebruikers. Dat trainingsaanbod kan dan dienen als basis van de scholing, waarna alleen nog maar aandacht aan de specifieke eigen inrichting hoeft te worden gegeven, aangevuld met oefeningen.
Een toets helpt de eindgebruiker om inzicht te krijgen in het kennisniveau, maar certificering is wat ons betreft voor hen niet perse noodzakelijk.
Voor de functioneel beheerders is certificering wel logisch.
Reputatie 1
Badge +2
Voor gebruikers zijn de e-learning (kort en krachtig) over verschillende onderdelen van een module naar ons idee een prima ondersteuning voor ons werk als functioneel beheerders. Het lijkt mij heel moeilijk om een goede balans te vinden tussen de verschillende niveau's van functioneel beheerder. De behoefte bij mij is vooral goed zicht te krijgen op kleine wijzigingen die het gemak van het systeem bevorderen. Na een nieuwe update's komen we vaak later pas achter handigheden (zoekfunctie in lijst) die niet in de spec's staan.
Certificaten staan mooi voor je cv, maar of dit noodzakelijk is om te tonen dat je het systeem goed kent, geen idee!
Reputatie 7
Dank @JesseV , @Michel Pot en @PVogt voor jullie waardevolle input!
Badge +1
En ik mis de 1-daagse training van Infoland die niet meer gegeven wordt, maar die mijn voorgangster mij absoluut aanraadde.
Badge +1
De opzet klinkt goed. Ik zou echter nog een slagje dieper willen gaan, namelijk ook trainingen/elearnings van de modules van modules. En dat je zelf kunt kiezen welke onderdelen je van een elearning wel/niet volgt om specifieke kennis op te kunnen doen. Of weer eens te herhalen als e.e.a. is weggezakt. Daarbij is toetsing inderdaad niet zo heel belangrijk. Terug kunnen bladeren/kijken wel. Kortom, eens met bovenstaande reactie van Michel Pot.

Ik ben nu specifiek op zoek naar een training over een onderdeel (rapportages) van iTask (module), maar het aanbod op jullie site is daar niet op toegespitst en bij lange na niet voldoende. Dat kan nu alleen via een consultant. En dat is jammer. Daarnaast zoek ik ook de basiskennis van iTask (hoe zit het systeem in elkaar, hoe werkt 't). Dan kan ik ook de servicedesk volgen die nu met terminologie reageerde aan de telefoon, waar ik niets mee kon, want onbekend.

Elearning is prima, maar ondersteuning/vraagbaak als zaken niet duidelijk zijn, is nodig. Of een klassikale training nodig is, ligt aan de inhoud en opzet van de elearning. Hoeft van mij niet per se.
Reputatie 4
Badge +7
Een hele goede ontwikkeling. Ik ben vooral heel erg gecharmeerd van zeer korte instructies, waarbij je in minder dan een minuut een bepaalde functionaliteit uitgelegd krijgt. Het zou helemaal mooi zijn als je als eindgebruiker, beheerder of coördinator je eigen training zou kunnen samenstellen door een aantal micro-modules te selecteren (die al dan niet met elkaar verband houden) en die je eventueel in een eigen volgorde kunt zetten en deze vervolgens kunt afspelen / doorlopen.
Toetsing en certificering zie ik als een 'nice to have', waarbij toetsing voor mij nog iets relevanter is dan een certificaat.
Reputatie 5
Badge +8
Ik denk zeker dat een algemene e-learning nuttig kan zijn, voor zowel de minimale gebruiker als voor de coördinatoren waarvan we uiteindelijk verwachten dat ze alle functionaliteit van een module uiteindelijk zullen moeten gaan gebruiken.

Een (interactief) naslagwerk zou voor applicatie- of functioneelbeheerders wel zo prettig zijn, zodat alle functies en details op te zoeken zijn. Uit de UI van de beheer functionaliteit pakt men (ik ook) nog wel eens de verkeerde optie en soms is het na maanden weer even zoeken waar bepaalde functionaliteit ookalweer zat. Ik zie hier b.v. diverse beheerders voor iCheck / iDoc / iProcess behoorlijke persoonlijke handboeken met screenshots beheren.

Maar voor mij, als iemand die er dagelijks mee wel even bezig is, zijn sommige functies nog steeds even zoeken.

Een e-learning en certificering zijn leuk, maar inderdaad, als je er vervolgens een paar maanden niets mee doet, en zeker als dingen op de achtergrond aanpassen in updates, bied dit nog geen garantie.

Een volledige wiki met versiebeheer is dan wellicht prettiger?
Reputatie 7
Dank Annemari voor je uitgebreide toelichting. We zullen jouw input zeker meenemen.
Reputatie 4
Badge +6
Beste,

Het zou heel fijn zijn als de basistrainingen en module-specifieke trainingen voor applicatiebeheerders via jullie zouden kunnen laten uitvoeren. Dan kunnen wij zelf de organisatie-specifieke zaken met de betrokken medewerkers afstemmen, maar hoeven hen niet meer helemaal in te werken in de basisprincipes van het systeem of de verschillende modules.
Ik neem aan dat je bij de trainingen op moduleniveau kunt aangeven aan welke module(s) je op dat moment nodig hebt? Want niet iedere organisatie maakt van alle modules gebruik en de ervaring leert dat geleerde kennis die je niet gebruikt ook weer snel weg zakt.

Daarnaast vraag ik me af als we bijvoorbeeld een documentbeheerder willen laten trainen of het mogelijk is om dan de basistraining en de module-specifieke training in 1 x te geven omdat het basisgedeelte in dit geval beperkt blijft tot de zaken die voor een documentbeheerder noodzakelijk zijn en omdat het logistiek makkelijker te organiseren is wanneer iemand 1 x van de werkplek af is en dan in 1 x alle benodigde informatie ontvangt.

Ook zou het zo moeten zijn dat als we een nieuwe module in gebruik nemen we ons als applicatiebeheerder in kunnen schrijven voor de module-specifieke training die we op dat moment nodig hebben / achten.

Als jullie met al deze wensen rekening kunnen houden zou dat heel erg fijn zijn!🤗

Met vriendelijke groet,
Annemari Eichholtz

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring