Webinar

WEBINAR: Overgang naar SaaS - Opname en Q&A

  • 27 augustus 2020
  • 0 reacties
  • 534 Bekeken
WEBINAR: Overgang naar SaaS - Opname en Q&A
Reputatie 3
Badge +1

Steeds meer klanten maken de overstap naar de SaaS oplossing van iProva. Maar waarom zou je kiezen om over te stappen? En hoe organiseer je de migratie? In dit webinar vertelt @annemari.eichholtz waarom Zuyderland is overgestapt, hoe de migratie is verlopen en welke zaken jouw organisatie kunnen helpen als je besluit te migreren.

Onderaan dit topic vind je ook nog een overzicht van de belangrijkste vragen die gesteld en beantwoord zijn tijdens het webinar, ofwel door Annemari of door Infoland. Onderaan dit topic staat een lijst met extra informatie die nuttig kan zijn voor de overgang naar SaaS.

Heb je nog vragen? Stel ze dan gerust hieronder!

 

 

 

 

Algemene vragen m.b.t. de overgang naar SaaS

 

Q: Wat zijn aandachtspunten waar we bij de overgang naar SaaS op moeten letten?

A: Er is een stappenplan beschikbaar waarin Infoland de voorbereiding voor een overstap naar SaaS heeft omschreven. De meest voorkomende aandachtspunten komen hierin aan bod.

 

Q: Is er een manier om de oude iProva on-premise omgeving “dicht” te zetten tijdens de migratie?
A:
Er zijn verschillende mogelijkheden hiervoor, de gewenste oplossing is echter afhankelijk van de functionaliteiten die gebruikt worden door de organisatie. Waar je bijvoorbeeld aan kunt denken is het tijdelijk beperken van bepaalde mutatiemogelijkheden door het wegnemen van rechten. Infoland kan hier met advies in ondersteunen, dus het is belangrijk dat de organisatie een helder beeld heeft van de gewenste “te blokkeren” functionaliteiten.

 

Q: Is het mogelijk om een redirect (doorverwijzing) aan te maken zodat de “oude” hyperlinks met de on-premise URL automatisch naar de nieuwe iProva SaaS URL worden doorverwezen?
A:
Ja, dat kan. Stel je oude on-premise URL is: www.organisatie-kwaliteit.nl en de nieuwe URL na de SaaS overgang is: www.organisatie-kwaliteit.iprova.nl, dan kun je een redirect hiervoor inrichten. Dat kan of op het on-premise netwerk (bijvoorbeeld op de oude webserver) of via een online redirect (maatwerk) dienst. Infoland kan hierin adviseren. Deze redirect kan dan alle oude hyperlinks die starten met deze URL automatisch doorverwijzen naar de nieuwe SaaS URL.

 

Q: Zijn er na de overgang naar SaaS nog servers nodig op de on-premise omgeving om gebruik te kunnen maken van iProva SaaS?
A:
Nee dat hoeft niet, maar het kan wel zo zijn dat de organisatie iProva nog wel wil koppelen met een ander on-premise systeem. Hiervoor is dan meestal een zogenaamde proxy nodig die ook nog ergens on-premise dient te worden geïnstalleerd. Bijvoorbeeld voor een koppeling met een ECD/EPD, BI rapportage systeem, ODBC (externe bron) of voor gebruikersbeheer (bijv: user provisioning met een lokale AD). Infoland kan hier advies over geven tijdens de overgang naar SaaS.
 


 

Vragen voor Annemari Eichholtz (beleidsadvseur Zuyderland)

 

Q: Waarom was er voor het Zuyderland een toename aan applicatiebeheer bij de overgang naar SAAS?
A:
 We hadden maar één applicatiebeheerder binnen de organisatie voor zowel de Cure als de Care, voordat ze naar SaaS overgingen. Tijdens de overgang is het gebruik van de iProva modules binnen Zuyderland verder uitgebreid, waardoor er meer functioneel applicatiebeheer nodig was. De toename aan applicatiebeheer is dus vooral functioneel en komt door uitbreidingen van het gebruik van iProva in de organisatie; niet door de overgang naar SaaS.

 

Q: Hoe lang is de iProva van het Zuyderland buiten gebruik geweest tijdens de migratie?
A:
iProva kon alleen (deels) niet gebruikt worden tijdens de definitieve migratie. Vanaf het moment dat de migratie was gestart, was de oude omgeving nog wel beschikbaar om te lezen, alleen niet om te melden of muteren. De periode vanaf de start van de migratie tot het vrijgeven van de nieuwe SaaS omgeving heeft minder dan 24 uur geduurd.

 

Q: Wat is het voordeel geweest voor jullie organisatie om over te gaan?
A:
De belangrijkste reden voor ons om over te stappen op SaaS was de ondersteuning voor de thuiszorgmedewerkers en het ondersteunen van iProva binnen meerdere ziekenhuislocaties. Het is nu namelijk mogelijk voor iedereen om altijd en overal over de juiste informatie te beschikken.

 

 

Q: Zijn de medewerkers van Zuyderland eerst ingewerkt/opgeleid om gebruik te kunnen maken van de iProva-apps op mobiel?
A: Wij zijn op dit moment bezig met een test van de iProva Search app binnen onze laboratoria en de OK. De eerste indruk is dat het erg gebruiksvriendelijk is. Om de app in te richten hebben we inhoudsdeskundigen van de afdeling nodig (die bepalen welke documenten via de iProva Search app beschikbaar gesteld moeten worden in een bepaalde verzameling). Vervolgens wordt de app ingericht en wordt samen met de inhoudsdeskundige bekeken of dit naar wens is. In het geval van de laboratoria en de OK is de inhoudsdeskundige tevens kwaliteitsfunctionaris en is afgesproken dat hij/zij de app op de afdeling introduceert.

Voor de laboratoria wordt dit tijdens een afdelingsoverleg gedaan, wat aangeeft dat het gebruik erg laagdrempelig is. Voor de OK weten we dit nog niet omdat de inrichting nog niet gereed en getest is.

De vraag is dus of we voor de search app een scholing moeten organiseren of dat hiervoor een ASK-ME (digitale instructie) volstaat. Dit gaan we nu ervaren.


 

 

Aanvullende informatie m.b.t. de overgang naar SaaS


0 reacties

Geen reactie

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring