Training

Stuurmogelijkheden voor zoeken en zoekresultaten

  • 8 December 2020
  • 6 reacties
  • 1044 Bekeken

  • Moderator: Infoland Customer Support Engineer
  • 2411 reacties

Op het portaal zoeken gebruikers naar bijvoorbeeld documenten, rapporten, meldformulieren. Je kunt het zoeken en de gevonden resultaten beïnvloeden door ‘aanbevolen links’ te koppelen aan zoektermen en door zoeksuggesties te beheren.

In deze training leggen we de mogelijkheden uit.


6 reacties

Reputatie 5
Badge +6

@Claudia van den Bogaert :

Onder applicatiebeheer > Portaal: zoeken beheer;  kan je zoekvraag opzoeken en daaronder aanbevolen link toevoegen.

 

Je ziet dan tijdens het zoeken een titel(aanbevolen link) wat onderstreept is. Verder zou je ook nog filters kunnen toevoegen zoals “Titel”. 

 

 

 

 

 

Badge

Hoi Kan ik een zoekterm koppelen aan een zoekresultaat

Zo kun je gebruik maken van zoeksuggesties of een zoekterm koppelen aan een zoekresultaat dat je altijd wilt tonen.

 

Ik wil graag één document laten tonen als me zoekt op een bepaald document, wat zowel een documenttype Word heeft en iProces. Het document iProces zou als eerste naar boven moeten komen.

Hoi Arjo,

Er wordt een algoritme gebruikt dat het zoekwoord vergelijkt met woorden in de index die doorzocht wordt. Dit algoritme bepaalt hoe sterk de overeenkomst tussen de twee woorden is. Als er een overeenkomst is die volgens het algoritme sterk genoeg is en die ook veel resultaten op gaat leveren, dan wordt dit voorgesteld bij ‘Bedoelde je ...’. Je kunt dit niet zelf beïnvloeden. Het advies is dan toch een synoniem te maken wanneer er bij ‘Bedoelde je’ niet de gewenste term verschijnt.

Reputatie 5
Badge +6

Hallo Inge, 

Is er een mogelijkheid om te sturen op het gebruiken van de juiste spelling? 

Voorbeeld: het medicijn ‘Synacthen’ wordt door gebruikers regelmatig gezocht met de zoekterm ‘Synachten’. Ik zou graag willen afdwingen dat in deze gevallen de tekst “Bedoelde je: synacthen” verschijnt.

Het enige wat ik kan bedenken om het de gebruikers makkelijker te maken, is de term met verkeerde spelling synoniem maken van de juiste. Maar dit is natuurlijk geen gewenste oplossing.

Heb je tips of een oplossing? 

Hoi @jeanette,

De zoekresultaten worden gepresenteerd op volgorde van relevantie:

Het is niet mogelijk om bepaalde typen inhoud onderaan te tonen. Dat zou ook raar zijn als je bijvoorbeeld zoekt op de exacte naam van een kaart en dan eerst allerlei documenten zou zien en daaronder pas de kaart.

Badge +1

Is het ook mogelijk dat bepaalde soort documenten bv. kaartenbak documenten onderaan de lijst komen bij een zoekopdracht  en niet alles via aanbevolen links te koppelen?

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring