Training

Verzamelingen: bepaal welke inhoud je wilt tonen op het portaal

  • 1 August 2018
  • 13 reacties
  • 4185 Bekeken

Reputatie 2
Badge

De inhoud die op een portaal wordt getoond, wordt bepaald door de verzamelingen die je in dat portaal gebruikt.

In deze training vertellen we meer over verzamelingen en geven we tips over het inrichten ervan.


13 reacties

Hoi Lisette, in het laatste deel "Tips" benoem je "het instellen van filters voor de zoekresultaten op het portaal". Ik heb de genoemde training bekeken, maar zie daarin geen tips hoe ik bij het inrichten van een portaal het tabblad zoekinstellingen onderaan het best kan invullen. Je kunt daar een keuze maken bij algemene filters en bij document filters. Kun jij hier misschien ook goede voorbeelden van geven?

Ik krijg op een portaal de knop "Filteren" namelijk pas in beeld nadat ik de knop "Raadplegen" gebruik. Kun je op een portaal de knop “Filteren” ook in beeld krijgen meteen nadat een zoekactie is uitgevoerd rechtstreeks vanuit het zoekveld?
Hallo @J.vanderwinkel ,



Voor wat betreft het tweede deel van je vraag: als je direct een zoekactie start vanaf de startpagina van het portaal, verschijnen de filteropties direct al naast de lijst met zoekresultaten. Je hoeft daar dus geen 'filterknop' voor te gebruiken.

Hoi,

 

Ik ben een nieuwe gebruiker van iprova, toch al beheerder en nu wou ik verschillende portalen installeren.  Nu kan ik wel sleutelen aan de portalen zelf maar ik vind nergens de knop om verzamelingen aan te passen of nieuwe verzamelingen te maken.  Mis ik een bepaalde rol om dit te mogen doen. of kan de versie van iprova waarin ik werk dit nu eenmaal niet?

 

Hoi @BasV, welkom op de Infoland Community!

De verzamelingen kun je toevoegen of aanpassen via Applicatiebeheer > Portalen > Portalen. Heb je die optie in applicatiebeheer?

 

Reputatie 3
Badge +6

Ik lees hierboven “Om het beheer van de verzamelingen zo overzichtelijk mogelijk te houden is het handig wanneer de verzamelingen automatisch meebewegen met veranderingen in het documentbeheer”.

Het zou daarbij handig zijn als er een mogelijkheid is om de verzamelingen automatisch de indeling van de mappenstructuur te laten volgen. Is er een mogelijkheid (of komt deze in een volgende versie?) om bij raadplegen automatisch de mappenstructuur van de documenten te volgen?

Reputatie 6

Beste @mvalken4,

In sommige gevallen (bij kleinere organisaties met kleine mappenstructuren en een lage hoeveelheid documenten) is het op zich prima voor te stellen dat je je verzamelingen gelijk houdt met de mappenstructuur. Echter zijn er een aantal significante zaken die - naar onze visie - snel leiden tot een verschil tussen verzamelingen en een mappenboom:

  1. Met verzamelingen kun je één document op meerdere plekken terug laten komen; je hebt een bepaald protocol (bijv inbrengen van een maagsonde), dat op een tal van afdelingen relevant is. Door dit document in verschillende verzamelingen op te nemen, kunnen eindgebruikers het document - via raadplegen - makkelijker vinden.
  2. Het is mogelijk om meer dan alleen documenten op te nemen in je verzameling. Wil je bijvoorbeeld dat alle gebruikers makkelijk en snel een VIM-melding kunnen doen, kun je dit meldformulier opnemen in een verzameling. Dit kun je ook doen voor vragenlijsten, belangrijke webpagina's e.d.
  3. Bij grote hoeveelheden aan mappen is het goed voorstelbaar dat de eindgebruiker de weg kwijt raakt, terwijl je met een paar goede verzamelingen zorgt dat de gebruiker de weg niet kwijt raakt.
  4. Er zijn verschillende redenen om een mappenboom op een bepaalde manier op te bouwen. Eén van de redenen is ongetwijfeld een logische structuur, maar het kan ook zijn dat je bijv. submappen gaat introduceren om bepaalde zaken met rechten anders te beleggen. Dit is niet ten gunste van de eindgebruiker, maar ten gunste van beheerder. De vraag is of die navigatie voor de eindgebruiker dus altijd logisch zal zijn.
  5. Daarnaast is het zo dat we onze software hebben gemaakt met bovenstaand idee in gedachte; het is misschien niet de beste reden, maar wanneer je honderden zo niet duizenden verzamelingen gaat hebben, zal dit qua performance ook impact hebben. 

Ik zeg niet dat het een bad practice is om je mappenboom gelijk te houden met je verzamelingen, maar persoonlijk denk ik dat dit alleen houdbaar is bij een kleine hoeveelheid mappen & documenten. Wanneer je daar niet aan voldoet, dan zou ik ernstig overwegen om met bovenstaande redenen rekening te houden bij het inrichten van je verzamelingen, en dus niet te kiezen voor het gelijk houden.

Reputatie 3
Badge +6

Beste Koen,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Toch heb je mijn vraag, namelijk of het mogelijk is om de verzameling automatisch de mappenstructuur te laten volgen, nog niet beantwoord.

Er zitten zeker voordelen aan de wijze waarop iProva met gebruik van ‘verzamelingen’ in te richten is. Het bouwen en onderhouden van die verzamelingen is echter best veel werk. Om dit enigszins werkbaar te houden hebben we dit bij ons centraal functioneel beheer gelegd. Documenten worden echter op decentraal niveau beheerd. Het risico daarvan is dat men voor het overzicht, als decentrale beheerder een andere map indeling maakt of een map toevoegt. Als die map dan niet in je verzamelingen zit, worden documenten in die mappen helemaal niet gevonden onder raadplegen (tenzij je de verzameling aangemaakt hebt ‘inclusief submappen', maar dat is ook niet altijd wenselijk).

Kortom, ik zou een startportaal willen kunnen maken met onder raadplegen een automatisch bijgehouden  indeling o.b.v. de mappenstructuur. Is dat mogelijk?

 

 

Reputatie 6

Excuses @mvalken4,

Het antwoord is: dit is niet mogelijk. Ik heb in mijn vorige post de redenen opgesomt waarom we denken dat we dit niet zouden moeten maken, maar was inderdaad concreet antwoord vergeten te geven op je vraag.

Badge +1

Goedemorgen,

Ik ben niet de meest ervaren applicatiebeheerder van iProva en ben nu ook een beetje aan het zoeken hoe we in het ziekenhuis dingen misschien wat anders kunnen inrichten waardoor gebruikers het zoeken als wat gemakkelijker ervaren. 

Nu kwam ik bij het deel van de verzamelingen, wat naar mijn idee best veel werk is om goed in te richten en te onderhouden. Is het niet mogelijk om bij de instellingen vanuit het portaal te kiezen welke documenten je er in wilt tonen door goed gebruik te maken van velden/filter/tags of iets dergelijks? 

Voorbeeld: Portaal van de radiologie, daar toon je alle documenten in de map radiologie en alle documenten waarbij het veld afdeling "radiologie” staat aangevinkt etc.

Hoi @liandabakker,

Dat kun je dan met verzamelingen zo inrichten. Je maakt dan bijvoorbeeld een verzameling waarin je documenten op basis van een map kiest en ook documenten op basis van een filter (op veld ‘afdeling') en eventueel nog andere filters.

Die verzameling koppel je dan aan het portaal.

Reputatie 2
Badge +4

Hallo @mvalken4 , 

dit topic dateert weliswaar al van een jaar geleden, maar neem deze nu pas door. Ik wil alsnog even reageren op jullie ‘spanning’ tussen centraal en decentraal beheer. Wat bij ons ook zeker het geval is. De inrichting van onze mappen volgt de organisatiestructuur en afwijkingen obv rechten. Onze portalen zijn echter gedetailleerder ingericht dan deze mappenstructuur (op basis van metavelden, trefwoorden ...) . Meeste inrichting van de portalen gebeurt centraal, hoewel er ondertussen al een aantal documentbeheerders zijn dit dit zelf opnemen. Maar om te vermijden dat bij nieuwe documenten de filters niet steeds optimaal ingezet worden en hierdoor documenten niet in het desbetreffende portaal raadpleegbaar zijn, hebben de documentbeheerders allen een excel ontvangen met de inrichting van hun portaal (portalen). Op die manier kunnen ze steeds checken of er bij publicatie van een nieuw document de juiste vereiste metavelden, trefwoorden in titel ea. aanwezig zijn. Dit werkt prima. 

Reputatie 2
Badge +3

@Inge Kuijpers of @Koen Sterken ,

De verzamelingen hebben bij ons tot nu toe weinig aandacht gehad. Dat wil ik veranderen. Wat ik niet terug kan vinden, maar ook niet begrijp, is dat er onder mijn verzameling ook nog gesorteerd wordt op velden. Dat zal ergens ingericht zijn, maar ik kan niet terugvinden waar dan.

 

Ik heb al geprobeerd om doorzoekbaar in portalen om te zetten naar nee, maar dat heeft niet het gewenste effect. Bovendien wil ik dat het wel doorzoekbaar blijft in portalen, maar niet zichtbaar blijft staan onder de verzamelingen. Kan dat?

 

 

 

 

Hoi Sophie,

Zo te zien zijn dit filters die zijn ingesteld op het portaal. Hier lees je daar meer over:

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring