Q&A

Hoe kun je de 'Invullen'-pagina indelen in verschillende rubrieken?

• 15 april 2021
  • 6 reacties
  • 57 Bekeken

Op de ‘Invullen’ pagina vind je:

• meldformulieren
  • vragenlijsten
  • documenten die een ‘invulbaar formulier’ zijn

Om het overzicht op deze pagina te bewaren, kun je gebruik maken van ‘Rubrieken'. Bij een meldformulier en een vragenlijst kun je vervolgens aangeven in welke rubriek je deze wilt tonen.

Invulbare formulieren kun je niet koppelen aan een rubriek, deze staan bij ‘Geen categorie’.

De rubrieken kun je aanmaken via Applicatiebeheer > Systeeminstellingen > Algemeen:

6 reacties

Reputatie 6
Badge +8

graag willen wij op bovenstaande reageren. Want binnen Zenya is de inhoud achter de button ‘invullen’ er niet duidelijker op geworden. Voorheen had je duidelijke rubrieken waar de buttons van de verschillende formulieren onder hingen (zie ook afbeelding iProva 1). Ondanks dat wij gebruik maken van veel meldformulieren, bleef er een goed overzicht voor de eindgebruiker. 

Echter binnen Zenya zijn de rubrieken niet duidelijk weergegeven. Door hun lichtgrijze kleur lees je er zo overheen. Ook is de witruimte tussen de rubrieken niet voldoende, waardoor je niet snel ziet waar een nieuwe rubriek begint. En door de grote hoeveelheid meldformulieren moet je heel erg scrollen om ze bij langs te kunnen gaan. Je ziet in één beeld veel minder formulieren dan voorheen.

Daarnaast staan de meldformulieren niet meer op alfabetische volgorde per rubriek en vult één meldformulier één regel. Hierdoor moeten mensen heel veel scrollen en weten ze niet hoe ze moeten lezen als er geen logische volgorde meer is. 

De nieuwe functie van het zoeken naar een meldformulier, is niet voldoende om het gebruik van meldformulieren snel en goed te laten plaatsvinden. Medewerkers weten niet altijd hoe een meldformulier heet, maar weten nu exact door de afbeelding welk meldformulier ze moeten invullen. Dat is nu veel minder duidelijk en scrollen is heel omslachtig. 

Daarnaast nog het volgende: binnen de zoekmachine van de meldformulieren (dus bij button invullen) heb ik gezocht op ‘peer', omdat ik het formulier voor ‘peer support’ zocht. Gelukkig komt het betreffende formulier er direct te staan, maar er wordt ook nog door het systeem gevraagd ‘bedoelde je: pees'. Dit is heel verwarrend voor gebruikers. 

Al met al: onze conclusie is dat het aanbieden van meldformulier en de vindbaarheid/ gebruiksvriendelijkheid van de meldformulieren in Zenya er niet beter op geworden is, helaas.

Reputatie 6
Badge +8

Daarnaast toch nog een laatste opmerking over de meldformulieren en hoe ze zichtbaar zijn binnen de knop ‘invullen’: de icoon die je kiest binnen het meldingstype, is een andere

dan die je ziet onder de knop invullen. Zo heb ik bij een formulier gekozen voor de twee handjes, groen en blauw. Echter binnen de knop invullen zijn dit opeens twee paarse handjes geworden. 

Dit geldt voor alle icoontjes: die zijn aan de ‘achterkant’ bij meldingstypen heel anders dan hoe de voorkant ze bij invullen laat zien. 

Gekozen bij het meldformulier: 

zichtbaar binnen Invullen: 

Badge

Ondanks dat ik een rubriek heb aangemaakt voor onze meldformulieren en ook de meldformulieren in deze rubriek geplaatst heb, zie ik alleen de rubriek “geen categorie” (met daarin de invulbare formulieren) verschijnen achter de pagina ‘INVULLEN’.

De aangemaakte rubriek met de meldformulieren is niet zichtbaar. Wat is de oplossing?

Reputatie 3
Badge +5

@Monique Donkers 

je dient per meldformulier aan te geven in welke categorie / rubriek je het meldformulier wilt plaatsen,

• Ga hiervoor naar : applicatiebeheer → Meldingen: meldingstypes → betreffende meldingstype → Tabblad formulieren. 
  • Klik dan het meldformulier aan en wijzig de eigenschappen hiervan.
  • Nu kun je een rubriek kiezen en deze koppelen aan het meldformulier

Doe dit per formulier

Badge

Beste Marcel,

Deze werkwijze is me bekend en heb ik ook uitgevoerd. Echter het probleem is dat de verschillende categorien niet zichtbaar zijn, alleen de categorie 'geen categorie’.

Ik heb een categorie met de naam ‘meldingen’ aangemaakt en hier de meldformulieren ingezet. Echter deze zijn daarna niet meer zichtbaar en kunnen niet geselecteerd worden door de gebruikers.

Wanneer de formulieren niet in een rubriek geplaatst worden (oftewel het blanko veld) dan zijn ze wel zichtbaar echter vallen ze niet op tussen de lange lijst registratieformulieren / invullijsten die we gebruiken vanuit module ‘doc'. Dit is niet gewenst. In de iProva versie was dit meteen veel duidelijker en gescheiden van elkaar (meldformulieren en registratielijsten).

Reputatie 2
Badge +2

graag willen wij op bovenstaande reageren. Want binnen Zenya is de inhoud achter de button ‘invullen’ er niet duidelijker op geworden. Voorheen had je duidelijke rubrieken waar de buttons van de verschillende formulieren onder hingen (zie ook afbeelding iProva 1). Ondanks dat wij gebruik maken van veel meldformulieren, bleef er een goed overzicht voor de eindgebruiker. 

Echter binnen Zenya zijn de rubrieken niet duidelijk weergegeven. Door hun lichtgrijze kleur lees je er zo overheen. Ook is de witruimte tussen de rubrieken niet voldoende, waardoor je niet snel ziet waar een nieuwe rubriek begint. En door de grote hoeveelheid meldformulieren moet je heel erg scrollen om ze bij langs te kunnen gaan. Je ziet in één beeld veel minder formulieren dan voorheen.

Daarnaast staan de meldformulieren niet meer op alfabetische volgorde per rubriek en vult één meldformulier één regel. Hierdoor moeten mensen heel veel scrollen en weten ze niet hoe ze moeten lezen als er geen logische volgorde meer is. 

De nieuwe functie van het zoeken naar een meldformulier, is niet voldoende om het gebruik van meldformulieren snel en goed te laten plaatsvinden. Medewerkers weten niet altijd hoe een meldformulier heet, maar weten nu exact door de afbeelding welk meldformulier ze moeten invullen. Dat is nu veel minder duidelijk en scrollen is heel omslachtig. 

Daarnaast nog het volgende: binnen de zoekmachine van de meldformulieren (dus bij button invullen) heb ik gezocht op ‘peer', omdat ik het formulier voor ‘peer support’ zocht. Gelukkig komt het betreffende formulier er direct te staan, maar er wordt ook nog door het systeem gevraagd ‘bedoelde je: pees'. Dit is heel verwarrend voor gebruikers. 

Al met al: onze conclusie is dat het aanbieden van meldformulier en de vindbaarheid/ gebruiksvriendelijkheid van de meldformulieren in Zenya er niet beter op geworden is, helaas.

Ook wij in het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie vinden de wijze waarop ‘invullen’  weergegeven wordt er niet duidelijker op geworden in Zenya. Voorheen werden de categoriën links weergegeven en alle invulbare formulieren rechts. In Zenya is dat nu één lange lijst met zoals Berber al aangeeft vage grijze kopjes: de weergave met icoontjes was veel duidelijker. Wat bij de huidige lijstweergave ook storend is, is dat invulbare formulieren weergegeven worden als ‘zonder categorie'. Je kunt invulbare formulieren echter niet categoriseren.

Het zou wenselijk zijn dat i.i.g. duidelijk is dat het om invulbare formulieren gaat zoals dit bij het document zelf ook is aangegeven. Als hiervoor nodig is dat we hiervoor zelf een categorie aanmaken en ze daaronder plaatsen, dan is dat ook goed, maar dan moet dit wel mogelijk zijn.

Reageer

Algemene voorwaarden | Privacyverklaring