Interview

Met de ontwikkelingen van iQualify gaan we het leerproces écht compleet maken

  • 17 September 2018
  • 0 reacties
  • 542 Bekeken

Reputatie 7

Aldus @Thomas de Groot ,product owner bij Infoland van iQualify. Een product van Infoland dat soms minder prominent lijkt te zijn, terwijl er per maand 2 miljoen toetsvragen beantwoord worden door gebruikers uit verschillende branches. Dit jaar is zelfs de 50.000.000-ste vraag beantwoord!

De hoogste tijd om Thomas eens wat vragen te stellen. Hoe ziet zijn dag er als product owner uit? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen en waar is hij trots op?

 

 

f80a5dc6-e726-4bc7-9dfb-5a5a603d8ea8.jpg

 

 

 

 

 

Een typische werkdag

Thomas: ‘’Ik start altijd vroeg op de dag met het beantwoorden van mails en het bekijken van topics op de community. Vervolgens hebben we om 10 uur een stand-up meeting met het team. Wij werken namelijk agile in sprints van twee weken. Tijdens de stand-up staan we bij ons sprintbord om de acties van de vorige dag en de huidige dag te bespreken. Op deze manier monitoren we de voortgang van onze sprints. De rest van de dag ben ik bezig met het ondersteunen van mijn team en het voorbereiden van nieuwe user stories, die we in aankomende sprints gaan oppakken. In andere woorden: ik stem samen met alle in- en externe stakeholders af wat we willen gaan doorontwikkelen’’
 

iQualify in de praktijk

Thomas: ‘’iQualify veelzijdig in te zetten. Of je nu het kennisniveau van je medewerkers of studenten wilt toetsen of hen juist kennis wilt bijbrengen: iQualify biedt hierbij uitkomst.’’

iQualify is een platform, waarbinnen je gemakkelijk zelf content kunt plaatsen, maken en zelfs delen. Zo zijn er organisaties die zelf content maken terwijl een aantal hogescholen juist middels co-creatie content maken en delen met elkaar. Tevens werkt Infoland intensief samen met partners zoals Noordhoff uitgevers en Prove2move, die klanten kunnen voorzien van waardevolle content. Combineer dat met onze module, en je hebt op een laagdrempelige manier een training of toets ter beschikking.

Thomas: ‘’Momenteel wordt iQualify breed ingezet in verschillende branches. In het onderwijs wordt het bijvoorbeeld gebruikt om op een veilige manier formele toetsen af te nemen. Bij andere organisaties wordt iQualify ingezet als onderdeel van het onboarding proces. Maar het biedt ook uitkomst bij het toetsen van het kennisniveau van protocollen, normen en andere noodzakelijke informatie’’.
 

De nieuwste ontwikkelingen: van toetsen naar leren

Zenya biedt je de mogelijkheid om op een eenvoudige manier documentatie vast te leggen en te borgen dat de juiste mensen de documentatie inzien. Met iQualify, kun je vervolgens snel toetsen of het kennisniveau over de betreffende documentatie naar behoren is.

Thomas: ‘’In mijn ogen ontbreekt nu nog één belangrijke schakel in dit proces: een middel waarmee je de kennis daadwerkelijk kunt bijbrengen. Leuk, het lezen van documenten, maar heeft je werknemer/student het document ook echt begrepen? Om deze reden zijn we met iQualify ons meer gaan richten op het leren gedeelte. Zo zijn we gestart met het ontwikkelen van een trainingsmodule, waarmee je zelf eenvoudig trainingen kunt maken. Geen ellenlange e-learnings, maar juist kleine stukjes content in de vorm van video’s en/of tekst. Zo kun je op een eenvoudige en laagdrempelige manier kennis bijbrengen bij je medewerkers/ studenten. Overal en op ieder device. Dit wordt ook wel microlearning genoemd. We zetten de trainingsmodule ook al in op de community en de eerste reacties zin positief. We gaan deze trainingsmodule uitrollen voor alle iQualify klanten. In de nabije toekomst gaan we er ook voor zorgen dat je zelf een training kunt maken en beheren. Dit zijn hele gave ontwikkelingen, die het leerproces écht compleet gaan maken en de kijk op statische documenten zal veranderen.’’
* Update: inmiddels is de nieuwe trainingsmodule live!
 

De eindgebruiker als maatstaf

Thomas: ‘’Ik ben het meest trots op het feit dat wij bij doorontwikkelingen altijd de eindgebruiker als maatstaf nemen. In hoeverre is die er bij gebaat? In wat voor wereld leeft hij? Maken we zijn leven echt beter met deze functionaliteit? Zo hebben we ervoor gezorgd dat iQualify een heel gebruikersvriendelijke interface heeft en beschikbaar is op alle devices. Natuurlijk hebben we ook oog voor diegene die het gaat inrichten, maar de uiteindelijke focus ligt echt bij de werknemer of student die de toets/training moet gaan maken. Dat zorgt er wel eens voor dat ik lastige keuzes moet maken, maar dat is natuurlijk part of the job!’’
 

Écht snappen wat onze klanten willen

Wanneer het gaat om door ontwikkelingen, is de stem van de klant essentieel. Het is dan ook logisch dat onze product owners, waaronder Thomas, deel uitmaken van het community team.

Thomas: ‘’Ik ben blij met de ontwikkelingen wat betreft de community. Dit platform biedt mij als product owner namelijk de mogelijkheid om écht te snappen waar de behoefte van de grote groep klanten ligt. Tevens stelt het mij in staat om op een laagdrempelige manier in contact te komen met verschillende klanten en het stelt klanten ook in staat om in contact te komen met mij. Tot slot vind ik het mooi om te zien dat klanten hier elkaar ook echt proberen te helpen door vragen te beantwoorden en kennis/best practices te delen. Hopelijk gaat dat in de toekomst nog veel meer gebeuren.’’

Heb je nog vragen aan Thomas? Of wil je eens verder sparren over iQualify? Plaats vooral een reply hieronder of stuur @Thomas de Groot een privé bericht.


0 reacties

Geen reactie

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring