Vraag

Video in interactief document beveiligen

  • 24 March 2021
  • 5 reacties
  • 99 Bekeken

Reputatie 3
Badge +7

Hallo,

 

Op het moment ben ik bezig met het omzetten van een document naar een interactief document. De auteurs van dit document willen graag een video in dit document plaatsen, maar dan moet deze video wel niet gekopieerd of opgeslagen kunnen worden.

In de voorbeeldweergave van het document kan ik met de rechtermuisknop op de video klikken en dan de video opslaan. Dit willen de auteurs niet.

Onze applicatiebeheerder heeft dit nagevraagd bij Infoland en ik heb hieruit begrepen dat het niet mogelijk is om een video in een interactief document te beveiligen.

Ik vroeg me af hoe anderen omgaan met het toevoegen van video's aan een interactief document die niet buiten het ziekenhuis/instelling verspreid mogen worden?

 

Groeten,

Mila

 

 


5 reacties

Reputatie 5

Hallo @Mila,

Het is technisch niet mogelijk om te voorkomen dat media downloadbaar is. Het is weliswaar mogelijk om het gebruikers wat lastiger te maken, maar het zal altijd mogelijk zijn om de inhoud van documenten (media en tekst) te bemachtigen. 

Badge +2

Hallo @Mila  @Thomas de Groot,

Thomas het klinkt alsof alle informatie van iProva op straat ligt.

Wij hebben middels de rechten ingesteld dat alleen aangemelde gebruikers de documenten kunnen inzien en meldingen kunnen doen. Dat maakt het naar mijn idee veiliger.

Mila, afhankelijk van de doelgroep vh document zou wellicht ‘publiek lezen’ nog een optie kunnen zijn.

Situatie blijft dat in dit geval een video gedeeld kan worden, maar het risico neemt af.

 

groet,

Patricia 

Reputatie 3
Badge +7

Hallo @Patricia de Boer,

Dank voor jouw reactie! 

Wij hebben inderdaad ook dat alleen aangemelde gebruikers de documenten kunnen inzien.

Het gaat helaas om een ziekenhuisbreed document, waardoor het moeilijk is om af te schermen. 

 

Groetjes,

Mila

Reputatie 5

Hallo @Patricia de Boer,

De informatie van iProva ligt zeker niet op straat. De vraag van Mila gaat er over of het mogelijk is om te voorkomen dat gebruikers die legitiem een document mogen bekijken video's uit dat document kunnen downloaden. In de vraag gaat het specifiek over video's in interactieve documenten. In mijn antwoord heb ik het iets breder getrokken naar tekst, afbeeldingen en andere documenttypes. Het is vanuit de software niet mogelijk om te voorkomen dat de inhoud op een of andere andere manier wordt opgeslagen. Als een gebruiker het kan zien is er altijd wel een mogelijkheid om het, op een of andere manier, ook lokaal op te slaan. 

De vraag van @Mila blijft nog steeds relevant. De oplossing wordt in dit topic in eerste instantie in de techniek gezocht. Ik ben benieuwd of er organisaties zijn die andere middelen inzetten om het ongewenst gebruik van content tegen te gaan.

 

Reputatie 5
Badge +6

Wat misschien een tip kan zijn ter voorkoming van ongewenst gebruik is  de medewerkers een Policy met geheimhoudingsclausule bezorgen (laten ondertekenen bij indiensttreding) waarin duidelijk vermeld  staat – bijvoorbeeld:

  • dat het verboden is om  informatie/documenten/… vanuit iProva /Zenya toepassingen te delen met anderen of elders te gebruiken…. 
  • dat alle informatie vanuit de iProva/Zenya toepassingen eigendom zijn van de organisatie ….
  • ...

Maar - tenzij het technisch volledig kan afgeschermd worden –vrees ik dat het niet echt mogelijk is om ongewenst gebruik volledig uit te sluiten … en dit niet alleen voor de informatie vanuit iProva/Zenya...

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring