Vraag

Bewaren (persoonlijke gegevens in) meldingen

  • 11 May 2020
  • 1 reactie
  • 200 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Beste allemaal,

Binnen Zuyderland zijn wij aan het kijken of we tot nieuwe afspraken moeten / kunnen komen over het al dan niet verwijderen van (persoonlijke gegevens in) meldingen of dat onze huidige werkwijze voldoende is.

Uitgangspunt is meldingen niet te verwijderen maar alleen de persoonlijke gegevens na verloop van een bepaalde periode te anonimiseren. Zodat de data wel voor analyses gebruikt kan worden maar niet meer is terug te relateren naar bijv. de betrokken patiënt.

Natuurlijk moet dit wel passen binnen de AVG en de wettelijke bewaartermijn conform de WGBO voor zover van toepassing.

  • Hebben jullie hier ervaring mee?
  • Wat zijn de afspraken die jullie hieromtrent gemaakt hebben?
  • Waarop zijn deze afspraken gebaseerd?
  • Zijn deze afspraken voor alle meldingstypes die jullie gebruiken hetzelfde of zit er verschil in?
    Indien er verschillende afspraken gelden voor de verschillende meldingstypes, wil ik graag weten waarom dit onderscheid is gemaakt?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en ideeën hieromtrent.

Jullie kunnen reageren op dit topic, een persoonlijk bericht plaatsen of mailen naar a.eichholtz@zuyderland.nl

Graag hoor ik van jullie!

Annemari Eichholtz
Beleidsadviseur Afdeling Kwaliteit
RVE Kwaliteit, Veiligheid en Bedrijfsvoering
Zuyderland Medisch Centrum (locaties Sittard en Heerlen)

 


1 reactie

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @annemari.eichholtz

 

Wellicht heb je in een persoonlijk bericht of per mail ook al reacties ontvangen. 

Zelf heb ik het bij het inrichten van meldingstypes samen met klanten vooral gemerkt dat dit als een punt van aandacht wordt meegenomen bij de MIC/MIM meldingen. Uiteraard moet bij andere meldingstypes waar persoonsgegevens in opgenomen kunnen worden hier ook over nagedacht worden. 

Bij de MIC/MIM meldingen zie ik echter verschillende situaties ontstaan waarbij meldingen middels een actie in de workflow automatisch geanonimiseerd worden. Echter de periode die voor het anonimiseren wordt gehanteerd varieert van 2 jaar na het afhandelen van de melding tot bijvoorbeeld 5 of 15 jaar na afhandelen. Dit is dan een combinatie van de richtlijnen die gelden en beleid van de organisatie. 

 

Mijn ervaring met anonimiseren zit dus vooral bij de MIC/MIM, maar ik kan me voorstellen dat dit bij andere meldingstype, zoals klachten, ook van toepassing is. Echter voorzie ik dan wel dat per meldingstype gekeken wordt naar de geldende richtlijnen en wat de termijn van anonimiseren wordt eventueel afgestemd op het beleid van jullie eigen organisatie.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring