Vraag

Gebruik van de Prisma analyse in iProva voor CoThink

  • 25 October 2019
  • 2 reacties
  • 167 Bekeken

Badge

Beste allen,

Wij zijn als organisatie bezig met het maken van een keuze voor een analyse methodiek voor incidenten en afwijkingen. Nu vraag ik mij af of de CoThink methodiek ‘past’ in de ‘prisma-module'. 

Weet iemand hier wellicht het antwoord op?

Alvast bedankt!

 

Mara


2 reacties

Reputatie 7

Hoi Mara,  

Welkom op de community en bedankt voor je topic. 

Ik heb je vraag intern even uitgezet, waarbij collega's zijn gaan kijken wat de CoThink  Ratio methode precies inhoudt. CoThink  is een organisatie  die opleiding geeft over rootcause analyse en hun eigen methodiek heeft ontwikkeld. Deze RATIO-aanpak is eigenlijk een combinatie van verschillende methoden die in andere rootcause analyses gebruikt worden (à la PRISMA), zoals de 5WHy, Event Mapping, Probleem Analyse, Human Factor Analyse.

Deze methoden gebruiken eigenlijk dezelfde tools die  iProva (i+RIA) aanbiedt. Namelijk analyse van basisoorzaken, tijdlijns- , visgraat- en oorzaak/gevolg diagrammen. diagrammen. De tools die iProva biedt gelden naar ons idee daarom ook voor de CoThink RATIO-aanpak. 
 

Ik heb inmiddels begrepen dat je contact hebt met collega @ronno  om de verdere mogelijkheden te bespreken. En wellicht dat er andere community leden zijn die hun ervaringen hier willen delen. 

Ten inspiratie, deel ik tenslotte dit artikel met je, waarin je enkele tips vindt over methodes van incidentanalyses.  

Badge

Hoi Hiewwaiy,

Inmiddels heb ik inderdaad contact met Ron. :) Bedankt voor de informatie en de link, ik pak het verder met Ron op.

 

Fijne dag!

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring