Hoe omgaan met incidenten die niet-zorgafdelingen betreffen?

  • 4 February 2020
  • 4 reacties
  • 146 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7

In Bernhoven hebben we het incidentmelden zo ingericht dat er alleen op afdelingen in de directe patiëntenzorg gemeld kan worden. Dit levert nog wel eens problemen op in situaties waarbij de melder (of coördinator) van mening is dat de melding thuishoort bij bijv. ICT of transport/logistiek. Voorbeeld: een polikliniek maakt een VIM-melding omdat ze geen schone instrumenten hebben ontvangen van de CSA. In dit geval wordt ‘op de CSA’ gemeld, maar de coördinator is van mening dat het aan de afdeling transport ligt. De melding kan echter niet toegewezen worden aan transport, omdat dit, volgens onze begrippen, geen afdeling in de directe patiëntenzorg is. 

Ik ben benieuwd hoe andere ziekenhuizen hiermee omgaan. Hoe hebben jullie de organisatie-indeling vertaald naar de rechtenstructuur in iTask? Wat zijn hierbij de uitgangspunten?

Alvast dank voor jullie feedback.

Groet,

Michel Pot

Bernhoven


4 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Wie hebben meldlocaties en bijbehorende DIM-commissies. Sommige DIM-cies hebben meerdere meldlocaties onder zich. De meldlocaties zijn niet gelijk aan afdelingen maar zijn gerelateerd aan werkplekken (soms onder meerdere afdeling vallend) of diensten die dwars door de afdelingsstructuur heen gaan.

Dit betekent dat wij bijvoorbeeld een meldlocatie ‘patiëntentransport’ hebben. Patiënten transport valt onder ‘Logistiek en Services', een productgroep van het Servicebedrijf.

Reputatie 5
Badge +8

Bij ons worden tot nu toe alleen incidenten gemeld waar direct een klant (MIK) en/of medewerker(MIM) bij betrokken is.

Incidenten t.a.v. ondersteunende/facilitaire diensten/producten worden via TOPdesk gemeld.

Ik kan me echter voorstellen dat je iTask als meld- en actiesysteem hiervoor wilt inrichten, Ik zou dan echter altijd een apart meldtype inrichten voor facilitaire en ondersteunende diensten.

Bij de inrichting van rechten en actiepunten iTask gebruiken we bij alle meldtypes de organisatieboom binnen iProva die gebaseerd is op de specifieke Organogrammen van de totale organisatie.

Wellicht heb je iets aan deze info voor jullie vraagstuk :kissing::sweat_smile:

Reputatie 4
Badge +7

@Silvia van Gils @Emile Korver dank voor jullie reacties. Ik ga kijken wat ik met deze nieuwe inzichten kan ...

Reputatie 5
Badge +8

Wij hebben alle afdelingen in de Organisatie-eenheden (onderwerpenboom) zitten.

In het meldtype VIM hebben we bij de patiëntgerelateerde afdelingen de rol melder wel ingericht en bij de niet-patiëntgerelateerde afdelingen niet. Wel hebben we bij alle afdelingen de rol coördinator ingericht. Bij de patiëntgerelateerde afdelingen is dit de decentrale VIM-commissie en bij de niet-patiëntgerelateerde afdelingen is dit alleen het afdelingshoofd.

Hierdoor kan een melding altijd doorgezet worden naar een niet-patiëntgerelateerde afdeling en kan het afdelingshoofd de melding oppakken, maar er kan niet op deze afdelingen een melding gemaakt worden.

Voor ons werkt dit perfect.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring