Meerdere velden voor 'organisatie-eenheid' gebruiken op hetzelfde formulier


Reputatie 3
Badge +4
ik ben nu aan t bouwen voor de inrichting van Verbeteren, en loop ertegenaan dat ik graag meerdere malen binnen eenzelfde formulie de organisatie eenheden structuur (Compliance -- Organisatie Eenheid) zou willen gebruiken voor een veld / vraag.

Dit kan niet.
gevolg: een onzinnige actie om een nieuw veld te creeren lijst met als waardes alle OE , dus zelf een vergelijkbaaar veld bouwen..

Heeft iemand een oplossing?

20 reacties

Reputatie 3
Dag Tineke,

ik werd onlangs met hetzelfde probleeem geconfronteerd. Ik heb dit opgelost door een externe koppeling te leggen naar de iProva Core database. Vervolgens kan je dan één of meerdere keuzelijsten aanmaken die gelinkt zijn aan deze 'externe' bron.

In de screenshots vind je de details van deze koppeling.



Reputatie 3
Badge +4
ik ga het proberen
Reputatie 3
Badge +6
Is dit nog gelukt @Tineke Ultzen ?

@Infoland: in het voorbeeld van Tineke gaat het om het veld Organisatie-Eenheden; maar soms gaat het ook om een andere willekeurige vraag/veld die misschien later nogmaals terug komt of op een ander moment door voorwaardelijke velden. Nu kopieer ik de vraag/veld; met als nadelig gevolg dat het systeem niet de twee vragen/velden met elkaar kan optellen. Qua rapportage moet ik vervolgens handmatig de vragen/velden op tellen.

Kunnen of gaan jullie hier iets voor ontwikkelen?

Groet,
Gerlof Huntelerslag
Reputatie 6
@Gerlof: Kun je daar eens een voorbeeld van geven? Ik zou het als invuller best vervelend vinden als ik dezelfde vraag meerdere keren zou moeten beantwoorden. Maar misschien zijn er wel valide scenario's.
Reputatie 3
Badge +6
Beste @Koen Sterken,

Als er bij ons een (bijna) datalek wordt gemeld wordt er een actiepunt aangemaakt voor de FG (Functionaris Gegevensbescherming). Deze moet een formulier invullen waar uit komt of het datalek gemeld moet worden aan de AP (Autoriteit Persoonsgegevens).

Hierin worden een aantal vragen gesteld die op het formulier zelf vaker voor kunnen komen maar door bepaalde voorwaarden niet. M.a.w. de invuller merkt niet dat de vragen er vaker opstaan omdat door de voorwaarden de vraag maar 1x te zien krijgt. Alleen kan dezelfde vraag onder andere voorwaarde ook naar voren komen.

Ik weet niet of dit er duidelijk op wordt; maar hopelijk snap je wat ik bedoel :-)

Groet,
Gerlof Huntelerslag
Reputatie 3
Badge +6
Zie ook vraag van @Paul van Pinxteren:
Aansluiting bouwen in vragenlijst, meerdere input naar een zelfde vraag/vragenlijst

Volgens mij gaat dit om hetzelfde.

Groet,
Gerlof
Badge
Beste Gerlof

Dit is inderdaad gelijk aan het probleem waar ik tegenaan loop.
De melder moet de vraag maar één maal zien. Dit terwijl in rapportages en vervolgformulieren (zoals jouw voorbeeld m.b.t. datalek) dezelfde velden als bron moeten dienen.

Beste Koen
Hoe ver is de firma hiermee?

Groet Paul
Reputatie 6
@Gerlof bedankt voor je oplettendheid!

@Paul van Pinxteren Infoland heeft hier geen stelling in genomen. Ik snap de scenario's wel, maar vraag me ook af of je met een creatieve bril de formulieren niet zo gedesignd kan krijgen dat je deze vraag gewoon in (bijna) alle scenario's op dezelfde plek stelt. Ik vraag me af (als dat niet zou kunnen) of je dan ook ècht over dezelfde vraag kan spreken, of dat de omstandigheden de vraag niet eigenlijk toch anders maken.
Badge
Beste Koen.

Ik heb er al veel creativiteit op losgelaten voor ik deze vraag hier plaatste.
Breng me nog maar eens op een idee...
  • in het formulier?
  • opties in de statusovergang?
Reputatie 6
Haha, ik weet het ook niet Paul 🙂 Ik ken het formulier niet, plus er zijn inderdaad beperkingen. Maar ik vraag me bijv. af of je die vraag niet buiten de conditionele secties kan laten. In laten vullen indien van toepassing. Dan kun je nu in ieder geval vooruit.

Het is heel ingewikkeld om dezelfde vraag meerdere keren op een formulier te laten komen, omdat heel onze huidige architectuur er vanuit gaat dat dit niet kan. Daarnaast is het voor gebruikers potentieel ook verwarrend, aangezien alleen de mogelijke velden zichtbaar worden gemaakt in de te kiezen velden. Plotseling zijn, wanneer we dit maken, alle velden - ook de reeds gekozen velden - weer te kiezen. Dat maakt het voor het ontwerpen ook niet makkelijker. Dus, ik ga het overleggen met het ontwikkelteam, maar ik denk niet dat we dit zomaar kunnen / willen maken, omdat het niet zomaar een simpel puzzeltje is dat we op dienen te lossen.
Badge
Beste Koen

Wat mij betreft hoeven de vragen niet herhaald te worden.
Het is echter niet mogelijk om met twee of drie 'voorwaardelijke vragen' de melder naar een serie vragen te leiden. Dat zou wel wenselijk zijn.
Reputatie 6
Punt is dat ik de formulierontwerper laagdrempelig en eenvoudig wil houden. Als ik de suggesties laat maken, wordt de ontwerper een stuk complexer. Dus concreet: in principe gaan we hier (voorlopig nog) geen gehoor aan geven. Ik vind dat wel jammer, want ik snap de cases heel goed, maar de impact van de wijzigingen zijn simpelweg te hoog.

Ik heb wel wat vervolgmogelijkheden:
  1. Kun je meerdere formulieren gebruiken voor de verschillende situaties?
  2. Deel je formulier met de community en kijk of iemand een creatieve oplossing voor je probleem heeft
  3. Neem contact op met je consultant. Onze consultants hebben al honderden formulieren, situaties of toepassingen gezien, en zij kunnen je misschien helpen om toch een goed formulier te maken
Badge +2

Beste,

Momenteel lopen wij tegen hetzelfde probleem aan. We willen namelijk op basis van 2 voorwaarden een aantal vragen laten verschijnen en zien momenteel niet direct een oplossing zonder zware impact op onze flow. Ik wou dan ook eens polsen hoe andere organisaties dit tot nu toe opgelost hebben en voorbeelden hebben hiervan.

Reputatie 5
Badge +8

Ik heb het hele verhaal hierboven nu 2 x gelezen, en wil best eens heel

goed meedenken hierover,…..maaar ik begrijp het verhaal en concrete probleem niet echt.

Kan aan mij liggen :kissing_closed_eyes:

Als iemand mij een export stuurt wil ik best eens meedenken :neutral_face:

Badge +2

Ik loop ook al zo'n 2 uur te puzzelen hoe ik het veld met de Organisatie-eenheden meerdere malen in 1 formulier kan gebruiken. Of desnoods hoe ik een nieuw veld aan kan maken waarin ik gebruik maak van de Organisatie-eenheden structuur.

In ons (genest) mutatieformulier kan er voor verschillende afdelingen een interne verhuizing aangevraagd worden, dus wil ik op meerdere plekken dit veld in kunnen zetten. Men gaat dan dus van afdeling 1 naar afdeling 2 bv.

Ik werk met oudere formulieren die nog door mijn voorganger gemaakt zijn, en hierin heeft hij gewerkt met de onderwerpen-boom. Ik wil echter niet op 2 verschillende plekken de organisatie structuur bij moeten houden, en loop nu, na verschillende wijzigingen en toevoegingen van nieuwe afdelingen tegen het issue aan dat men de mutatie naar de nieuwe afdeling niet kan aangeven. De nieuwe afdeling is niet opgenomen in de onderwerpenboom, waar het huidig veld mee gekoppeld is.

Ik kan 1x in het document het “Compliance-organisatie eenheid” veld invoegen. Ik zou het op minimaal 3 plekken in moeten voegen :-(

Is er nog een andere manier waarbij ik dan maar 3 verschillende velden aanmaak, die wel alle 3 verwijzen naar de organisatie-eenheden structuur? Ik krijg het echt niet gevonden. En ik wil niet zoals hierboven gemeld, een externe koppeling aan gaan maken hiervoor.

 

Hoi @Mariëlle Rossel,

Je kunt de organisatie-eenhedenboom als onderwerpenboom gebruiken, dit geef je aan bij het meldingstype. Als je organisatiestructuur wijzigt, zie je dat dan ook direct in je onderwerpenboom.

Daarnaast is er een veld ‘Compliance - Organisatie-eenheid’ dat dagelijks gesynchroniseerd wordt met je organisatieboom. Dat zijn dan twee velden waarin je een organisatie-eenheid kunt kiezen.

Wanneer je meer dan twee ‘organisatie-velden’ op een formulier wilt zetten, is daar geen veld voor beschikbaar dat automatisch gelijk wordt gehouden met de organisatiestructuur. Je kunt dan zelf een hiërarchisch lijstveld maken waarin je de organisatiestructuur zet, dat veld dien je dan bij wijzigingen in de structuur wel zelf aan te passen.

 

Badge +2

Hi @Inge Kuijpers ,

Dank je, zo heb ik het inderdaad ingericht, en kan dus inderdaad 2x het Organisatie eenheden veld gebruiken. Met jouw bovenstaande uitleg begrijp ik nu waarom ik wel 2x het veld kan gebruiken, maar geen 3x of meer.

Ik kom er dan helaas niet onderuit om een aparte hiërarchische lijst aan te maken, en moet de structuur op 2 plekken bij gaan houden.

 

Dank je voor de uitleg! En jammer dat het niet anders te doen is.

@Mariëlle Rossel je zou nog een idee kunnen plaatsen voor het kunnen toevoegen van meerdere velden van type ‘organisatie-eenheid'. Misschien zijn er meer organisaties met deze behoefte.

Reputatie 5
Badge +6

Ik kom op dit topic uit omdat ik op zoek ben naar een oplossing voor het probleem dat het mij ook niet lukt om op basis van 2 voorwaarden (combinatie van antwoorden op 2 verschillende vragen) bepaalde velden te tonen of niet. Ben al een hele tijd aan het puzzelen met verschillende mogelijkheden... 

Aks ik voorgaande vragen en reacties lees is dit echter binnen Flow gewoon niet realiseerbaar of vergis ik mij? ?

Hoi Els,

Jou vraag ging niet specifiek over het organisatie-eenheid veld. Je hebt hier inmiddels een idee voor geplaatst:
 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring