Samenvoegen van geanalyseerde meldingen

  • 7 January 2020
  • 1 reactie
  • 131 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8

Zoals wel meer mensen hier ondervonden hebben, worden niet alle gegevens van meldingen bewaard bij het samenvoegen.

Om @Inge Kuijpers te quoten hierover:


Als je meldingen samenvoegt, dan maak je één melding 'leidend' en de andere 'volgend'.

Onderstaande gegevens van de 'volgende' melding worden opgenomen bij de 'leidende' melding:
- Extra info
- Acties
- Sub meldingen
- Opvolgmeldingen
- Afsplitstaken
- Correspondentie
- Eerder samengevoegde meldingen

Onderstaande gegevens van de 'volgende' melding blijft opvraagbaar via een aangepaste weergave van de melding:
- Meldingsnummer
- Meldingstype
- Melder(s)
- Invoerder
- Oorspronkelijke melding
- Historie

Onderstaande gegevens van de 'volgende' melding gaan verloren:
- Meldformulier, huidige vulling (het origineel blijft opvraagbaar)
- Coördinatorformulier
- Overige formulieren
- Status
- Eigenaar
- Deadline
- Analyse

Nu lopen wij er tegen aan dat een aantal gebruikers het samenvoegen scherm niet aandachtig leest. “Er staan zoveel waarschuwingen, het zal wel”. En hierbij dus voorgaande afgeronde PRISMA analyses onbedoeld verwijderd. Analyse staat immers in het “gaan verloren” lijstje.

Is het mogelijk om hier wat aan te doen? Ik snap dat het behouden en het hebben van meerdere analyses een grote technische uitdaging gaat vormen, gezien de integratie ervan ook in b.v. iRisk in de meer recente versies.

Ik zou willen voorstellen om de samenvoegen optie uit te schakelen voor meldingen met een afgeronde analyse. Het is natuurlijk prima om deze melding alsnog verwant te maken. Wellicht kan die optie de gebruiker aangeboden worden het moment dat deze ervoor kiest om samen te voegen waarbij een Analyse verloren gaat.

Natuurlijk is het gewoon de eindverantwoordelijkheid van de Coördinator in kwestie. En is het slordig dat deze persoon zo omgaat met de verantwoording voor zijn / haar meldingen. Maar persoonlijk kan ik eigenlijk geen goede reden verzinnen om het samenvoegen van een geanalyseerde melding toe te staan, welke analyse methode dan ook gebruikt is. Meldingen die je op deze manier gaat analyseren zijn per definitie de moeite van het behouden waard.

Hebben anderen hier misschien ideeën over? Of hebben jullie (buiten training) wellicht suggesties om dit in de toekomst te voorkomen? Ik hoor het graag.


1 reactie

Reputatie 5

@JesseV los van eventuele technische uitdagingen zou het bijzonder onlogisch zijn als de analyse op beide samengevoegde meldingen behouden bleef. Het samenvoegen van meldingen is bedoeld om dubbelingen op te heffen, wanneer hetzelfde incident bijvoorbeeld door meer personen gemeld is. Onderliggend is dan dus 1 incident en logischerwijs 1 analyse.

Het verbieden meldingen samen te voegen als er een analyse bij staat is dus ook twijfelachtig, omdat dit mogelijkheden zou blokkeren waar je wellicht toch gebruik van zou willen maken. Het is ongetwijfeld minder waarschijnlijk dat je er pas na uitvoering van een analyse nog zou achterkomen dat een melding dubbel is opgevoerd, maar niet onmogelijk.

Je argument dat men door het bomen van waarschuwingen het bos niet meer ziet lijkt me een terecht punt. Wellicht zouden we daar eens naar kunnen kijken, om vooral het doel duidelijk te maken en te focussen op de belangrijkste consequenties.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring