Vraag

Sturen op..... KPI's - welke KPI's gebruiken jullie voor meldingen?

  • 23 January 2020
  • 2 reacties
  • 181 Bekeken

Badge

Hoi allemaal,

 

Ik ben benieuwd welke KPI’s jullie als organisatie hanteren voor het sturen op VIM, Klachten of Verbetermaatregelen. Sturen jullie op doorlooptijd, uitkomst, aantallen of een bepaalde categorie…

 

Ik hoor graag jullie ervaringen!

 

Alvast dank!

Berber Selten


2 reacties

Reputatie 7

Hoi @Berber Selten , welkom op de community en dank voor je topic! 
 

@Silvia van Gils , @JesseV @Andre, Zouden jullie je ervaring willen delen met Berber? Bedankt! 

Reputatie 6
Badge +7

Voor meldingen incidenten in de patiëntenzorg moeten onze DIM-cies over aantal zaken rapporteren. Dit zijn niet allemaal KPI's. Bij KPI's heb je  een waarde die goed en slecht is, terwijl DIM/VIM zich eigenlijk heel slecht leent voor statistiek.

Er zijn ongelofelijk veel variabelen die  de meldingsbereidheid  beïnvloeden. Meer meldingen betekent niet dat het slechter gaat, minder meldingen niet dat het beter gaat. Je moet altijd verder inzoomen op de materie om conclusies te kunnen trekken.

 

Wij sturen wel op doorlooptijd en het aantal uitgevoerde analyses t.o.v. het aantal hoogrisico meldingen (bij hoogrisicomeldingen is analyse verplicht).

In de 4-maands/jaarrapportages komen de volgende onderwerpen naar voren:

  • Totaal aantal meldingen per maand naar type melding
  • Totaal aantal meldingen per maand naar risico
  • Totaaloverzicht van de het aantal meldingen naar type gebeurtenis
  • Wat ging er mis binnen de type gebeurtenissen (bijvoorbeeld ‘behandeling en verzorging'). Er moet op minimaal 3 type gebeurtenissen worden ingezoomd.

  • Aantal uitgevoerde analyses.

  • Samenvatting argumentatie waarom bij hoog risico meldingen niet geanalyseerd is.

  • Oorzaken melding naar aantal

  • Aantal gemelde verbetersuggesties die vanuit de DIM-module naar de verbetermodule zijn ingezet

  • De belangrijkste verbeteracties die in de periode waar het rapport over gaat zijn ondernomen op basis van of in relatie tot DIM. Waarbij aangegeven moet worden of resultaten van de verbeteracties terug te zien zijn in DIM (bijv. oorzaak X loopt terug, meldingen met betrekking tot X zijn niet meer voorgekomen of hebben een kleiner risico etc.)

  • Doorlooptijden

Naast de cijfers wordt er expliciet gevraagd hierop te reflecteren en verschillen te benoemen t.o.v. de voorgaande rapportage.

 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring