Vraag

Anoniem medewerkers vragenlijst met selectief aantal organisatie eenheden

  • 23 June 2020
  • 4 reacties
  • 116 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8

De komende periode willen we graag meerdere vragenlijsten uit gaan zetten onder alle medewerkers. Niets nieuws…

Maar deze keer willen we een combinatie die we niet eerder hebben gedaan;

Een annonieme vragenlijst waarbij het van belang is de organisatie eenheid (OE) van de medewerker wél vast te leggen.

Nu is dit natuurlijk simpel genoeg; je zet em in de filters erbij indien nodig, of anders gewoon op het voorblad door OE's toe te voegen en verplicht te maken.

 

Echter toont dit dan ALLE OE's. Tja, dat verwacht je eigenlijk ergens natuurlijk ook, maar dit is een probleem:

 

  • We hebben (op aanraden van trainer @Chaim Leunissen ) zo b.v. _Inactieve afdelingen. Hier hebben we ook werkelijk één afdeling momenteel gestald staan die even niet mee doet met meldingen. Ook hebben we een zelfde niveau _tijdelijke commissie, als placeholder voor b.v. Tracers gekoppelde verbeterpunten die later na overleg bij een commissie moeten worden ondergebracht.
  • We hebben dus commissies in de OE's opgenomen. Omdat deze soms eigenaar zijn van verbeterpunten, of verantwoordelijk zijn voor accreditatie trajecten die we in iProva borgen.
  • Er zijn een aantal “extra” OE's zoals buitenterrein, of onderhoudsruimtes. Deze zijn alleen voor bepaalde meldingstypen geactiveerd. Omdat deze b.v. voor Agressie en Geweld of ARBO meldingen noodzakelijk zijn.

We hebben dus op deze manier voor planning en voornamelijk iTask een aantal OE's in het systeem staan die puur en alleen voor die situaties van toepassing zijn.

 

Maar deze worden allemaal getoond aan de gebruiker bij de vragenlijst. En we willen graag de afdeling van de gebruiker vastleggen, niet de commissie waar ze ook in deelnemen.

 

Nu is het mogelijk om een vragenlijst te starten op OE's, en dan zo aan te geven dat je voor een aantal afdelingen wél meldingen toestaat (door daar iedereen als invuller aan te merken). Maar met die aanpak kan er uiteindelijk maar één ingevulde vragenlijst bestaan per afdeling.

 

We zouden dus  graag iets doen waardoor we selectief OE's kunnen inzetten op de startpagina van een medewerker-type vragenlijst.

 

Nu ben ik een tijdje niet heel actief bezig geweest met deze module, dus het kan zijn dat er opties zijn die ik over het hoofd zie… Heeft iemand hier een oplossing voor?


4 reacties

Reputatie 6

Er is op dit moment geen mogelijkheid om een selectie van OE's te kiezen, anders dan zoals je al zei via een vragenlijstonderzoek, wat resulteert in maar één ingevulde vragenlijst per afdeling.

Het enige dat je (volgens mij) nu zou kunnen doen is in het begeleidend schrijven (de mail die je opstelt vanuit het systeem) vragen om de afdeling in te vullen waarop je werkt.

Je kunt natuurlijk nog steeds een verkeerde keuze maken dan, dat houden we niet tegen, maar het is meer dan niets.

Daarnaast denk ik dat het probleem mee zou kunnen vallen. Als je aan mij vraagt of ik afdeling in kan vullen, dan kan ik ook kiezen voor ondernemingsraad, innovatieteam, etc, maar ik werk op de afdeling product development. Die kies ik dan ook. Ik denk dat ik daarin best een typische gebruiker ben.

 

Reputatie 3
Badge +6

Ik herken het probleem van Jesse wel .. wij hebben ook een aantal ‘inactieve’ OE's in het systeem staan; liever zou ik die niet willen tonen aan de eindgebruiker. Zorgt bij de eindgebruiker onnodige verwarring.. 

Daarnaast worden de OE's nu op alfabet gesorteerd; terwijl ik bij de OE gekozen heb voor een bepaalde hiërarchische indeling.  Wellicht is dit ook een optie om te overwegen; sorteren op alfabet óf op de hiërarchische structuur. 

Bij ons wordt de OE mee gesynchroniseerd echter wordt deze niet automatisch ingevuld bij een vragenlijst. Dit zou al helpen.. wellicht is dit een optie om te overwegen?

Reputatie 6
Badge +7

Als je de informatie puur nodig hebt voor de vragenlijst en niet later nog via OE ergens wilt koppelen kun je er ook nog gewoon een losse vraag van maken.

Kost aan de inrichting kant even wat inklopwerk, maar je kunt wel alleen die afdelingen er in zetten die als antwoord wilt zien.

Niet de meeste mooie of charmante oplossing misschien, maar kan wel pragmatisch zijn.

 

Reputatie 2
Badge +6

Wij ervaren hetzelfde probleem. Het is natuurlijk mogelijk om via de Active Directory de informatie over de OE mee te geven aan een medewerker maar ik weet niet of die wél meekomt als je een anonieme vragenlijst wilt gebruiken. Is het dan nog steeds nodig om die vraag over de OE te stellen om daarop te kunnen filteren? Het zou handig zijn als je de locatie net zoals bij een incidentmelding kunt instellen in een onderwerpenboom. Dat is herkenbaar voor collega's en gestructureerd. Bovendien kun je het zo nodig per vragenlijst aanpassen.

Heeft iemand al bovenstaand advies geprobeerd “Het enige dat je (volgens mij) nu zou kunnen doen is in het begeleidend schrijven (de mail die je opstelt vanuit het systeem) vragen om de afdeling in te vullen waarop je werkt.” en zo ja, hoe heeft dat in de praktijk gewerkt?

Wij zijn benieuwd!

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring