Vraag

Gebruik optie 'samenvattend oordeel' bij vragenlijst

  • 11 October 2019
  • 7 reacties
  • 241 Bekeken

Reputatie 2
Badge +7
  • Niet actieve gebruiker
  • 42 reacties
Hoi,

Sinds één van de vorige updates is er de mogelijkheid om te kiezen voor een 'samenvattend oordeel' bij een vragenlijst.
Dit is dan een extra vraag die verschijnt op het einde van de vragenlijst.
Zijn er organisaties die dit gebruiken en zo ja waarvoor?
Ik kan me voorlopig geen concrete toepassing voorstellen, dus ben benieuwd wat anderen er mee doen!

Alvast bedankt!

Groetjes,
Heleen

7 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @Heleen,

 

Het samenvattend oordeel kan dus gebruikt worden om vragenlijst een echt resultaat te geven. Deze laatste vraag bepaald dus het uiteindelijke resultaat van de vragenlijst. Dit resultaat kan ook getoond worden in het overzicht van de ingevulde vragenlijsten, zie in de afbeelding hieronder hoe dat eruit kan zien:

Een voorbeeld waarvoor dat ingezet kan worden is bijvoorbeeld bij het lopen van veiligheidsrondes. In deze ronde worden verschillende vragen gesteld over de veiligheid van een locatie. Hier zitten goede punten, maar mogelijk ook punten die beter kunnen. Aan het einde kan dan een vraag gesteld worden of de veiligheidsronde overwegend (samenvattend) positief of negatief is geweest. Dit kan dan beantwoord worden met de vraag voor het samenvattend oordeel. 

Uiteindelijk krijg je in het overzicht van de ingevulde vragenlijsten hierdoor in een oogopslag inzichtelijk welke veiligheidsrondes als eerste aandacht nodig heeft, omdat deze samenvattend negatief is beoordeeld. 

Een andere situatie waarin dit gebruikt kan worden is bij het uitvoeren van controles. Tijdens de controle moeten er verschillende aspecten gecontroleerd worden en uiteindelijk komt daar een resultaat uit. Dit resultaat is dan positief of negatief, hiervoor kan het samenvattend oordeel ook gebruikt worden. 

Hopelijk heb je hiermee meer inzicht waarvoor het ingezet kan worden. 

Reputatie 1
Badge +1

@Dennis Langenhuijsen Is het ook mogelijk om in 1 overzicht het samenvattend oordeel van verschillende vragenlijsten (die bij verschillende controls horen) te rapporteren over een bepaalde periode (bv. 1 maand)

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @ivulink,

 

Wat leuk om je hier ook te treffen. 

Voor vragenlijsten is het mogelijk om te rapporteren op scores. iProva kan voor de JA/NEE vragen en schaalverdeling vragen scores bereken.

Je kunt voor de management informatie een grafiek maken die resultaten haalt uit meerdere vragenlijsten. Echter wordt deze score berekend over alle mogelijke vragen in de betreffende vragenlijsten. Dat betekent als er dus naast het samenvattend oordeel nog meer JA/NEE vragen in de vragenlijst bestaan deze ook meegenomen worden in de score van de grafiek. 

 

Op vragenlijst niveau is het niet mogelijk om over meerdere vragenlijst heen de resultaten. Dit zal altijd specifiek zijn voor de vragenlijst die je op dat moment bekijkt. 

 

Wat wel mogelijk is bij de beheersmaatregelen (die aan risico's worden gekoppeld) is dat er aan de beheersmaatregelen een of meerdere vragenlijsten verbonden zijn. Die ook een of meerdere keren voor die beheersmaatregel worden ingevuld. 

Bij de beheersmaatregel kun je dan wel de ingevulde vragenlijsten en het resultaat (= samenvattend oordeel) terugzien:
 

 

De ingevulde vragenlijsten (vanuit twee verschillende vragenlijsten) voor deze beheersmaatregel kun je alle drie selecteren en vervolgens exporteren naar excel. Daarmee heb je alle resultaten in 1 document, echter wel op twee tabbladen. Omdat in de basis twee vragenlijsten zijn gebruikt worden de resultaten hier ook per vragenlijst weergegeven. Deze kunnen namelijk over andere zaken gaan en niet per definitie met elkaar vergeleken te hoeven worden. 

 

Hopelijk biedt de export van alle resultaten in 1 document wel al uitkomsten voor jullie!

Reputatie 5
Badge +8

Beste @Dennis Langenhuijsen, even een vraagje over het resultaat. wij gebruiken deze samenvattende vraag al bij veel vragenlijsten. Echter loop ik tegen het volgende aan: 

in de vraag in de vragenlijst heb ik een samenvattende vraag waar je ‘ja/deels/nee’ kunt antwoorden. Echter als je dan naar een overzicht van ingevulde vragenlijst gaat, zie je hier opeens ‘deels negatief’ staan terwijl in de vraag alleen maar 'deels’ is ingevuld. Daar staat niet ‘deels negatief'. Wij willen dit graag veranderen, aangezien ‘deels negatief’ wel heel erg negatief klinkt. 'deels’ of ‘deels positief’ hoort heel anders (positiever). 

Kun jij me helpen waar ik dat kan veranderen? Want ik kan niet vinden waar dit moet…..

Alvast bedankt

groeten Berber

Reputatie 5
Badge +8

@Dennis Langenhuijsen, als ik ik dan toch over dit onderwerp een vraag/ wens heb: kun je ook de kleur van ‘deels negatief’ aanpassen? deze is standaard oranje, terwijl wij bij een risicomatrix gebruik maken van de kleuren groen - geel - rood: we zouden dit bij de vragenlijsten ook graag in die kleuren zien. Dat brengt wat meer eenheid met zich mee….. Maar misschien is dit een wens: de kleuren van de resultaten zelf kunnen aanpassen :grinning:

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @Berber Werkman,

 

Zowel de naam van het label als de kleur van de labels zijn niet instelbaar. De labels hebben dus altijd de kleur groen, oranje en rood. 

Je suggestie wat betreft het label voor '’deels negatief'’ heb ik intern meegenomen. We gaan dit aanpassen naar '’deels'’.

Reputatie 5

Het samenvattend oordeel is geintroduceerd ivm risico-management, waarbij er behoefte was aan een ‘control test’, dwz een controle op beheersmaatregelen. Om de resultaten van die control tests, die uit meerdere vragenlijsten kunnen komen, te kunnen vergelijken hebben we ervoor gekozen om algemene teksten te introduceren voor het samenvattend oordeel. Je kunt dus in de vragenlijst zelf je vraag en je antwoorden zo definieren als je zelf wilt, maar het resultaat wordt altijd vertaald naar ‘positief’, ‘deels negatief’ en ‘negatief’. De kleuren passen daar ook bij.

Persoonlijk lijkt het mij ook logisch om niet te verbloemen dat er iets aan de hand is als het resultaat 'deels negatief’ is. ‘Deels positief’ klinkt misschien aardiger, maar eigenlijk wil je alles wat niet ‘positief’ is aandacht geven.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring