Gebruik van kleuren bij maken van een scorerapport voor ingevulde vragenlijsten

  • 15 January 2020
  • 6 reacties
  • 169 Bekeken

Reputatie 1
Badge +7

Om het resultaat te visualiseren van een DPIA - vragenlijst, maak ik gebruik van een rapport.

Bij de rapporten is de kleurcode in Iprova altijd

100% is goed en dus groen.

0% is slecht en dus rood.

De vragen van de DPIA heb ik er altijd voor gezorgd dat het antwoord met het hoogste risico het beste antwoord is zodanig dat een uiteindelijke hoge score ongeveer een hoog risico inhoudt. Nu zou ik graag deze score, van een hoog risico (> 70%), in het rood hebben en geen risico (<25 😵 een groen kleurtje .

Kan je het kleurgebruik bij het maken van een rapport omdraaien? 


6 reacties

Hoi @lwillen,

Bij het definiëren van een ja/nee vraag of een schaalverdelingsvraag kun je aangeven welk antwoord het beste antwoord is. ‘Nee’ kan dus ook als beste antwoord worden gekozen.

Heb je dit bij je vragen goed ingericht?

 

Reputatie 1
Badge +7

Hoi Inge,

dit heb ik inderdaad gedaan. Bij de vragen waarbij Neen het hoogste risico is heb ik als beste antwoord neen gezet en andersom.

Ik kan natuurlijk ook het laagste risico als beste antwoord aangeven maar dit geeft een onduidelijk beeld in het rapport, want het is uiteraard de bedoeling om de waarde van het risico hoog te hebben staan indien er een groot risico is.

Reputatie 6

Hoi @lwillen,

 

Het laagste risico is in mijn ogen ook het beste antwoord, en zal in het rapport dan ook groen worden toch? Kun je anders eens een voorbeeldvraag geven zodat we goed snappen waar je tegenaan loopt?

Reputatie 1
Badge +7
vragenlijst voor DPIA

Om het risico te bepalen heb ik aan de vraag ‘is er sprake van het verwerken van persoonsgegevens’ bij antwoord ja het beste resultaat gezet, zo krijg je bij de eindberekening een hoger risico en ik wil weten hoe hoog het risico uiteindelijk zal zijn. Als het risico 100 is dan wil ik dit natuurlijk ook zo visualiseren met een rode kleur.

Ben ik zo duidelijker? 

Reputatie 6
Badge +7

Volgens mij wil je twee dingen combineren die niet kunnen.

Het rapport geeft de score aan op basis van wat jij als ‘beste antwoord’ hebt gegeven.

Als de vraag ‘is er sprake van het verwerken van persoonsgegevens’ heel vaak met Ja is beantwoord en het juiste antwoord is ‘ja’ krijg je een hoge score en dus een groene kleur. Is er veel ‘nee’ geantwoord krijg je een lage score en een rode kleur.

Wil je het antwoord ‘nee’ als beste antwoord hebben dan krijg je een hoge score als er veel nee is beantwoord dan is er een hoge score en groene kleur.

Volgens mij wil jij indien er vaak ‘ja’ wordt beantwoord een hoge score én een rode kleur. Dat kan niet. De score gaat namelijk samen met het feit dat vaak ‘het juiste antwoord’ is gegeven. Dichter bij de 100 is dus groen en dichter bij 0 is rood.

Je kunt bij de opties voor een scorerapport wel zelf antwoordcategorieën definiëren, maar de laagste kleur blijft rood en de hoogste groen.

De vraag is ook of je dit aan moet willen passen, want dan wijzigt het voor alle vragen in de vragenlijst. Weet je dan uiteindelijk nog wel waar je naar kijkt? Zijn andere vragen niet juist goed (groen; 100) als ze ‘het beste antwoord’ hebben gegeven?

Reputatie 1
Badge +7

Silvia, je hebt gelijk, voor de meeste gevallen is groen, bij een hoge score, visueel duidelijk het beste.

Om een verhoogd risico duidelijk te maken kan je moeilijk met groen gaan werken, vind ik, maar eerder met rood. Des te roder, des te meer risico.

als ik twee vragen stel

  1. verwerk je persoonsgegevens? Ja (Hoog risico)
  2. Is je omgeving beveiligd? Neen (Hoog risico)

2-maal hoog risico wil zeggen resultaat is 100 en kleur is rood.

Dit zou je eigenlijk moeten kunnen instellen.   

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring