Beantwoord

Juiste/beste antwoord aangeven bij andere vraag dan JA/NEE

  • 18 September 2020
  • 5 reacties
  • 86 Bekeken

Reputatie 3
Badge +7

Ik heb het gevoel dat ik een hele suffe vraag stel, maar is het binnen iCheck mogelijk om bij een meerkeuzevraag aan te geven welk antwoord het beste antwoord is? Ik weet dat het bij JA/NEE wel kan, maar ik zou graag iets van een quiz uitsturen, waarin (ook voor de deelnemer) duidelijk wordt of het juiste/beste antwoord gegeven is. Natuurlijk kan ik dit via SurveyMonkey, Socrative of Mentimeter doen, maar ik hoopte dat dit ook binnen iProva kon. Of moet ik daarvoor iQualify hebben?

icon

Antwoord op het topic Inge Kuijpers 21 September 2020, 09:06

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3
Badge +7

Ja, dat weet ik… Die noem ik ook al in mijn antwoord, maar wij hebben een goed werkend leermanagementsysteem, dus overgaan naar iQualify is niet aan de orde. Maar ik merk dus dat ik bij sommige (kwaliteits-)evaluaties ook iets van wederkerigheid wil inrichten. Zodat niet alleen de organisatie iets heeft aan de antwoorden, maar de invuller ook iets heeft aan de organisatie. Ik ga “alleen” daarvoor niet een module aanschaffen die we niet gebruiken voor de volledige functionaliteit. 

Maar misschien begrijp ik het niet helemaal. In ieder geval bedankt voor je antwoord. Het bevestigt dat hetgeen ik wilde niet in iCheck kan, dus dan heb ik mijn antwoord. Zoals ik beschreef heb ik er een soort workaround voor gevonden. Verdient niet de schoonheidsprijs misschien, maar zou wel kunnen werken. 

Reputatie 5

@k.prins wellicht is iQualify interessant voor jou. Dit is product van Infoland voor leren&toetsen, en sluit waarschijnlijk beter aan bij de voorbeelden die je geeft.

Reputatie 3
Badge +7

@Job Kramer Goedemiddag Job,

Ik wilde iCheck gebruiken om een soort online pubquiz uit te zetten, waarbij ik bij meerkeuzevragen het juiste antwoord wilde kunnen aangeven. Hiermee kunnen deelnemers meteen zien of ze het goed hebben. In een andere vragenlijst, waarbij we de implementatie wilden toetsen van bepaald beleid, werd onder andere gevraagd naar “kennis” over het onderwerp: bijvoorbeeld: wie moet ik altijd raadplegen bij het vastleggen van een vrijheidsbeperkende maatregel? Er waren verschillende opties opgenomen en ik had daar graag willen aangeven welke het (meest) juiste antwoord was. Het lijkt mij mooi als er iets van interactiviteit/wederkerigheid ontstaat: niet alleen geven de invullers ons informatie om van te leren, maar krijgen direct terugkoppeling of ze het goed hadden.

Ik snap uit het antwoord van @Inge Kuijpers dat dit raakt aan de functionaliteit van iQualify. Ik vind het jammer dat ik hiervoor een module zou “moeten” aanschaffen die ik verder niet gebruik omdat we verder een goed functionerend LMS hebben.

Bij evaluaties, waar je iCheck heel logisch voor kan gebruiken, wil je soms ook feedback kunnen geven over het gegeven antwoord. Ik heb het nu zo ingericht met voorwaardelijke vragen: ik voeg een tekstvraag toe als “Dat is het goede antwoord!” en dan een leeg veld van 1 regel hoog. Eventueel ook met een afbeelding, om het ook een beetje leuk te maken. Vervolgens stel ik in dat deze “vraag” zichtbaar wordt als men in de eerdere vraag een specifiek antwoord had gegeven. Het is een beetje kunst- en vliegwerk op het snijvlak tussen toetsen en meten.

Reputatie 5

“Beste antwoord” is bedoeld om een score te kunnen bereken voor het scorerapport. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn met oplopende score (evident bij schaalverdeling, maar ook mogelijk bij ja/(deels)/nee). Voor meerkeuzevragen ligt dit niet voor de hand.

Ik heb wel een wedervraag. Kennelijk wil jij toch graag bij een meerkeuzevraag een beste antwoord kunnen aanmerken. Waarom wil je dat? Wat wil je daarmee bereiken? Misschien duidt dit wel op een toepassing waar we nog geen rekening mee hebben gehouden.

Hoi @k.prins,

Aangeven wat het beste antwoord is, kan bij ‘Vragenlijsten’ alleen bij vragen van type ja/nee en schaalverdeling. Bij een meerkeuzevraag kan dat niet.

In iQualify kun je bij een vraag met meerdere antwoorden wel aangeven welk antwoord het juiste is.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring