Beantwoord

Opbouw vragenlijsten op basis Qualicor kader

  • 12 April 2021
  • 6 reacties
  • 123 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6

Wij zijn bezig met het bouwen van de zelfevaluatie mbt Qualicor in iCheck. 

Nu valt mij op bij het bouwen dat wanneer ik vragen toevoeg aan de vragenlijst op basis van een blok de toelichtende tekst ( I) wel zichtbaar wordt. 

Maar wanneer ik vragen los selecteer de toelichtende I niet zichtbaar wordt; 

 

Hoe kan dit? Doe ik wat verkeerd? 

De laatste opbouw heeft wel meer de voorkeur! Maar ontbreekt dus wel belangrijke informatie bij het invullen.

 

icon

Antwoord op het topic Job Kramer 12 April 2021, 14:18

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5

Als ik je goed begrijp gaat het om de toelichting op de normparagraaf.

Als je een blok normgerelateerde vragen opneemt in een vragenlijst, wordt voor elke paragraaf automatisch een pagina in de vragenlijstopgenomen met de titel en de toelichting bovenin de pagina, en daaronder alle vragen bij de paragraaf. Als je de vragen lost opneemt, dan worden er niet automatisch pagina’s aangemaakt, omdat dit meestal niet wenselijk is. Als je dan dus informatie over de gerelateerde norm wilt opnemen bij de vraag, dan moet je daar zelf voor zorgen.

Of je beter af bent met het gebruiken van blokken met normgerelateerde vragen, of met het los opnemen van vragen, hangt er sterk van af wat je precies wilt bereiken. Eén tip is in ieder geval wel eens te kijken of je met het labelen van vragen en het uitzetten van onderzoeken voor enkele paragrafen en vragen  met bepaalde labelwaarden, er niet uitkomt als je blokken met vragen gebruikt. Dat scheel aanzienlijk in het beheer. Je kunt dan dezelfde vragenlijst hergebruiken en bij elk onderzoek door paragraaf keuze en door bepaalde labels te kiezen toch de gewenste vragenset selecteren. En bovendien krijg je dan meteen ook de paragraaf informatie erbij.

Reputatie 3
Badge +6

Eén tip is in ieder geval wel eens te kijken of je met het labelen van vragen en het uitzetten van onderzoeken voor enkele paragrafen en vragen  met bepaalde labelwaarden, er niet uitkomt als je blokken met vragen gebruikt. Dat scheel aanzienlijk in het beheer. Je kunt dan dezelfde vragenlijst hergebruiken en bij elk onderzoek door paragraaf keuze en door bepaalde labels te kiezen toch de gewenste vragenset selecteren. En bovendien krijg je dan meteen ook de paragraaf informatie erbij.

Hier begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld. Ik gebruik het kader van Qmentum global. Dit zijn gelabelde vragen.

OP basis van een blok krijg ik de paragraaf informatie er inderdaad bij. Alleen dan komen de vragen inderdaad per pagina. Maar is ook de vraag dubbel. 

 

Op basis van losse vragen selecteren kan ik inderdaad makkelijk zoeken binnen de labels. alleen komt dan niet het de uitleg van de norm in beeld. Dit laatste is juist wel wenselijk. 

Wat zou ik dan nog moeten proberen? 

 

 

Reputatie 5

Ik ken de opzet van dit normkader niet. Maar waar ik op doel is dat je een blok met normgerelateerde vragen in je vragenlijstontwerp opneemt, en dat je vervolgens op het moment dat je een vragenlijstonderzoek uitzet, of een taakschema maakt, bij dat vragenlijstonderzoek/taakschema bepaalt dat het alleen om paragraaf x, y, z gaat en alleen omvragen met de labels a, b, c. Dus niet in het vragenlijstontwerp, maar pas bij het gebruik van de vragenlijst bepaal je welke vragen beantwoord moeten worden.

Reputatie 3
Badge +6

Dank hier ga ik eens naar kijken 

 

Reputatie 3
Badge +6

Wij willen ook een toelichting op de vragen uit het normenkader aanbieden.

Indien ik een vragenlijst maak kan ik als een blok met normgerelateerde kaders opneem in mijn vragenlijst niet bij het uitzetten van een vragenlijstonderzoek nog kiezen welke vraag beantwoord moet worden zoals hierboven beschreven of doe ik iets niet goed?

Met groet,
Anja

Reputatie 4
Badge +4

Hi @Anja Versteegden,

Je geeft de labels op bij de vragen in het kader.

Bij de eigenschappen van de vragenlijst geef je aan hoe je de labelvelden gaat combineren:

  • Allen vragen stellen die op alle 'x’ velden gevonden (Label Y, Label Z etc.)
  • Alle vragen stellen die op ten minste één van de 'x’ gevonden worden (Label Y, Label Z etc.)

Bij het aanmaken van een vragenlijst onderzoek krijg je bij het kopje "Labels” de volgende opties:

  •  Labelwaarden selecteren bij het invullen van de vragenlijst
  •  Alle labelwaarden selecteren
  • Labelwaarden nu selecteren

Met de optie "Labelwaarde nu selecteren” kun je al een vaste selectie meegeven.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring