Beantwoord

Resultaten één vraag uit vragenlijst op Management Informatie

  • 2 August 2018
  • 4 reacties
  • 333 Bekeken

Beste,

Sinds de nieuwe update (5.8.0) is het mogelijk om de uitkomst van één vraag te tonen op de Management informatie van het portaal.

Het is mij echter niet helemaal duidelijk hoe de berekende score wordt bekomen voor gemiddelde.

Enkele concrete voorbeelden:
Vraag 1 waarvan ik het resultaat op Managment Informatie wil plaatsen:
"Zou een revalidant ons ziekenhuis aanbevelen?" waarbij de respondent keuzen heeft tussen
  • zeker wel
  • waarschijnlijk wel
  • waarschijnlijk niet
  • zeker niet
Ik stel hier als berekende score 'Gemiddelde' in (enige mogelijkheid)
Ik krijg nu een resultaat van 89,65%. Wat betekent die score? Dat 89,65% van de respondenten ons ziekenhuis zeker wel zou aanbevelen?

Vraag 2: " Welk cijfer geven revalidanten ons ziekenhuis voor hun opname?" waarbij de respondenten de keuze hebben van 0 t.e.m. 10 via een schaalverdeling (11 mogelijkheden).
Bij een gemiddelde als berekende score krijg ik 84,07%. Wat betekent deze score?
(Wij hanteren nu de norm van 7/10 (vanuit VIP²). Het is mij nu even onduidelijk hoe ik de berekende score moet interpreteren).

Alvast bedankt!

Mvg,
Nele Hankard - KEI Oostduinkerke
icon

Antwoord op het topic Inge Kuijpers 2 August 2018, 16:12

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi @Nele Hankard , wat leuk dat je al direct aan de slag gaat met deze nieuwe score!
In onderstaande tabel zie je hoe de score voor elk antwoord wordt geteld:


De antwoordopties ‘Niet van toepassing’ en ‘Weet niet’ worden niet in de scoreberekening meegenomen.

De score in de management info geeft het gemiddelde van de scores van alle antwoorden op de vraag. Wel hebben we helaas gemerkt dat er in de berekening van de score voor een ja/nee-vraag nog een foutje zit. Dit gaan we nog oplossen!
Reputatie 5
Badge +8

Interessant, ik was al benieuwd naar wat de opties hiervan waren. Wij moeten 5.8 zelf installeren en dit nog inplannen.
Bij schaalverdelingen, zeker bij waarderingsvragen zoals in dit voorbeeld, ben ik het niet heel erg eens met de vaste scoreverdeling.


Het moment dat je het over tevredenheidsonderzoeken hebt, ga je meestal uit van een eindscore, zoals de Net Promotor Score. Dit is een systeem waarin de negatieve categorieën afgetrokken worden van de positieve categorieën. Mensen die in de voorbeeld vraag "Zeker niet" beantwoorden, maken immers antireclame en vallen in het rode risico gebied in het domein Imago.

Mensen die "Waarschijnlijk niet" antwoorden zouden in een NPS als -50% tellen.

In veel Tevredenheidsonderzoeken is het zelfs zo dat een 6, 7 of zelfs 9 pas als "0" telt, afhankelijk van de branche. (medewerkers tevredenheidsonderzoek: 8 = 0, 9 = 50%, 10 =100% / autodealers: 9 = 0, 10 = 100%, 0, 1 of 2 = zelfs -250%).

Krijgen we de mogelijkheid dit in de toekomst aan te passen?

Nu klinkt deze reactie wellicht wat negatief, maar ik ben erg blij dat deze functionaliteit toegevoegd is! Dit kan ontzettend veel toevoegen voor het management!

NPS op wikipedia

Reputatie 4
Goed nieuws @JesseV ! Want niet alleen hebben we een gemiddelde score bij een vraag als optie voor management informatie gemaakt, maar los daarvan ook een NPS score.

Ik, of een van mijn collega's, zal hier binnenkort nog een artikel plaatsen waarin we uitleggen hoe je de NPS score kan instellen en gebruiken.
Reputatie 4

@JesseV

, inmiddels hebben we ook een topic met uitleg over hoe NPS te gebruiken is:
Hoe kun je een NPS score tonen bij Management Info?

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring