Tax Control Framework, horizontaal toezicht

  • 2 July 2018
  • 7 reacties
  • 465 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Voor het vastleggen / borgen van horizontaal toezicht door de belastingdienst zijn wij benieuwd of er al instellingen zijn die dit in iProva hebben ondergebracht?

Een van de zaken die we goed moeten gaan regelen is het Tax Control Framework.
We zijn op zoek naar een omgeving waarin procedures rondom fiscaliteiten vastgelegd kunnen worden.

Daarnaast zou het prettig zijn als deze tool ook de processen ondersteund (bijvoorbeeld het doen van steekproeven en het vastleggen van de bevindingen)

Deze vraag kwam van onze financiële afdeling en ik had het idee dat dit in met name iCompliance kan worden vastgelegd, ik kom echter geen resultaten tegen in de community als ik zoek op TCF, horizontaal toezicht of Tax Control Framework.

Heeft iemand zich hier al verder in verdiept?

Met vriendelijke groet,
Ron Hogeland

7 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Dag Ron,

iProva biedt zeker mogelijkheden voor dit soort toepassingen (horizontaal toezicht, governance, risk & compliance, GRC). De wet- en regelgeving zelf kan als kader in iProva worden vastgelegd. En de kaartenbakken lenen zich prima voor het registreren van alle actieve controls. Daarmee ontstaat een handige kapstok voor het monitoren van de effectiviteit van deze controls. Middels periodieke checks/tests kunnen de controls op hun effectiviteit worden getoetst. iProva ondersteunt daarbij in de vorm van een planningsoverzicht en taken die op het juiste moment aan de juiste persoon worden toegewezen. Zo'n control tester moet dan bv. een korte vragenlijst invullen om zijn bevindingen t.a.v. de control te registreren. Eventuele issues en afwijkingen kunnen direct worden gemeld en opgevolgd via een daarvoor ingerichte workflow. Diverse rapporten en dashboards geven een goed beeld van status, voortgang en resultaat.

Ik ken een goed voorbeeld in de ziekenhuiszorg. Ook kennen we voorbeelden van key control testing buiten de zorg. Ik zal mijn contactpersonen vragen om hier te reageren. Wordt vervolgd!

Groeten,
Marieke
Reputatie 1
Badge
Hoi Marieke,

Hartelijk dank voor jouw reactie. Als functioneel beheerder iProva zag ik al wel de mogelijkheden en kon ik me niet voorstellen dat er niet al andere organisaties mee aan de slag zouden zijn in iProva.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Groet,
Ron
Reputatie 5
Badge +8
Hallo Ron,

Binnen het Ommelander Ziekenhuis Groningen zijn wij druk bezig met het zichtbaar maken van Horizontaal Toezicht. Hierbij gebruiken wij de modules 'Vragenlijsten' om de quick scan van HT elke maand in te vullen. Verder gebruiken we het onderdeel 'Risico's' voor het in kaart brengen van de risico's en het bijstellen van de risico's/ beschrijven van de beheersmaatregelen (aan hand van landelijke risicolijst). Documenten en processen behorende bij HT staan binnen 'Documenten' opgeslagen.
Op deze manier maken we optimaal gebruik van de modules van iProva die wij hebben om ook voor HT kwaliteit inzichtelijk te maken.

Mocht je hier meer over willen weten, dan mag je me altijd benaderen voor verdere vragen.

met vriendelijke groet,

Berber Werkman
Reputatie 3
Badge +6
Hallo Ron,

Ziekenhuis Nij Smellinghe Drachten is bezig met Horizontaal Toezicht.

Wij gebruiken de volgende modules van Infoland:
  • iCompliance: om bewijslast te koppelen aan de gevraagde norm
  • iProcess (onderdeel van iDoc) om processen in kaart te brengen
  • iRisk om risico's vast te leggen/te beschrijven
  • iTask om Verbeteracties te starten en te monitoren
Wat betreft steekproeven e.d. zou je misschien iets kunnen doen met iSchedule.
Je zou dan aan de hand van een taak elke maand een steekproef kunnen initiëren in combinatie met een vragenlijst (iCheck).

Op dit moment zitten wij nog in het voortraject en zijn we druk bezig met de Quick Scan, processen (verder) beschrijven en risico's vastleggen/beschrijven.

Ook ik ben benieuwd hoe andere organisaties hier op dit moment mee omgaan.

Bij vragen kan je gerust contact opnemen.

Met vriendelijke groet,
Gerlof Huntelerslag
Reputatie 5
Badge +6

Binnen het ASz is het lang stil geweest rondom dit onderwerp, maar vanuit de afdeling financiën komt nu toch weer een verzoek om iProva om te komen tot een Tax Control Framework (TCF).

De voorkeur is om hierbij gebruik te maken van de Compliance module.

@Gerlof Wat is de stand van zaken m.b.t. jullie inrichting hiervoor in iProva?

Reputatie 3
Badge +6

Binnen het ASz is het lang stil geweest rondom dit onderwerp, maar vanuit de afdeling financiën komt nu toch weer een verzoek om iProva om te komen tot een Tax Control Framework (TCF).

De voorkeur is om hierbij gebruik te maken van de Compliance module.

@Gerlof Wat is de stand van zaken m.b.t. jullie inrichting hiervoor in iProva?

 

Sorry, nog niet gereageerd, inmiddels zijn we in contact.

Reputatie 5
Badge +6

:thumbsup_tone2::relaxed:

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring