Vraag

Wie heeft er ervaring met het invullen van vragenlijsten op een tablet?

  • 22 September 2020
  • 7 reacties
  • 187 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Goedemorgen,

Wij gaan starten met het bouwen van vragenlijsten voor onze interne audits. De bedoeling is dat de interne auditoren met de vragenlijst op een tablet op pad gaan.

De tablet moeten wij nog aanschaffen.

Wie heeft ervaringen met het invullen van de vragenlijst op een tablet en kan ons tips geven waar rekening mee te houden bij de aanschaf van een tablet voor de vragenlijsten?

Alvast bedankt.

Gr Diana


7 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Hi @Diana ,

Wij hebben geen ervaring met het gebruik van de vragenlijsten op een tablet, maar wel op de mobiele telefoon. Het heeft voor- en nadelen. Eerst de voordelen :grinning: :

+ Lay-out: vragenlijst is goed leesbaar, je hoeft niet naar links/rechts te scrollen. Antwoordmogelijkheden worden onder elkaar weergegeven.

+ Direct toevoegen van foto’s: soms zeggen foto’s meer dan woorden. Het is heel eenvoudig om een foto toe te voegen als je bij de vragen de mogelijk ‘bijlage toevoegen’ hebt aangevinkt.

 

Nadelen:

 - Uitgebreid een verhaal typen is lastiger. Wij hebben de vragenlijst op de mobiele telefoon ook alleen gebruikt bij speedaudits, dit zijn een soort flitsaudits waarover we een klein onderwerp een paar korte ja/nee vragen stellen. Voor tracers is de mobiele telefoon minder geschikt, maar tablets mogelijk wel.

 

Ik ben ook heel benieuwd naar andere ervaringen.

Reputatie 4
Badge +6

Hoi @Pauline 

Dank voor je reactie. Goede tip om voor korte vragenlijsten de mobiel te gebruiken. Wij gaan in Q1 2021 de tablet uitproberen tijdens een audit.

Gr Diana 

Reputatie 5
Badge +6

Ha Diana,

 

Wij hebben al veelvuldig gebruik gemaakt van het invullen van vragenlijsten op een tablet.

Onder meer interne audits, veiligheidsrondes en het invullen van checklists worden op een tablet ingevuld.

 

Voor de invullers werkt dit erg gemakkelijk en snel, zeker als de tablet is gecombineerd met een bluetooth toetsenbord. Bij het intypen van tekst blijft hiermee meer ruimte over op het scherm dan zonder toetsenbord.

Het toevoegen van een foto is zeker een grote +.

 

Om de vragenlijsten overzichtelijk te houden op de tablet, is het bij de bouw handig om een indeling te maken in pagina’s. Op de tablet kan je dan in de linker kolom door de vragenlijst navigeren.

Bij grote vragenlijsten is het wel wat lastig om het overzicht te bewaren, maar de 1e ervaringen met traceraudits zijn wel positief.

 

Een probleem waar wij tegenaan liepen is de verbinding met de Wifi. onze tablets zijn verbonden met het beveiligde Wifi netwerk. Bij het rondwandelen over afdelingen, word de verbinding soms verbroken. Gelukkig worden vragenlijsten automatisch opgeslagen (sinds iProva versie 5.13?). Gebruikers krijgen nu instructie hoe zij zelf de verbinding eenvoudig kunnen herstellen.

Bij het uitzetten als externe vragenlijst, speelt dit probleem niet.

Reputatie 6
Badge +7

Wij maken hier ook veel gebruik van voor onze tracers. De techniek werkt over het algemeen prima.

Enige uitdaging is als je veel vragen / normen wilt toetsen. De tip om met pagina's te werken is er een die wij ook ondersteunen. Dit helpt de gebruiker.

Over het algemeen scoren wij alles ‘onderweg’ en werken we eventuele toelichting uit op de desktop voordat we hem verzenden. Dus even wat steekwoorden in de toelichtingvelden noteren terwijl je rondloopt. Vervolgens zitten de beide auditoren die de tracer lopen achter de desktop om er, waar nodig, mooie volzinnen van te maken. 

Dit zou ook prima op de tablet kunnen, maar omdat je dan met twee mensen boven een klein schermpje hangt wordt vaak door de desktop gekozen.

 

Tip is verder om te zorgen dat het scherm van je tablet niet te snel ‘in slaap’ gaat. Dan moet je tijdens het lopen vaak opnieuw inloggen en dat kost tijd of verstoord het gesprek / de observatie.

Daarnaast kun je kijken naar het type hoesje. Zo zijn er hoesjes waar je je hand achterin kan steken en de tablet dus makkelijk met één hand stevig vasthoudt en met de andere hand vast kan leggen. Dit werkt praktisch.

Het type tablet maakt volgens mij niet zoveel uit. Wij gebruiken iPads maar andere devices werken waarschijnlijk ook prima.

 

(En de wifi-verbinding is zeker een belangrijke, maar gelukkig worden de vragenlijsten tegenwoordig automatisch opgeslagen!)

Reputatie 2
Badge +3

wij gebruiken tablets voor een google enquette (hebben pas net icheck). het grootste probleem was meen ik de verbinding met wifi en het netwerk. Dit heeft ook meegespeeld in de keus voor een google enquette zodat je hiervoor niet op het netwerk hoefde in te loggen. 

Ik lees dus mee hoe andere het hebben geregeld voor als we straks icheck gaan inregelen.

Reputatie 5
Badge +6

wij gebruiken tablets voor een google enquette (hebben pas net icheck). het grootste probleem was meen ik de verbinding met wifi en het netwerk. Dit heeft ook meegespeeld in de keus voor een google enquette zodat je hiervoor niet op het netwerk hoefde in te loggen. 

Ik lees dus mee hoe andere het hebben geregeld voor als we straks icheck gaan inregelen.

In iCheck kan je een vragenlijst ook extern beschikbaar stellen. In dit eval kan je een vragenlijst invullen zonder gebruik te maken van iProva. Van dit verbindingsprobleem heb je dan geen last. Het heeft wel wat beperkingen: niet alle functionaliteiten van iProva kunnen gebruikt worden met een externe vragenlijst.

Reputatie 2
Badge +3

wij gebruiken tablets voor een google enquette (hebben pas net icheck). het grootste probleem was meen ik de verbinding met wifi en het netwerk. Dit heeft ook meegespeeld in de keus voor een google enquette zodat je hiervoor niet op het netwerk hoefde in te loggen. 

Ik lees dus mee hoe andere het hebben geregeld voor als we straks icheck gaan inregelen.

In iCheck kan je een vragenlijst ook extern beschikbaar stellen. In dit eval kan je een vragenlijst invullen zonder gebruik te maken van iProva. Van dit verbindingsprobleem heb je dan geen last. Het heeft wel wat beperkingen: niet alle functionaliteiten van iProva kunnen gebruikt worden met een externe vragenlijst.

Dit hoopte ik al. Icheck wordt nu door het beheer ingeregeld en dan mogen wij als decentrale beheerders er mee aan de slag. Fijn te weten dat dit kan.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring