Vraag

Wie heeft er ervaring met RI&E met Zenya?

  • 20 November 2018
  • 10 reacties
  • 604 Bekeken

Wij overwegen om de overstap te maken van de Zorgrie (brancheinstrument voor de VVT) naar iProva. Wie heeft ervaring met de RI&E in iProva? Welke vragenlijst gebruik je, hoe zorg je dat dit actueel blijft (wet-en regelgeving)?

10 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Beste @Marja Pals,

Goed te lezen dat jullie overwegen om de RI&E onder te brengen in iProva, Een RI&E is natuurlijk een van de verschillende verbeterbronnen voor een organisatie, dus inhoudelijk past het prima binnen onze software.

Zelf weet ik niet welke klanten iProva al inzetten voor RI&E, dus ik hoop dat de klanten waarvoor dit geldt via dit platform zullen reageren. Wel kan ik je wat meer vertellen over de mogelijkheden.

Meestal betreft een RI&E een combinatie van een of meerdere vragenlijsten en een lijst van verbeteracties/verbeterplannen. Daarom is een combinatie van Meten & inspecteren (iCheck vragenlijsten) en Melden & analyseren (iTask verbeteren) het meest logisch.

Omdat een RI&E meestal een grote hoeveelheid vragen bevat kun je deze vragen het beste onderbrengen in onze vragenbibliotheek (iProva kaders) en voorzien van slimme labels. Dan ben je immers in staat om bij iedere RI&E een op maat vragenlijst samen te stellen. Je vraagt dan alleen die zaken uit die je dan relevant acht. En eventueel kun je voor verschillende locaties of organisatie onderdelen eenvoudig verschillende vragenlijsten samenstellen. In de rapportages kun je vanzelfsprekend wel overkoepelende inzichten verkrijgen.

Een kanttekening is wel dat we in onze praktijk soms RI&E vragenlijsten tegenkomen die niet zo goed in iProva passen, bv. omdat er per vraag een risico-inschatting moet worden gemaakt.

Na de onderzoeksfase middels vragenlijsten kun je een verbeterplan opstellen en één of meerdere verbeteracties uitzetten in iTask. Hiervoor gebruik je ofwel een bestaand meldingstype ofwel richt je een nieuw meldingstype in. In elk geval blijven de RI&E analyse en de verbeteracties aan elkaar gekoppeld én kun je de voortgang van de verbeteracties goed monitoren.

Het mooie aan iProva is dat je de twee genoemde modules ook voor allerlei andere toepassingen kunt inzetten én dat je de resultaten uit RI&E onderzoeken en andere activiteiten zoals incidentanalyses, klachtafhandeling etc. kunt vergelijken. Dat geeft immers nog meer richting aan jullie verbeteracties.

Succes met je plannen!

Gr. Marieke Kessels
Reputatie 5
Badge +6
Hallo Marja,

Een wat late reactie, maar ik lees je vraag nu pas. Hopelijk heb je toch nog wat aan mijn antwoord.

Binnen het Albert Schweitzer ziekenhuis maakt de ARBO functionaris gebruik van iProva voor het uitvoeren van de RI&E.

Er wordt een vragenlijst gebruikt, die door de ARBO functionaris zelf wordt beheerd. Aanpassingen in de vragenlijst kan de ARBO functionaris dus zelf doorvoeren.
Wij maken geen gebruik van een normenkader met vragenbibliotheek, zoals Marieke aangeeft. Wel zijn diverse vraaglabels gedefinieerd, waarmee verschillende vragenlijstonderzoeken kunnen worden uitgezet onder de medewerkers.

Naar aanleiding van de ingevulde vragenlijsten kunnen verbetermaatregelen als melding worden gekoppeld aan de vragenlijsten of het vragenlijstonderzoek.

Op dit moment zijn wij bezig met een pilot om het hele proces rondom de RI&E beter inzichtelijk te maken in iProva. Hiervoor maken wij gebruik van de module Audits: hiermee kunnen we alle verschillende onderdelen van de RI&E (vragenlijstonderzoeken, verbetermaatregelen en actieplannen) op 1 plaats inzichtelijk maken voor de afdelingshoofden en kwaliteitsmedewerkers.

Mocht je hier meer informatie over wensen, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijk groet,
Arjo Kuiper
Reputatie 2
Badge +3

Hoi @Arjo Kuiper ik was benieuwd hoe de pilot is verlopen om het proces rondom RI&E beter inzichtelijk te maken?

Reputatie 5
Badge +6

Helaas is de pilot niet afgerond: onze ARBO functionaris is in september uit dienst gegaan. De ontwikkelingen van het opnemen van de dynamische RI&E in iProva is hiermee gestopt. 

Sinds vorige week is er een nieuwe P&O adviseur ARBO gestart. Wellicht wordt de pilot dus opnieuw  gestart. 

Reputatie 2
Badge +3

Jammer, succes met de verdere ontwikkeling. Mocht je in de toekomst je resultaten kunnen & willen delen, doet dat vooral bij dit topic :wink: .

Reputatie 3
Badge +7

Goedemorgen,

 

Is hier toevallig al iets nieuws te melden over het uitvoeren van een (Zorg)RI&E in iProva? Ik zou hier ook wel iets mee willen, maar leer graag van eerdere ervaringen. Alvast bedankt voor het delen!

 

Reputatie 5
Badge +6

Onze nieuwe ARBO functionaris is inmiddels aan de slag met de RI&E in iProva. Deze week is op 3 afdelingen de vragenlijst onder medewerkers uitgezet.

De ARBO functionaris is ook gestart met het rapporteren van de resultaten aan de afdelingen, waarbij gestimuleerd wordt voor de opvolging gebruik te maken van de verbetermeldingen die in iProva kunnen worden gemaakt.

Mocht je meer willen weten over hoe dit bij ons ingericht, dan hoor ik het wel.

 

Reputatie 2
Badge +6

@Arjo Kuiper ook wij zijn erg benieuwd naar het digitaliseren van de RI&E in iProva. Welke modules gebruiken jullie daar nu voor en hebben jullie standaard vragenlijsten die evt. te delen zijn?

Reputatie 5
Badge +6

@bmollema bij ons worden vragenlijsten ingevuld door medewerkers. N.a.v. ingevulde vragenlijsten kunnen verbetermaatregelen worden uitgezet. wij gebruiken hiervoor ons meldformulier voor verbetermeldingen. Op dit moment gebruiken wij dus de module Vragenlijsten en Meldingen.

De pilot voor het gebruik van de Audit module voor de RI&E is gestopt met het vertrek van onze ARBO functionaris 1,5 jaar geleden. Helaas is de nieuwe ARBO adviseur ook recent vertrokken. Hopelijk kunnen we met de opvolger de pilot nieuw leven inblazen, maar dat zal niet binnen een half jaar zijn vrees ik…

Als je de vragenlijst die wij gebruiken wilt ontvangen, stuur dan een pb.

Reputatie 1
Badge +3

@Arjo Kuiper : onze organisatie wil ook onderzoeken of het mogelijk is om RI&E in te richten in Zenya. Via LinkedIN heb ik je een bericht gestuurd voor contact. 
Mvg, Jacco Fransen, functioneel beheerder Zenya

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring